برگزاری روز دانشجو با وجود جو امنیتی در برخی دانشگاه‌های ایران

برگزاری روز دانشجو با وجود جو امنیتی در برخی دانشگاه‌های ایران
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دانشجویان در شرایطی روز دانشجو را در برخی دانشگاه‌های ایران برگزار کردند که جو امنیتی در جریان بود. مخالفت با اجرای سیاست‌های نئولیبرالی در ایران، مخالفت با حجاب اجباری و اعتراض به کشته‌شدن معترضان در حوادث اخیر آبان ۹۸ به دست نیروهای امنیتی از جمله محورهای تجمعات دانشجویی امسال بود.

آگهی

شماری از دانشجویان ۱۶ آذر امسال در تهران و برخی دیگر از دانشگاه‌های ایران برغم جو امنیتی حاکم تجمعات اعتراضی برگزار کردند.

محور شعار دانشجویان معترض در مراسم روز دانشجو بر نقد حجاب اجباری و «سیاست‌های نئولیبرال» در ایران متمرکز بود. این دانشجویان همچنین کشته‌شدن شماری از معترضان به دست نیروهای امنیتی را محکوم کردند.

بر اساس خبرها و اطلاعات منتشر شده در کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور، این تجمع‌های اعتراضی در دانشگاه‌های نوشیروانی بابل، دانشگاه مازندران در بابلسر، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه تهران، دانشگاه علامه‌طباطبایی و برخی دیگر از دانشگاه‌ها برگزار شد.

منبع: کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

در مراسمی که امروز ۱۷ آذر در دانشگاه علامه‌طباطبایی برگزار شد نیز تصاویری از دانشجویان زندانی و برخی کودکان و نوجوانان کشته شده در درگیری‌های آبان ۹۸ در دست دانشجویان بود.

حضور ابراهیم رئیسی در دانشگاه، روحانی هنوز به دانشگاه نرفته

خبرگزاری فارس نوشته «با وجود اینکه طبق رسم هر ساله، رئیس جمهوری در روز ۱۶ آذر که روز دانشجو نام‌گذاری شده برنامه حضور در یکی از دانشگاه‌ها را داشت، حسن روحانی امسال بین دانشجویان حاضر نشد.»

تسنیم اما نوشت که «بر اساس برخی شنیده‌ها حسن روحانی قرار است فردا [۱۸ آذر] به‌مناسبت روز دانشجو در دانشگاه فرهنگیان حضور یابد.»

با این حال ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه ایران روز ۱۶ آذر به دعوت تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه تهران حاضر شد و به ایراد سخنرانی پرداخت.

نگاهی به برخی بیانیه‌های روز دانشجو

شرکت کنندگان در پایان این تجمع‌ها بیانیه‌‌هایی ایراد شد. در بخشی از بیانیه دانشجویان معترض دانشگاه مازندران که توسط یکی از این دانشجویان قرائت شد، آمده است:« به نام «اقتصاد مقاومتی» دانشگاهمان را فروختند دانشگاه را بنگاه تولید مدرک کردند، دانش و دانشجو را بدل به کالایی منطبق بر معیارهای بازار ساختند. بازار هم دانشجوی دغدغه‌مند نمی خواهد.»

منبع: کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور
قرائت بیانیه پایانی تجمع در دانشگاه مازندران، بابلسرمنبع: کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

در بیانیه جمعی از فعالان صنفی که در تجمع روز ۱۶ آذر در دانشگاه تهران قرائت شد نیز آمده «سرکوب‌های خونین پیشین نه تنها آتش خشم فرودستان را خاموش نکرد بلکه شررهای باقی‌مانده از شعله های ۹۶ با بنزین ۳۰۰۰ تومانی دوباره زبانه کشید. این بار در آبان ۹۸، وسعت و شدت اعتراضات گسترده‌تر شد و به همان میزان وسعت و شدت سرکوب نیز.»

منبع عکس: کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور
حضور نیروهای امنیتی در نزدیکی دانشگاه تهرانمنبع عکس: کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

به توییتر یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برگزاری مراسم چهلم قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی

وزارت اطلاعات ایران: افرادی که قصد کشتن دانشجویان را داشتند بازداشت کردیم

اعتراض دانشجویان غیراروپایی در پاریس به طرح پولی کردن دانشگاه