بازگشت فضای امنیتی به بازار ارز؛ صعود ۲۲ روزه دلار به ۱۳ درصد رسید

بازگشت فضای امنیتی به بازار ارز؛ صعود ۲۲ روزه دلار به ۱۳ درصد رسید
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با افزایش ۱۳ درصدی نرخ دلار طی ۳ هفته گذشته فضای امنیتی بر بازار ارز تهران حاکم شد و پلیس بار دیگر برخورد با فعالان این بازار را آغاز کرد.

آگهی

افزایش قیمت دلار آزاد طی سه هفته گذشته، مصادف با انتشار شایعه و متعاقب آن اقدام عملی دولت ایران برای افزایش ۳ برابری بهای بنزین آزاد، به ۱۳ درصد رسید.

بانک مرکزی ایران نرخ رسمی عرضه دلار در سامانه صرافی‌های رسمی را طی خرید و فروش‌های روز چهارشنبه ۲۰۰ تومان افزایش داد و به بالاترین حد از معاملات هفته سوم تیرماه گذشته تاکنون رساند.

همزمان بهای فروش هر دلار آمریکا در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد تهران تا ۱۳ هزار تومان صعود کرد، نرخی که از روز دهم تیرماه یعنی طی ۵ ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. در طول این مدت قیمت دلار در بازار آزاد تهران ابتدا طی یک روند نزولی در مبادلات روز ۴ شهریور گذشته به ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان رسید ولی سپس در قالب یک نوسان صعودی بار دیگر به اوج ۱۳ هزار تومان بازگشت.

قیمت هر یورو نیز در حالی در معاملات رسمی ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان از سوی بانک مرکزی قیمت‌گذاری شد که بهای آن در بازار آزاد تا ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان بالا رفت.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران که پیش‌تر امتناع صادرکنندگان از عرضه ارزان دلار را عامل شروع روند صعودی قیمت‌ها عنوان کرده بود، روز سه‌شنبه با انتشار یادداشتی در سایت بانک مرکزی ایران مدعی شد که رشد دلالی و سفته بازی علت شکل‌گیری قیمت‌های غیرواقعی در بازار ارز ایران بوده است.

بر همین اساس حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ از بازگشت دلالان به بازار ارز خبر داد و اعلام کرد که دستور برخورد با دلالان و صرافی‌هایی را که به تعبیر او «امنیت اقتصادی کشور را به مخاطره انداخته‌اند» صادر کرده است.

پیش از این نیز همزمان با جهش قیمت‌ها در بازار ارز، بانک مرکزی ایران با همکاری پلیس و حاکم کردن جو امنیتی سعی کرد تا قیمت‌ها را برای مدتی کوتاه سرکوب کند.

با وجود کاهش ۱.۴ دلاری بهای هر اونس طلا در معاملات روز چهارشنبه بازارهای جهانی، قیمت هر قطعه تمام سکه طلا در بازار تهران، تحت تاثیر رشد قیمت دلار تا ۴ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان صعود کرد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به بیش از ۴۴۸ هزارتومان رسید.

در معاملات عصر روز چهارشنبه بازارهای جهانی هر اونس طلا هزار و ۴۷۵ دلار و ۹۰ سنت مبادله شد.

بیشتر بخوانید:

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دلار بر روی موج گرانی؛ ۸.۷ درصد رشد قیمت بنزین خنثی شد

برترین مراکز مالی اروپا؛ کجا برای راه‌اندازی کسب و کار بهتر است؟

پورشه و چالش رقابت در چین؛ عرضه مدل‌های جدید به قیمت حاشیه سود کمتر