پاریس: ایران دو فرانسوی زندانی را آزاد کند؛ تهران: از هیچ‌کس توصیه نمی‌پذیریم

پاریس: ایران دو فرانسوی زندانی را آزاد کند؛ تهران: از هیچ‌کس توصیه نمی‌پذیریم
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در توئیتی همزمان با روز جهانی حقوق بشر، خواستار آزادی فوری فریبا عادلخواه و رولاند مارشان دو فرانسوی زندانی در ایران شد.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در توئیتی همزمان با روز جهانی حقوق بشر، خواستار آزادی فوری فریبا عادلخواه و رولاند مارشان دو فرانسوی زندانی در ایران شد.

وی در توئیتی نوشت: «در این روز جهانی حقوق بشر، من به فریبا عادلخواه و رونالد مارشال هموطنان زندانی‌امان و خانواده آن‌ها فکر می‌کنم.»

آن‌ها باید بدون تاخیر آزاد شوند. من به رئیس جمهور روحانی گفته‌ام و اینجا آن را تکرار می‌کنم
امانوئل ماکرون
رئیس جمهوری فرانسه

وی با تاکید بر اینکه بازداشت آن‌ها غیرقابل تحمل است، افزود: «آن‌ها باید بدون تاخیر آزاد شوند. من به رئیس جمهور روحانی گفته‌ام و اینجا آن را تکرار می‌کنم.»

توئیت امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه

فریبا عادلخواه پژوهشگر ایرانی-فرانسوی از خرداد سال ۱۳۹۸ به اتهام جاسوسی در بازداشت نیروهای اطلاعات سپاه ایران است. پس از بازداشت خانم عادلخواه، طبق گفته وکیل وی، رولاند مارشال، پژوهشگر فرانسوی که برای دیدن این استاد دانشگاه پاریس به ایران رفته بود نیز به اتهام «اجماع و تبانی علیه امنیت ملی» دستگیر شد و تا امروز چندین بار قرار بازداشت موقتش تمدید شده است.

در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری فرانسه، سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن انتقاد از تلاش فرانسه برای دخالت در امور داخلی ایران تاکید کرد که جمهوری اسلامی از هیچ‌کس توصیه نمی‌پذیرد.

در همین حال، سعید دهقان، وکیل دادگستری که هم اکنون وکالت این دو تبعه فرانسوی را برعهده دارد، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «بازپرس پرونده با آزادی موکلینم به قید وثیقه موافقت کرده است اما معاون دادستان با این امر مخالفت کرده و لذا برای رفع اختلاف، پرونده به دادگاه انقلاب ارسال شد.»

وی تاکید کرد که قرار وثیقه دو موکلش صادر شده و قاضی با آزادی آن‌ها نیز موافقت کرده است.

از آنجا که پرونده در دادسرای امنیت اوین (شهید مقدس) بود، با این اختلافی که بین بازپرس و معاون دادستان پیش آمده است؛ پرونده باید جهت رفع اختلاف و تصمیم‌گیری به دادگاه صالح ارسال شود که در اینجا مرجع مورد نظر، دادگاه انقلاب است
سعید دهقان
وکیل دو تبعه فرانسوی زندانی در ایران

وی افزود: «از آنجا که شش ماه از بازداشت موقت موکلینم گذشته و مدت قانونی بازداشت هم پیش از این تمام شده بود، صدور قرار وثیقه، با توجه به شرایط پرونده کاملاً درست بوده است در حالی که این تصمیم ولو با تاخیر، قانونی بود ولی اتفاقی که رخ داده این است که معاون دادستان با نظر قاضی پرونده مخالفت کرده است.»

دهقان تصریح کرد: «از آنجا که پرونده در دادسرای امنیت اوین (شهید مقدس) بود، با این اختلافی که بین بازپرس و معاون دادستان پیش آمده است؛ پرونده باید جهت رفع اختلاف و تصمیم‌گیری به دادگاه صالح ارسال شود که در اینجا مرجع مورد نظر، دادگاه انقلاب است.»

این وکیل دادگستری درباره وضعیت موکلینش و ملاقات با آن‌ها گفت: «در ملاقاتی که به اتفاق همکارم آقای بهزادی با موکلین داشتیم، آنها از این بلاتکلیفی طولانی که به ماه هفتم هم رسیده بسیار عذاب می کشند و ناراحت هستند و به طور خاص خانم عادل خواه بسیار ضعیف و نحیف شده است.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که فرانسه پیش از این بارها خواستار آزادی این دو زندانی در ایران شده بود. اما دو هفته پیش ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه به موضوع دیگری درباره میانجیگری این کشور بین ایران و آمریکا از یک سو و موضوع فرانسوی‌های زندانی در ایران از سوی دیگر اشاره کرده بود. وی گفته بود: «تلاش‌های فرانسه در راستای تنش‌زدایی که بارها رئیس جمهور [ماکرون] در این زمینه اقدام کرده بود بنا به دلایلی شکست خورد.» لودریان درباره این دلایل به فرانسوی‌های زندانی در ایران اشاره کرد که باعث شد فرانسه در تلاش‌های خود برای تنش‌زدایی «کمی عقب‌نشینی» کند.

هم اکنون تعدادی زندانی دو تابعیتی در ایران در بازداشت بسر می برند با این حال شنبه گذشته ایران و آمریکا اعلام کردند پس از انجام مذاکراتی دو زندانی را با یکدیگر مبادله کردند. مسعود سلیمانی، پژوهشگر ایرانی که به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا بازداشت شده بود پس از ۱۴ ماه حبس آزاد و تحول مقامات ایرانی در زوریخ شد. همچنین طرف ایرانی نیز ژیائو وانگ، شهروند آمریکایی که به اتهام جاسوسی در ایران محبوس بود را آزاد کرد و وی راهی آمریکا شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شهروند فرانسوی آزاد شده از ایران: وجه المعامله بودم، بازجویی‌ها سورئالیستی بود

لویی آرنو، فرانسوی زندانی در ایران «بدون حضور وکلایش» به ۵ سال زندان محکوم شد

تجمع در پاریس برای درخواست آزادی یک شهروند فرانسوی که در ایران زندانی است