آیت‌الله سیستانی: نخست وزیر عراق باید بدون «دخالت خارجی» انتخاب شود

آیت‌الله سیستانی: نخست وزیر عراق باید بدون «دخالت خارجی» انتخاب شود
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آیت‌الله سیستانی: نخست وزیر عراق باید بدون «دخالت خارجی» انتخاب شود

آگهی

آیت‌الله سیستانی،‌ مرجع بزرگ شیعیان در عراق روز جمعه اعلام کرد که نخست وزیر این کشور باید بدون «دخالت خارجی» انتخاب شود.

این مرجع شیعی که از وی به عنوان چهره پرنفوذ و تاثیرگذار در سیاست عراق نام برده می‌شود در حالی خواستار عدم مداخله کشورهای خارجی شده است که بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها ایران نمایندگانی را برای مذاکره جهت تشکیل دولت جدید این کشور عازم بغداد کرده است.

آیت‌الله سیستانی پس از سقوط صدام حسین،‌ آخرین دیکتاتور عراق همواره نقشی تعیین کننده در به روی کارآمدن و یا عزل روسای دولت در این کشور داشته است اما این بار اعلام کرده که برای تشیکل دولت «هیچ نقشی» را برعهده نمی گیرد و در مذاکرات شرکت نخواهد داشت.

پارلمان عراق یکشنبه گذشته در نشستی فوق العاده با استعفای دولت عادل عبدالمهدی موافقت کرد. آقای عبدالمهدی که تحت فشار شدید معترضان بارها وعده ایجاد اصلاحات و پاسخ به خواسته‌های مطرح شده در جریان تظاهرات سراسری و بی سابقه در این کشور را داده سرانجام پذیرفته است که تا تعیین جانشین خود در سمت نخست وزیری باقی بماند.

این درحالیست که تظاهرکنندگان عراقی دیگر تنها به مطالبات اقتصادی و اجتماعی اکتفا نکرده و ضمن متهم کردن طبقه حاکم به فساد و ناکارآمدی خواستار کنار رفتن کلیه مقامات و مسئولان این کشور شده اند.

مخالفت با دخالت قدرت‌های خارجی به خصوص نقش ایران در تعیین دستگاه حاکمه عراق از جمله موضوعاتی است که معترضان عراقی بارها آنرا محکوم کرده‌اند. تظاهرکنندگان پس از استعفای نخست وزیر همچنان به جنبش اعتراضی خود ادامه می دهند و خواستار تشکیل حکومتی مستقل و برآمده از خواست و اراده واقعی مردم هستند.

اعتراض به نفوذ ایران در دستگاه حاکمه عراق پیشتر سبب شده بود تا کنسولگری‌های ایران در شهرهای کربلا و نجف از سوی معترضان خشمگین مورد حمله قرار گیرد. در آخرین مورد از این حملات کنسولگری ایران در نجف به آتش کشیده شد و کلیه کارکنان آن تخلیه شدند. این در حالیست که به ادعای برخی منابع ایرانی افرادی که حمله به منافع ایران در عراق می‌کنند از سوی سفارتخانه های برخی کشورهای حوزه خلیج فارس تامین مالی شده اند.

بیشتر بخوانید:

پارلمان عراق با استعفای دولت عادل عبدالمهدی موافقت کرد

معترضان عراقی بار دیگر کنسولگری ایران در نجف را آتش زدند

رایزنی برای تعیین جانشین نخست‌وزیر عراق؛ آیا قاسم سلیمانی در بغداد است؟

بر اساس آخرین آمارهای غیر رسمی بیش از ۴۳۰ نفر در جریان ناآرامی‌های دو ماه اخیر در عراق کشته شده و حدود بیست هزار نفر نیز در این میان زخمی شده اند که گفته می‌شود برخی از آنها تا پایان عمر دچار معلولیت خواهند بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران سیاسی عراق؛ برهم صالح تهدید به استعفا کرد

تظاهرات علیه موج تهدید و ترور معترضان در عراق

مردان مسلح نقاب‌پوش دست‌کم ۲۳ معترض را در بغداد کشتند