جهانگیری: صادرات ایران به افغانستان از کل اتحادیه اروپا بیشتر است

جهانگیری: صادرات ایران به افغانستان از کل اتحادیه اروپا بیشتر است
Copyright عکس از خبرگزاری ایرنا(محمد بابايی)
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه ضمن تایید اثرگذاری تحریم های نفتی آمریکا مدعی شد که فروش نفت ایران با وجود کاهش ولی از طریق روش‌هایی همچنان ادامه دارد.

آگهی

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه ضمن تایید اثرگذاری تحریم‌های نفتی آمریکا مدعی شد که فروش نفت ایران با وجود کاهش ولی از طریق روش‌هایی همچنان ادامه دارد.

معاون اول رئیس جمهوری ایران هدف آمریکا از وارد آوردن فشار اقتصادی به ایران را شکل‌گیری اعتراض‌های اجتماعی به قصد فروپاشی جمهوری اسلامی ارزیابی کرد و گفت: «آمریکایی‌ها نفت را تحریم کردند، اما نتوانستند صادرات نفت کشور را به صفر برسانند ولی به هرحال با فشاری که وارد کردند حتی کشورهای دوست ایران هم که جزو نزدیک‌ترین کشورها در ارتباط با ما هستند جرات اینکه از ما نفت بخرند را تقریبا ندارند.»

آقای جهانگیری با بیان این که «درآمدهای حاصل از فروش نفت کم شده» است، افزود: «نمی‌خواهم عدد صادرات نفت دو سال اخیر را بگویم چون ممکن است برخی در بیرون از کشور ابراز خوشحالی کنند ولی ما موفق شدیم مقاومت کنیم.»

او تایید کرد ایران برای این که بتواند به فروش نفت خود ادامه دهد به روش‌های دیگری متوسل شده، روش‌هایی که او توضیحی در مورد آنها نداد ولی در عین حال یادآور شد که در هشت ماه نخست سال ۹۸ صادرات غیرنفتی ایران به ۸۸ میلیون تن، معادل ۲۷ میلیارد دلار رسیده که با وجود رشد وزنی شاهد کاهش ارزش بوده است.

معاون اول رئيس جمهوری ایران ضمن تاکید بر اهمیت ادامه صادرات ایران به بازارهای خارجی برای ادامه مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا خاطرنشان کرد که در حال حاضر «ارزش صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان از صادرات به کل اتحادیه اروپا بیشتر شده» و اهمیت صادرات به کشورهای همسایه نظیر عراق، ‌ ترکیه و روسیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی «دو چندان» شده است.

مراسم روز ملی صادرات که طی ۲۲ سال گذشته روز ۲۹ مهر ماه برگزار می‌شد امسال با تاخیر ۱۲ روزه برگزار شد. اقدامی که موجب طرح برخی انتقادها از سوی صادرکنندگان بخشی خصوصی علیه اقدام دولت شد.

در همین حال علی شریعتی، عضو هیات نمانیدگان اتاق بازرگانی ایران با انتشار توئیتی از تلاش دولت برای مصادره روز ملی صادرات انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید:هشدار آمریکا به چین: کمک غیرمسئولانه به انتقال نفت ایران را متوقف کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ضربه اقتصادی کرونا؛ صادرات ایران ۴۴ درصد کاهش یافت

پس‌لرزه‌های خنده روحانی؛ کدام دستاوردهای افغانستان رؤیای ایران است؟

سایه تحریم بر صنعت ایران؛ افت ۵۰ درصدی ساخت خودرو و کاهش ۲۰ درصدی تولید دارو