مجلس نمایندگان آمریکا ۲ ماده طرح استیضاح ترامپ را اعلام کرد

مجلس نمایندگان آمریکا ۲ ماده طرح استیضاح ترامپ را اعلام کرد
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«سوءاستفاده از قدرت» و «کارشکنی در کار کنگره» دو ماده استیضاح رئیس جمهوری آمریکا است.

آگهی

اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه مواد طرح استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور را اعلام کردند.

جرالد ندلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان ایالات متحده اعلام کرد که «سوءاستفاده از قدرت» و «کارشکنی در کار کنگره» دو ماده طرح استیضاح دونالد ترامپ خواهد بود.

جرالد ندلر در نشستی خبری با حضور نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان گفت که رئیس جمهوری آمریکا خود را «فراتر» از قانون می پندارد. جرالد ندلر گفت: «ما باید صریح باشیم: هیچ کس، حتی رئیس جمهور فراتر از قانون قرار ندارد.»

انتظار می رود که کمیته قضایی مجلس نمایندگان تا روز پنجشنبه در مورد دو ماده طرح استیضاح دونالد ترامپ رای گیری کند. مواد طرح استیضاح پس از آن در صحن مجلس نمایندگان به رای گذاشته خواهد شد. پیش بینی می شود که این رای گیری هفته آینده انجام شود. دموکرات‌ها اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را در اختیار دارند.

در صورت رای اکثریت اعضای مجلس نمایندگان به طرح استیضاح رئیس جمهوری، این طرح به مجلس سنا ارجاع می شود. دونالد ترامپ در این صورت به سومین رئیس جمهور تاریخ ایالات متحده تبدیل می شود که طرح استیضاحش به مجلس سنا فرستاده شده است.

در صورت رای دو سوم اعضای مجلس سنا به طرح استیضاح، دونالد ترامپ از سمت خود برکنار می شود. این در حالی است که با توجه به اکثریت جمهوریخواهان در مجلس سنا این امر بعید به نظر می رسد.

دونالد ترامپ ضمن رد اتهامات وارده به خود طرح استیضاحش را «نمایش» دموکرات ها توصیف کرده است. به گفته دونالد ترامپ دموکرات ها از آنجا که در انتخابات قادر به غلبه بر او نیستند به استیضاح روی آورده اند.

اعضای دموکرات مجلس نمایندگان تحقیقات مقدماتی برای استیضاح دونالد ترامپ را در ماه سپتامبر (مهر) آغاز کردند. دموکرات ها بر این باور هستند که رئیس جمهوری آمریکا با درخواست تحقیق در مورد جو بایدن در جریان تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از قدرت خود «سوء استفاده» کرده است.

مخالفان دونالد ترامپ همچنین رئیس جمهوری آمریکا را متهم می کنند که از مصوبه کنگره برای کمک مالی به اوکراین به عنوان ابزاری برای اعمال فشار بر کی یف استفاده کرده است.

کاخ سفید تحقیق کنگره برای استیضاح رئیس جمهوری را «خلاف قانون اساسی» ارزیابی کرده است.

اندرو جانسون و بیل کلینتون، دو رئیس جمهوری هستند که طرح استیضاح آنها پیش از دونالد ترامپ به ترتیب در سال های ۱۸۶۸ و ۱۹۹۸ میلادی در مجلس سنا به رای گذاشته شده بود. هیچ کدام از آنها از سوی مجلس سنا از سمت خود برکنار نشدند. ریچارد نیکسون نیز در سال ۱۹۷۴ پیش از آنکه طرح استیضاحش در سنا بررسی شود از سمت خود کناره گیری کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نماینده دموکراتی که به استیضاح ترامپ رای منفی داده بود، به جمهوری‌خواهان پیوست

پلوسی خطاب به یک خبرنگار: سر به سر من نگذار

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها