چرا بسیاری از هندی‌ها پلیس را برای کشتن متهمان به تجاوز تشویق کردند؟

چرا بسیاری از هندی‌ها پلیس را برای کشتن متهمان به تجاوز تشویق کردند؟
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در سال‌های اخیر ده‌ها هزار نفر در اعتراض به افزایش تجاوز در هند و واکنش آرام پلیس و دادگاهها که متناسب با این تجاوزها ارزیابی نمی شود، به خیابان‌ها آمده‌اند. این نخستین دلیلی است که باعث شده کاربران هندی شبکه‌های اجتماعی از کشتن این ۴ متهم توسط پلیس خوشحال باشند.

آگهی

هندی‌های بسیاری روز جمعه در شبکه‌های اجتماعی پلیس را برای کشتن ۴ مردی که متهم به تجاوز به یک زن دامپزشک بودند، مورد تشویق قرار دادند؛ پدیده‌ای که شاید برای بسیاری پرسش برانگیز باشد.

پلیس هند می‌گوید این چهار متهم زمانی که برای بازسازی صحنه جرم به محل حادثه برده شدند، سعی کرده‌اند اسلحه‌های ماموران پلیس را بگیرند و فرار کنند که در این درگیری پلیس هر ۴ متهم را کشته است. گفته می‌شود ۲ پلیس نیز در این درگیری زخمی شده‌اند.

در سال‌های اخیر ده‌ها هزار نفر در اعتراض به افزایش تجاوز در هند و واکنش آرام پلیس و دادگاهها که متناسب با این تجاوزها ارزیابی نمی‌شود، به خیابان‌ها آمده‌اند. این نخستین دلیلی است که باعث شده کاربران هندی شبکه‌های اجتماعی از کشتن این ۴ متهم توسط پلیس خوشحال باشند.

از سوی دیگر کارشناسان حقوقی می‌گویند که روند رسیدگی به پرونده‌های تجاوز سالها در دادگاه به طول می‌انجامد و درنهایت نیز تعداد اندکی از آنها به محکومیت متجاوزان منجر می‌شود.

علاوه بر این، برخی از قربانیان و خانواده‌های آنها به دلیل پیگیری پرونده‌های شکایت از مردهای قدرتمندی که اغلب از سیاستمداران محلی هستند، مورد حمله قرار گرفته‌اند.

هر روزه حدود ۹۰ مورد تجاوز در هند گزارش می‌شود؛ با این حال رقم واقعی تجاوزها در این کشور بسیار بیش از این است و بسیاری از موارد تجاوز هرگز اعلام نمی‌شود زیرا قربانیان از لکه ننگی که جامعه به آنها می‌چسباند هراس دارند.

خواهر دامپزشک ۲۷ ساله‌ای که توسط این چهار مرد مورد تجاوز قرار گرفته و پس از تجاوز کشته و جسدش سوزانده شده است، با تمجید از پلیس می‌گوید که «از این کار بسیار خوشحال است».

او می‌افزاید: «فکر می‌کنم که این یک نمونۀ مثال زدنی است و هیچکس از این به بعد فکر انجام چنین کاری به سرش خطور نخواهد کرد.»

قتل این ۴ متهم تجاوز توسط پلیس، در چشم مادر یک دختر دانشجوی ۲۲ ساله که در سال ۲۰۱۲ میلادی در دهلی نو مورد تجاوز قرار گرفت و سپس کشته شد، اجرای «عدالت» تعبیر شده است. او می‌گوید: «من ۷ سال است که فریاد می‌کشم مقصران را مجازات کنید حتی اگر لازم است با شکستن قانون باید مجازات آنها انجام شد.»

اجرای مستقیم عدالت توسط پلیس بویژه در مقابل متجاوزان و سیاستمداران فاسد، موضوعی رایج در فیلم‌های بالیوود در هند است. با این حال برخی مفسران می‌گویند که این نوع قتل‌ها نگران کننده هستند. مایکا گاندی، عضو پارلمان از حزب حاکم بهاراتیا جاناتا می‌گوید:‌ «شما نمی‌توانید قانون را به دست خودتان اجرا کنید.»

پلیس هند بارها متهم شده است که تحت عنوان «مقابله یا برخورد» دست به قتل‌های غیرقانونی زده است. یک کارشناس حقوقی در مقاله‌ای که در سال جاری در سیدنی استرالیا منتشر شد، اعلام کرد که پلیس هند با اتهامات سنگینی تحت عنوان «متخصصین مقابله یا برخورد» روبروست اما با مدال و جوایز از آنها قدردانی می‌شود.

او می‌نویسد که این پلیس‌ها بجای تعقیب و مجازات، از حمایت‌های نهادی و مردمی برخوردارند.

تجاوز و خشونت علیه زنان از جمله مشکلات عمده جامعه هند است. پلیس هند اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۳۲۵۰۰ مورد تجاوز را ثبت کرده است اما دادگاه‌ها در آن سال تنها توانسته‌اند به ۱۸۳۰۰ پرونده رسیدگی کنند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هند؛ تجاوز جمعی و قتل یک زن جوان صدها تن را به خیابان کشاند

تجاوز به یک دختر ۸ ساله مسلمان در هند و قتل او؛ حبس ابد برای سه مرد هندو

«پیکر زن میدان جنگ نیست»؛ زنان هندی خانه فرد مظنون در پرونده تجاوز جنسی را به آتش کشیدند