هدف همایش خوراک و تغذیهٔ میلان؛ به سوی نظام تغذیهٔ سازگار با زیست‌بوم

هدف همایش خوراک و تغذیهٔ میلان؛ به سوی نظام تغذیهٔ سازگار با زیست‌بوم
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

چطور می‌توان عادات غذایی‌ افراد را به سمت رژیمی برد که دوستدارِ زیست‌بوم باشد؟

آگهی

شیوهٔ کنونی تولید، توزیع و مصرف غذا در جهان هرزرفت بسیاری دارد. هدف همایش بین‌المللی تغذیه و خوراک امسال در میلان ایتالیا آن است که راه‌هایی تازه بیابد برای آشتی دادن صنایع غذایی با حفظ زیست‌بوم کرهٔ زمین.

کانون تغذیه و خوراک باریلای ایتالیا برای دهمین سال متوالی همایشی را برگزار می‌کند که هدف آن ایجاد تغییری اساسی است در ذهن سهامدارن، دولت‌ها، سازمان‌های مدنی، بخش خصوصی و نیز پژوهشگران عرصهٔ تغذیه.

در همین راستا بختِ این را داشتیم که با ریکاردو ولنتینی گفتگو کنیم؛ کسی که در سال ۲۰۰۷ برندهٔ نوبل صلح شد و عضو هیئت بین دولتیِ نظارت بر تغییرات اقلیمی است.

ریکاردو ولنتینی، استاد دانشگاه توسچیای ایتالیا دربارهٔ هدف پروژه کنونی‌اش می‌گوید: «می‌خواهیم ببینیم آیا می‌توان افراد را قانع کرد تا در رستوران محل کارشان یا هر جا که غذا می‌خورند آلودگی محیطی کمتری، مثلا از نظر گازهای گلخانه‌ای، ایجاد کنند؟ یعنی چطور می‌توان عادات غذایی‌ افراد را به سمت رژیمی برد که دوستدارِ زیست‌بوم باشد؟» و می‌افزاید: «این کار، یک آزمایش اجتماعی عظیم است چراکه با بیش از ۱۰هزار نفر سر و کار داریم.»

رسیدن به ٰرژیم غذایی «دوستدار زیست‌بوم» هدف عمدهٔ پژوهشگران تغذیه است

صنایع غذایی یک سوم از گاز کربنیک منتشر شده در جو را تولید می‌کنند. هدف پروژهٔ «تغذیه و زندگی» بنیاد باریلا آن است که رژیم غذایی را در ابعاد کلان دگرگون کند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای ولنتینی در پاسخ به این پرسش که در عمل چطور می‌خواهید عادت‌های غذایی افراد را تغییر بدهید می‌گوید: «وقت غذا خوردن، زمان خوبی است برای دور هم بودن و مشارکت. ما واقعاً به وجههٔ اجتماعیِ تغذیه و نیز به خلاقیت آشپزها اعتقاد داریم.امیدوارم که شیوهٔ تازه‌ای را برای تغذیه ایجاد کنیم و که به بهبود کرهٔ زمین هم کمک کند.»

دیجیتالی کردن محصولات کشاورزی

این همایش همچنین فرصتی بود برای بحث دربارهٔ «دیجیتالی کردن محصولات کشاوزی»؛ برنامه‌ای که به دنبال استفاده از قابلیت‌های فناوری دیجیتال برای پایاسازیِ صنعت کشاورزی است.

تصویربرداری با پهپاد از مزارع

آندرئا رندا پژوهشگر ارشد این حوزه می‌گوید: «دیجیتالی کردن محصولات کشاوزی یعنی در خاک حسگرهایی کار بگذاریم تا اطلاعات خاک را جمع‌آوری کنند، و بفهمیم دما و رطوبت درست کدام است و کی و چطور باید با خاک رفتار کرد‌. دیگر اینکه با پهپاد از مزارع عکس بگیریم و از هوش مصنوعی برای تشخیصِ کال یا رسیده بودن میوه‌ها استفاده کنیم. این برنامه همچنین به این معناست که وارد خاک و زمین بشویم و بفهمیم برای حل مشکل، کجا لازم است به اندازهٔ چند سانتیمتر آفت‌کش بزنیم، به‌جای آنکه تمام مزرعه را سم‌پاشی کنیم.»

بسیاری از سخنرانان این همایش، خواستار مسئولیت‌پذیری بیشترِ مصرف‌کنندگان و صنایع غذایی شدند. اما شرکت‌کنندگان بیش از پیش بر این توافق دارند که تغییرات اقلیمی و آلودگی زیست‌بوم را نمی‌توان بدون قوانین روشن دولتها و اتحادیهٔ اروپا حل و فصل کرد.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

چرا بعضی‌ها همیشه احساس گرسنگی می‌کنند؟

فناوری روباتیک در خدمت کشاورزی