نیویورک تایمز: ایران زرادخانه مخفی موشک‌های بالستیک در عراق دارد

نیویورک تایمز: ایران زرادخانه مخفی موشک‌های بالستیک در عراق دارد
Copyright Mahmood Hosseini / TASNIM NEWS / AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرد که ایران یک انبار مخفی موشک‌های بالستیک در خاک عراق دارد.

آگهی

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرد که ایران یک انبار مخفی موشک‌های بالستیک در خاک عراق دارد.

طبق این گزارش که به نقل از مقام‌های اطلاعاتی و نظامی آمریکا تهیه شده است، ایران در یک سال گذشته از ناآرامی‌های مداوم در عراق برای ایجاد یک زرادخانه پنهان موشک‌های بالستیک کوتاه برد استفاده کرده است.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا که در این گزارش نامشان ذکر نشده است به نیویورک تایمز گفته‌اند که این موشک‌ها برای متحدان و شرکای آمریکا در منطقه از جمله اسرائیل و عربستان سعودی تهدید محسوب می‌شود و می‌تواند جان سربازان آمریکایی را نیز به خطر اندازد.

ایران و عراق در هفته‌های اخیر با اعتراض‌های شدید سراسری روبرو بوده‌اند.

عراقی‌ها نمی‌خواهند که ایرانی‌ها آن‌‌ها را رهبری کنند اما به‌دلیل هرج و مرج و سردرگمی در دولت مرکزی عراق، ایران بهترین موقعیت را برای استفاده از ناآرامی‌ها پیدا کرده است.
الیسا اسولتکین
نماینده دموکرات‌ها در مجلس آمریکا

الیسا اسولتکین، نماینده دموکرات‌ها در پارلمان آمریکا در گفت‌وگو با نیویورک تایمز گفت: «عراقی‌ها نمی‌خواهند که ایرانی‌ها آن‌‌ها را رهبری کنند اما به‌دلیل هرج و مرج و سردرگمی در دولت مرکزی عراق، ایران بهترین موقعیت را برای استفاده از ناآرامی‌ها پیدا کرده است.»

طبق گفته مقام‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا، ایران مشغول انجام «جنگ سایه» در خاورمیانه است. یعنی به کشورهایی در خاورمیانه حمله می‌کند اما منشا آن حملات را پنهان نگه می‌دارد تا احتمال پاسخ یا تشدید درگیری را کاهش دهد.

طبق گزارش نیویورک تایمز، مقام‌های آمریکایی که با آن‌ها گفت‌وگو کرده‌اند تعداد دقیق موشک‌های بالستیکی که از ایران به عراق وارد شده است را ذکر نکرده‌اند اما گفته‌اند که این موشک‌های کوتاه برد بیش از ۶۰۰ مایل برد دارند. به این معنی که اگر موشکی از حومه بغداد شلیک شود می‌تواند بیت‌المقدس را هدف قرار دهد.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا سال گذشته درباره موشک‌های جدید ایرانی‌ها در عراق هشدارهای اولیه را داده بودند. اسرائیل نیز با هدف از بین بردن «سلاح‌های پنهان ایرانی‌ها» یک حمله هوایی را انجام داد. اما از آن زمان، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که این تهدید با ورود پنهانی موشک‌های جدید بالستیک در حال افزایش است.

مردم توجه کافی به این موضوع ندارند که موشک‌های بالستیک که از سوی ایران به عراق وارد شده است می‌تواند در منطقه آشوب و خشونت به راه بیاندازد
الیسا اسولتکین
نماینده دموکرات‌ها در مجلس آمریکا

طبق گزارش نیویورک تایمز، مقام‌های آمریکایی می‌گویند که ایران از شبه‌نظامیان شیعه عراق برای جابجایی و پنهان کردن این موشک‌ها استفاده می‌کند. این نیروها به‌طور موثر کنترل تعدادی از جاده‌ها، پل‌ها و زیرساخت‌های حمل و نقل در عراق را در اختیار دارند و از این طریق طرح تهران برای ورود موشک‌ها به داخل عراق را تسهیل می‌کنند.

خانم اسولتکین که در حوزه مربوط به شبه‌نظامیان شیعه تخصص دارد و اخیرا نیز در سفری به بغداد با مقام‌های عراقی و آمریکایی دیدار کرده است، گفت: «مردم توجه کافی به این موضوع ندارند که موشک‌های بالستیک که از سوی ایران به عراق وارد شده است می‌تواند در منطقه آشوب و خشونت به راه بیندازد.»

این نماینده دموکرات همچنین به رهبران عراق نسبت به این تهدید ایران فشار آورده و به آن‌ها گفته است که اگر ایران موشکی را از خاک عراق شلیک کند می‌تواند برای این کشور تبعاتی داشته باشد.

سال گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی گفته بود که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه برد را به عراق منتقل کرده است. این خبرگزاری به نقل از سه منبع و مقام مطلع نوشته بود که موشک‌های منتقل شده به عراق از نوع زلزال، فتح-۱۱۰ و ذوالفقار است و برد آنها بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. اما مقام‌های ایران در آن زمان این گزارش را تکذیب کردند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درخواست احزاب تحت حمایت تهران از دولت عراق: بد‌هی‌های گازی به ایران را تسویه کنید

«تهران به روسیه موشک‌ بالستیک بدهد، پروازهای ایران‌ایر به اروپا ممنوع می‌شود»

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد