ترامپ ساعاتی پس از مبادله دو زندانی: تشکر از ایران؛ دیدید، می‌توانیم با هم به توافق برسیم!

ترامپ ساعاتی پس از مبادله دو زندانی: تشکر از ایران؛ دیدید، می‌توانیم با هم به توافق برسیم!
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به مبادله دو زندانی بین تهران و واشنگتن از ایران برای «مذاکره بسیار منصفانه» تشکر کرد.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به مبادله دو زندانی بین تهران و واشنگتن از ایران برای «مذاکره بسیار منصفانه» تشکر کرد.

وی در توئیتی با اشاره به بازداشت ژیائو وانگ، محقق و دانشجوی دوره دکتری تاریخ دانشگاه پرینستون آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما نوشت: «او در دولت اوباما (با وجود هدیه ۱۵۰ میلیارد دلاری) [به ایران] دستگیر شد، در دولت ترامپ بازگشت. تشکر از ایران برای مذاکره بسیار منصفانه. دیدید، می‌توانیم با هم به توافق برسیم!»

وی همچنین در توییتی دیگر گفت که ایالات متحده تا زمانیکه تمام آمریکایی‌هایی که به ناحق در ایران و کل جهان بازداشت شده‌اند پیش عزیزانشان برنگردند از تلاش دست نخواهد کشید.

ترامپ: مبادله یک گروگان با گروگان دیگر بود

آقای ترامپ همچنین پس از این توئیت در جمع خبرنگاران این مبادله را مبادله یک گروگان با گروگان دیگر توصیف کرد.

وی این موضوع را برای ایران عالی عنوان کرد که می‌تواند پیش زمینه‌ای برای انجام کارهای دیگر باشد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، صبح امروز با انتشار توئیتی از آزادی مسعود سلیمانی،‌ پژوهشگر ایرانی زندانی در آمریکا خبر داد.

مایک پمپئو، همتای آمریکایی ظریف هم در توئیتی نوشت: «یک آمریکایی دیگر به خانه برمی‌گردد. ژیائو وانگ که بیش از سه سال به‌دلیل اتهام‌های واهی در ایران زندانی بود، آزاد شده و در حال بازگشت به ایالات متحده است.»

خوشحالم که دولت ایران در ارتباط با این موضوع نقش سازنده‌ای داشته است.
مایک پمپئو
وزیر امور خارجه آمریکا

وی همچنین در این توئیت از دولت سوئیس برای کمک به بازگشت آقای وانگ تشکر کرد و در عین حال با ابراز خرسندی گفت: «خوشحالم که دولت ایران در ارتباط با این موضوع نقش سازنده‌ای داشته است.»

ژیائو وانگ سه سال پیش به اتهام جاسوسی  در ایران بازداشت شد و دادگاه او را محکوم به ۱۰ سال زندان کرد. 

رویترز
جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به همراه مسعود سلیمانیرویترز

مسعود سلیمانی به اتهام دور زدن تحریم‌ها در ایالات متحده آمریکا بازداشت شده بود. وی پس از ۱۴ ماه زندان، آزاد و در شهر زوریخ سوئیس تحویل مقامات ایران شد و شنبه شب به ایران بازگشت.

اینقدر آمریکایی‌ها کوچک و پست هستند که وقتی می‌گفتم که بیمارانم منتظر هستند و باید کارهای آنها انجام شود، می‌گفتند خوب بمیرند، مشکلی نیست.
مسعود سلیمانی

آقای سلیمانی در بدو ورود به ایران در جمع خبرنگاران گفت: «اینقدر آمریکایی‌ها کوچک و پست هستند که وقتی می‌گفتم که بیمارانم منتظر هستند و باید کارهای آنها انجام شود، می‌گفتند خوب بمیرند، مشکلی نیست.»

از سوی دیگر، یک مقام ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با رویترز مبادله زندانی‌ها را نتیجه سه یا چهار هفته مذاکرات فشرده عنوان کرد.

این مقام آمریکایی که نام وی ذکر نشده است همچنین افزود که سلیمانی قرار بود در تاریخ ۱۱ دسامبر در دادگاه حاضر شود اما اتهام‌ها علیه وی رفع شد.

وی ابراز امیدواری کرد که آزادی وانگ نشانه تمایل ایران برای بازگشت به میز مذاکره برای حل سایر مشکلات باشد.

مقام دوم آمریکایی نیز در گفت‌وگو با رویترز گفت: «پزشکان در آلمان آقای وانگ را معاینه خواهند کرد و انتظار می‌رود چند روز در آنجا بماند.»

برایان هوک به همراه ژیائو وانگ در سوئیس
خانواده ما یکبار دیگر کامل شد. پسرم شائوفان و من سه سال منتظر این روز بودیم. کلمات نمی‌توانند هیجان ما را در اینکه ژیائو بار دیگر به ما می‌پیوندد، بیان کنند.
همسر ژیائو وانگ

همسر این زندانی آمریکایی آزاد شده نیز به رویترز گفت که خوشحال است و در بیانیه‌ای جداگانه افزود: «خانواده ما یکبار دیگر کامل شد. پسرم شائوفان و من سه سال منتظر این روز بودیم. کلمات نمی‌توانند هیجان ما را در اینکه ژیائو بار دیگر به ما می‌پیوندد، بیان کنند.»

نزار زاکا، تاجر لبنانی ساکن آمریکا که ژوئن امسال پس از چهار سال حبس در ایران آزاد شد به رویترز گفت که نخستین فردی بود که از آزادی این زندانی آمریکایی خبردار شد و به مادر و همسر وانگ اطلاع داده بود.

وی افزود: «همسر وانگ ویزا برای سفر به آلمان دریافت کرد و پیش بینی می‌شود که وانگ روز دوشنبه به واشنگتن برگردد.»

آگهی

بیشتر بخوانید:

تبادل دو زندانی بین آمریکا و ایران؛ سلیمانی آزاد شد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درخواست واشنگتن از تهران: برای بازگرداندن ۱۱ تبعه اخراجی خود هواپیما بفرستید

ترامپ: حکومت ایران هزاران نفر از مردمش را می‌کشد، جهان باید متوجه باشد

ناآرامی‌های ایران؛ نخستین واکنش ترامپ به سرکوب اعتراض‌ و قطع اینترنت