مجمع عمومی آژانس انتخاب رافائل گروسی را تایید کرد؛ اولویت پرونده ایران

مجمع عمومی آژانس انتخاب رافائل گروسی را تایید کرد؛ اولویت پرونده ایران
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مدیر کل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در سخنانی در مجمع عمومی آژانس، «سیستم بیطرفانه و سخنگیرانه» بازرسی‌های آژانس در ارتباط با ایران را ستود.

آگهی

مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه انتخاب رافائل گروسی، از سوی شورای حکام را بعنوان مدیر کل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار داد.

رافائل گروسی ۵۸ ساله دپیلمات آرژانتینی، جانشین یوکیا آمانو می شود که ماه ژوئیه (تیر) سال جاری در سن ۷۲ سالگی درگذشت.

مدیر کل جدید آژانس بطور رسمی کارش را از روز سه‌شنبه آغاز خواهد کرد و از پرونده اتمی ایران بعنوان مهمترین ماموریت آغاز بکار او یاد می شود.

مدیر کل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در سخنانی در مجمع عمومی آژانس، «سیستم بیطرفانه و سختگیرانه» بازرسی‌های آژانس در ارتباط با ایران را ستود.

او افزود که «هیچ نهاد دیگری این اعتبار را ندارد که اطمینان دهد هیچ گونه انحرافی در استفاده از مواد هسته‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای روی نداده باشد.»

انتخاب رافائل گروسی آرژانتینی با حمایت ایالات متحده آمریکا ممکن شد اما دیپلمات‌هایی که خبرگزاری فرانسه با آنها گفتگو کرده است از «استقلال» او سخن گفته اند و بر «ظرفیت او برای مقاومت در برابر فشارها از هر طرفی که باشد» تاکید کرده‌اند.

با این حال همچون گذشته، چالش اصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حفظ اعتبارش بعنوان نهادی بیطرف و غیرقابل نفوذ در برابر فشارهای سیاسی بی‌شماری است که بر سر پرونده ایران وجود دارد.

به گفته آژانس، سیستم بازرسی سایت‌های هسته‌ای ایران که از سال ۲۰۱۵ به اجرا گذاشته شده است از سختگیرانه‌ترین سیستم‌های بازرسی در جهان است و تا به امروز دسترسی بازرسان ‌آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران زیر سوال نرفته است.

رافائل گروسی در حالی ریاست آژنس بین‌المللی انرژی اتمی را برعهده می گیرد که با خروج آمریکا از برجام، ایران در حال کاهش تعهدات خود به این توافق بین‌المللی است.

همچنین در هفته‌های اخیر تنش‌هایی بین تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رخ داده است از جمله درخواست آژانس از تهران برای ارائه توضیحاتی درباره ماهیت فعالیت‌های خود در یک سایت اعلام نشده که در آن ردپای اورانیوم یافت شده است یا اخراج یکی از بازرسان زن آژاتس از ایران.

آژانس تاکنون پاسخ‌های تهران را رضایت بخش ارزیابی نکرده است.

نشست جدید نمایندگان کشورهای حاضر در برجام با مقامات ایرانی قرار است روز جمعه هفته جاری در وین اتریش برگزار شود. تهران اعلام کرده است که اگر طرف‌های اروپایی راهی برای بهره بردن ایران از مزایای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایجاد نکنند، در ماه ژانویه گام دیگری از کاهش تعهداتش را به اجرا خواهد گذاشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخستین سفر گروسی به تهران؛ احتمال گفتگوی دو طرف بر سر بازرسی از «دو مرکز مشکوک»

آژانس بین المللی انرژی اتمی: ایران سانتریفیوژهای پیشرفته نصب کرده است

رافائل گروسی: حمله به نیروگاه اتمی زاپوریژیا خطر فاجعه هسته‌ای را به شدت افزایش می‌دهد