فرانسه: فعالیت‌های موشکی ایران مطابق با قطعنامه سازمان ملل نیست

فرانسه: فعالیت‌های موشکی ایران مطابق با قطعنامه سازمان ملل نیست
Copyright The Associated PressFrancois Mori
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرانسه روز پنج‌شنبه پنج دسامبر (۱۴ آذر) گفت که فعالیت‌های ایران در حوزه موشک‌های بالستیک مطابق با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیست.

آگهی

فرانسه روز پنج‌شنبه پنج دسامبر (۱۴ آذر) گفت که فعالیت‌های ایران در حوزه موشک‌های بالستیک مطابق با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیست.

پاریس در واقع به قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت صادره در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از توافق هسته‌ای ایران اشاره دارد که در آن از تهران خواسته شده بود تا از هرگونه فعالیت مرتبط با توسعه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارند خودداری کند.

انیس وان‌درمول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه از ایران خواست تا به تمام تعهدات خود تحت این قطعنامه احترام بگذارد.

ما بارها نگرانی‌های جدی خود را درباره فعالیت‌های بالستیکی ایران که مطابق تعهدات تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان نیست، بیان کرده‌ایم.
انیس وان‌درمول

او گفت: «ما بارها نگرانی‌های جدی خود را درباره فعالیت‌های بالستیکی ایران که مطابق تعهدات تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان نیست، بیان کرده‌ایم.» وی این موضوع را تهدیدی برای امنیت بین‌المللی عنوان کرد.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که شب گذشته آلمان، بریتانیا و فرانسه ایران را متهم کردند که در تلاش برای توسعه «موشک‌های بالستیک با توان حمل کلاهک هسته‌ای» است. سفیران این سه کشور اروپایی در سازمان ملل متحد از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستند تا در گزارش بعدی خود به شورای امنیت اطلاع دهد که فعالیت موشکهای بالستیک ایران در تضاد با فراخوان قطعنامه شورای امنیت است. این گزارش قرار است در همین ماه منتشر شود.

در نامه سفیران آلمان و بریتانیا و فرانسه، به گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی استناد شده که از آزمایش موشک‌های میان‌برد نوع جدیدی از شهاب ۳ خبر می‌دهند که مجهز به کلاهک‌های ردیاب هستند.

بیشتر بخوانید:

اروپا: ایران در تلاش برای توسعه موشک‌های بالستیک با توان حمل کلاهک هسته‌ای است

این نامه واکنش محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را نیز در پی داشت که در توئیتی نوشت: «تازه‌ترین نامه سه کشور اروپایی به دبیرکل سازمان ملل درباره موشک‌های ایران تلاش مذبوحانه‌ای است تا بر بی‌کفایتی خود در اجرای حداقلی تعهدات خود در چارچوب برجام سرپوش بگذارند.»

وی با انتقاد از این کشورهای اروپایی گفت که اگر این کشورها در جست‌وجوی اندکی اعتبار جهانی هستند، می‌توانند با اعمال حق حاکمیت و اختیارات خود به جای تسلیم شدن در برابر قلدری آمریکا، شروع کنند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سپاه آزمایش موشک بالستیک را تائید کرد

ایران: انتقال موشک بالستیک به عراق دروغ است

هشدار عربستان به ایران پس از شلیک سومین موشک بالستیک حوثی ها