سقوط بورس‌های اروپا در پی مجازات تجاری آمریکا علیه چین، برزیل و آرژانتین

بورس فرانکفورت، آلمان
بورس فرانکفورت، آلمان Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش تعرفه‌های جدید گمرکی بر وارادات فولاد و آلومینیوم از کشورهای برزیل و آرژانتین وضع می‌کند،‌ اقدامی که با واکنش ژائیر بولسونارو، همتای برزیلی و یکی از مهم‌ترین متحدان آمریکا در منطقه روبرو شد.

آگهی

بازارهای بورس در کشورهای اروپایی روز دوشنبه در پی دور تازه‌ای از مجازات‌های تجاری ایالات متحده آمریکا بر ضد چین و نیز وضع قوانین سختگیرانه بر واردات دو شریک واشنگتن در آمریکای جنوبی با افت شدید مواجه شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش تعرفه‌های جدید گمرکی بر وارادات فولاد و آلومینیوم از کشورهای برزیل و آرژانتین وضع می‌کند،‌ اقدامی که با واکنش ژائیر بولسونارو، همتای برزیلی و یکی از مهم‌ترین متحدان آمریکا در منطقه روبرو شد.

آندریاس لیپکوو،‌ تحلیلگر موسسه مالی «کامدایرکت» می‌گوید این مجازات‌ها که معلوم نیست از کجا منشا گرفته نگرانی‌ها نسبت به تبعات منفی بر اقتصاد و تجارت در اروپا را تشدید کرده است.

دور تازه مجازات‌های اقتصادی که با دلسردی سرمایه‌گذاران همراه شده در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ بار دیگر پکن را به حفظ تعرفه‌های بالای گمرکی در صورت عدم توافق میان دو کشور بر سر مناقشه تجاری تهدید کرده است. این درحالی است که با تصویب لایحه موسوم به حمایت از حقوق بشر و دمکراسی در هنگ کنگ که تایید مجلس نمایندگان را با خود دارد دستیابی به توافق تجاری میان واشنگتن و پکن بیش از پیش دشوار به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

در بازار بورس نیویورک موسوم به وال استریت، شاخص میانگین صنعتی داو جونز روز دوشنبه در ساعت ۱۸ و ده دقیقه به وقت محلی افتی ۶۸ صدم درصدی را نشان داد؛ این در حالی است که نزدک، شاخص بزرگ‌ترین بازار معاملهٔ الکترونیک سهام در آمریکا نیز با افتی ۱.۰۲ درصدی مواجه شد.

از سوی دیگر یورو استاکس ۵۰،‌ شاخص سهام متعلق به شرکت‌های مستقر در منطقه یورو نیز در پی اعلام مجازات‌های اقتصادی آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم دو کشور آمریکای لاتین و نیز پیچیده‌تر شدن تنش تجاری میان واشنگتن و پکن با افت ۲.۰۸ درصدی همراه شد.

تاثیر مناقشه تجاری آمریکا با رقبای جهانی و متحدان منطقه‌ای بر بازارهای بورس اروپایی نیز قابل توجه بوده است، به نحوی که روز دوشنبه برای بازارهای بورس پاریس ۲.۰۱، فرانکفورت ۲.۰۵، لندن ۰.۸۲، میلان ۲.۲۸، مادرید ۲.۰۹، لیسبون ۰.۷۷، سوئیس ۱.۳۸، آمستردام ۱.۷۰ و بروکسل ۱.۰۹ درصد افت به ثبت رسید.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران بدهی آرژانتین؛ فرناندز به دنبال حامیان اروپایی می‌گردد

معرفی جذاب‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خارج از ایران

روزهای ناامیدکننده بورس‌های اروپا؛ سهام شرکت‌های بزرگ تا کِی کاهش می‌یابد؟