آمریکا: ایران احتمالا بیش از هزار نفر را در اعتراض‌های اخیر کشته است

آمریکا: ایران احتمالا بیش از هزار نفر را در اعتراض‌های اخیر کشته است
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران روز پنج‌شنبه پنج دسامبر (۱۴ آذر) این احتمال را مطرح کرد که نیروهای امنیتی ایران بیش از هزار نفر را از زمان آغاز اعتراض‌های اخیر در اواخر آبان در این کشور کشته باشند.

آگهی

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران روز پنج‌شنبه پنج دسامبر (۱۴ آذر) این احتمال را مطرح کرد که نیروهای امنیتی ایران بیش از هزار نفر را از زمان آغاز اعتراض‌های اخیر در اواخر آبان در این کشور کشته باشند.

وی در نشستی خبری افزود: «از آنجایی‌که اطلاعات به تدریج از ایران بیرون می‌آید، اینطور به نظر می‌رسد که رژیم ایران از زمان آغاز اعتراض‌ها هزاران شهروند را کشته است.»

وی همچنین تصریح کرد که هزاران ایرانی نیز زخمی شده‌اند و دست‌کم هفت هزار نفر در زندان‌های ایران در بازداشت هستند.

مردم بیش از ۱۰۰ شهر ایران پس از افزایش بهای بنزین که بامداد جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ به‌طور ناگهانی اجرایی شد، به خیابان‌ها آمدند و اعتراض کردند. یک روز پس از شروع اعتراض‌ها، حکومت ایران دسترسی به اینترنت جهانی را قطع کرد و پس از پنج روز به تدریج سطح دسترسی را بالا برد.

طبق آخرین گزارش سازمان عفو بین‌الملل که دوشنبه ۱۱ آذر منتشر شد، در اعتراض‌های ایران دست‌کم ۲۰۸ نفر کشته شده‌اند. این نهاد حقوق بشری همچنین گفته است که به نظر می‌رسد «آمار واقعی» کشته‌شدگان از این رقم نیز بیشتر باشد.

بیشتر بخوانید:عفو بین‌الملل: دست کم ۲۰۸ نفر در اعتراض‌های ایران کشته شده‌اند

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، در سخنان امروز خود تاکید کرد که اعتراض‌های اخیر در ایران بر علیه آمریکا نبوده بلکه مافیای فاسد در حکومت ایران را هدف قرار داده است.

یک هفته پس از آغاز اعتراض‌ها در ایران، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در توئیتی به زبان فارسی از معترضان ایرانی خواست تا ویدئوها، عکس‌ها و اطلاعات خود را درباره «سرکوب اعتراض‌ها توسط رژیم ایران» برای این وزارتخانه ارسال کنند. وی آدرسی در تلگرام را برای دریافت عکس‌ها، ویدئوها و اطلاعات منتشر کرده بود.

بیشتر بخوانید:

واشنگتن طبق پیام‌هایی که دریافت کرده است و همچنین گردآوری اطلاعات و گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی به رقم بالای هزار نفر کشته رسیده است.
برایان هوک
نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران

برایان هوک امروز اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا تاکنون ۳۲ هزار پیام در این زمینه دریافت کرده است. وی درباره نحوه ارزیابی آمریکا درباره تعداد کشته شده‌های اعتراض‌های ایران افزود که واشنگتن طبق این پیام‌ها و همچنین گردآوری اطلاعات و گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی به رقم بالای هزار نفر کشته رسیده است.

وی تاکید کرد که این اعتراض‌ها بدترین بحران سیاسی حکومت ایران در ۴۰ سال اخیر بوده است.

هنوز مقام‌های ایران آماری از تعداد کل کشته شده‌ها و بازداشتی‌های اعتراض‌های ایران منتشر نکرده‌اند. محمد جعفر منتظری، دادستان کل ایران شنبه گذشته آمارهای اعلام شده از سوی نهاد‌های بین‌المللی را غیر معتبر خواند و گفت: «افرادی که خارج از کشور هستند هیچگونه دسترسی به اطلاعات و آمار ندارند.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفیر آمریکا در سازمان ملل: فشار حداکثری علیه ایران را ادامه می‌دهیم

واکنش جانسون به اعتراضات ایران: نشان دهنده نارضایتی عمومی از رژیم است

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند