زنان لبنانی در تظاهرات علیه آزار جنسی؛ ما بخشی از انقلاب هستیم

زنان لبنانی در تظاهرات علیه آزار جنسی؛ ما بخشی از انقلاب هستیم
Copyright 
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

فعالان حقوق زنان سال‌ها است که برای تصویب قانونی درپارلمان برای انتقال حق شهروندی به فرزندان حاصل از ازدواج با مردان خارجی و نیز به همسران خارجی خود مبارزه می‌‌کنند.

آگهی

بیروت، پایتخت کشور بحران زده لبنان روز شنبه صحنه تظاهرات صدها تن از زنانی بود که در اعتراض به تهدید، زورگویی و آزار جنسی و نیز مطالبه حقوق اجتماعی خود از جمله حق انتقال شهروندی به فرزندانی که حاصل ازدواج با مردان خارجی هستند به خیابان‌ها آمده بودند.

مبدا این تظاهرات محوطه بیرونی دانشگاه آمریکایی بیروت واقع در غرب پایتخت لبنان بود و معترضان با پیمودن مسافتی طولانی در خیابان‌های شهر در نهایت در میدان مرکزی پایتخت که از هفته ها به محل تجمع مخالفان دولت تبدیل شده است، متوقف شدند.

اعتراض به وضعیت نابسامان اقتصادی و فساد در بین دستگاه حاکمه از روز هفدهم اکتبر سراسر شهرهای لبنان را فراگرفت و برغم استعفای سعد حریری،‌ نخست وزیر این کشور همچنان با مطالبات بیشتر از جمله تغییر ساختار سیاسی و کنار رفتن کلیه مسئولان دولتی ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

تظاهرات روز شنبه زنان در بیروت نقطه عطفی دیگر در جنبش اعتراضی اخیر در لبنان به حساب می‌آید که با توجه به مطالبات مطرح شده می‌تواند معضلات ناشی از نابرابری جنسیتی و ابعاد حقوق نادیده گرفته شدن زنان در جامعه بحران زده لبنان را بیشتر نمایان کند.

برنا دائو، یکی از زنان شرکت کنندگان در این تظاهرات می‌گوید: «هدف ما رساندن پیامی رسا برای مقابله با آزار جنسی است. آنها می گویند انقلاب از نظر زبان‌شناسی از جنس زن (مونث) است، بنابر این اگر انقلابی در میان است زنان باید بخشی از آن باشند.»

این فرد شرکت کننده در تظاهرات در ادامه تاکید می کند: «به زنان تجاوز می‌شود،‌ حقوق آنها پایمال می‌شود و نمی توانند حق شهروندی خود را به فرزندانشان منتقل کنند.»

AP
تظاهرات زنان در بیروتAP

فعالان حقوق زنان سال‌ها است که برای تصویب قانونی درپارلمان برای انتقال حق شهروندی به فرزندان حاصل از ازدواج با مردان خارجی و نیز به همسران خارجی خود مبارزه می‌‌کنند.

این درحالیست که به نظر می‌آید در لبنان دست کم زمینه برای فعالیت سیاسی و اجرایی زنان به نسبت دیگر کشورهای منطقه فراهم‌تر است. ریا الحسن که در سال جاری میلادی به عنوان وزیر کشور لبنان منصوب شد نخستین زنی است که در جهان عرب به چنین سمتی دست پیدا می کند.

از سوی دیگر در حال حاضر چهار زن در کابینه فعلی لبنان مشغول به فعالیت هستند که این امر طی ده‌های اخیر بی سابقه عنوان شده است.

گفتنی است که در حاشیه تظاهرات روز شنبه زنان لبنانی در بیروت مردی در میدان ریاض الصلح، محل اجتماع روزانه معرتضان به ساختار سیاسی دستگاه حاکمه خود را به آتش کشید. هنوز از انگیزه اصلی اقدام این فرد و نیز وضعیت جسمانی وی پس از انتقال به بیمارستان خبری در دست نیست.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زنان آرژانتینی پرفورمنس «تو متجاوزی» را با الهام از زنان شیلیایی اجرا کردند

گشت‌زنی واحد مخصوص پلیس زنان در دهلی نو با موتورهای صورتی

تظاهرات زنان لبنانی با روشن کردن شمع و قاشق‌زنی