آنگ سان سوچی: اتهام نسل‌کشی در میانمار مغلطه است

آنگ سان سوچی: اتهام نسل‌کشی در میانمار مغلطه است
Copyright عکس از دیوان بین المللی دادگستری
Copyright عکس از دیوان بین المللی دادگستری
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

روز سه‌شنبه در حالی که نمایندگان گامبیا ضمن طرح شکایت تصاویری از آزار روهینگیاها به دست سربازان میانمار را نشان می‌دادند، خانم سوچی با خونسردی به آنها گوش می‌داد.

آگهی

آنگ سان سوچی، رهبر میانمار اتهام نسل‌کشی روهینگیاها در کشورش را «مغلطه‌آمیز» خواند.

رهبر میانمار که روز چهارشنبه ۲۰ آذر برای دفاع از کشورش در برابر اتهام طرح شده در دیوان بین‌المللی دادگستری سخن می‌گفت، ادعای مطرح شده از سوی گامبیا را رد کرد. دولت گامبیا که یک کشور کوچک مسلمان‌نشین در غرب آفریقاست، با ادعای نسل‌کشی اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار، شکایتی را علیه این کشور نزد دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرده است. دیوان بین‌المللی دادگستری عالی‌ترین نهاد قضایی سازمان ملل متحد است و گامبیا می‌گوید میانمار با این اقدام کنوانسیون نسل‌کشی مصوب ۱۹۴۸ این سازمان را نقض کرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

خانم آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل که به نمایندگی از کشورش برای دفاع در برابر این اتهام در جلسه دیوان حضور یافته بود، پذیرفت که ممکن است حکومت نظامی وقت میانمار برای سرکوب اقلیت روهینگیا به صورتی نابرابر به زور متوسل شده باشد، اما با این حال وضعیت استان راخین در آن زمان را «بسیار پیچیده» توصیف کرد و توضیح داد که «درک آن وضعیت آسان نبوده» است.

Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved
گروهی از طرفداران خانم آنگ سان سوچی در بیرون دادگاه تجمع کردندCopyright 2019 The Associated Press. All rights reservedPeter Dejong

استان راخین واقع در غرب میانمار، محل سکونت بیشترین جمعیت مسلمان میانمار است.

رهبر میانمار در این زمینه گفت: «گامبیا تصویر ناقص و مغلطه‌آمیزی از واقعیت اوضاع در استان راخین ارائه کرده است.»

گامبیا تصویر ناقص و مغلطه‌آمیزی از واقعیت اوضاع در استان راخین ارائه کرده است.
آنگ سان سوچی
رهبر میانمار

به دنبال آغاز سرکوب نظامی شدید اقلیت روهینگیا در راخین در ماه اوت ۲۰۱۷ میلادی، حدود ۷۳۰ هزار نفر از مسلمانان مجبور به فرار از این منطقه شدند. بیشتر این افراد هم اکنون با تراکم جمعیتی زیاد در اردوگاه‌های پناهندگان در بنگلادش به سر می‌برند. دولت میانمار چنین توجیه می‌کند که آن «عملیات پاک‌سازی» نظامی در راخین در واقع واکنشی موجه به تحرکات تروریستی بوده و سربازان ارتش به شیوه‌ای متناسب با آنها برخورد کرده‌اند.

روز سه‌شنبه در حالی که نمایندگان گامبیا ضمن طرح شکایت تصاویری از آزار روهینگیاها به دست سربازان میانمار را نشان می‌دادند، خانم سوچی با خونسردی به آنها گوش می‌داد.

یکی از مدارکی که وکلای گامبیا در دادگاه نشان دادند تصویری از خانم آنگ سان سوچی بود که او را در کنار سه ژنرال بلندمرتبه ارتش میانمار نشان می‌داد. این سه نظامی که در عکس لبخند به لب دارند، یعنی سرلشکر یه اونگ، سرلشکر سین وین و سرلشکر چیاو سوه، هر سه همزمان در کابینه وقت وزیر هم بودند. نمایندگان گامبیا با نشان دادن این تصویر مدعی شدند که خانم سوچی با آمران سرکوب روهینگیا در ارتش در پیوند بوده است.

رویترز
در جریان برگزاری دادگاه گروهی از مخالفان خانمآنگ سان سوچی با شعار دفاع از حقوق اقلیت زوهینگیا در لاهه گرد هم آمدندرویترز

در طول سه روزی که دادگاه این پرونده در هفته جاری برگزار می‌شود، قضات به استماع مرحله نخست طرح دعوا از سوی گامبیا می‌پردازند. نمایندگان گامبیا ابتدا درخواست «اقدام موقت» می‌کنند که نوعی حکم بازدارنده علیه میانمار است و در صورت تصویب این کشور را ملزم می‌کند که تا زمان استماع کلیه شکایت‌ها و ادله، از ادامه اقدام علیه اقلیت روهینگیا خودداری کند.

گامبیا چنین استدلال می‌کند که بر پایه کنوانسیون جلوگیری از جنایت نسل کشی و مجازات [عاملان آن]، هر کشوری موظف است که از وقوع نسل‌کشی جلوگیری نماید. ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی به اتفاق کانادا و هلند از شکایت گامبیا حمایت کرده‌اند.

در هنگام برگزاری دادگاه، گروه‌هایی از طرفداران و مخالفان خانم آنگ سان سوچی در لاهه تجمع کردند.

نسل کشی یکی از مهمترین جرائم در حقوق بین المللی به شمار می‌آید و اثبات تابع شرایط ویژه و پیچیده حقوقی است. از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون تنها سه مورد نسل‌کشی در از نظر حقوق بین‌الملل به رسمیت شناخته شده است: کامبوج در اواخر دهه ۷۰، روآندا در ۱۹۹۴ و سربرنیتسا، بوسنی در ۱۹۸۵.

تا کنون یک هیات ویژه سازمان ملل تأیید کرده که «از منظر حقوق بین‌الملل جنایات مهیبی در میانمار روی داده» و خواستار محاکمه دولت این کشور به اتهام نسل‌کشی شده است. اما تا پیش از این هیچ دادگاهی چنین اتهامی در میانمار را نپذیرفته است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رویترز
گروهی از آوارگان روهینگیا در اردوگای در بنگلادشرویترز
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم ۱۶۰ کشته در پی رانش زمین و فرو ریختن معدن در شمال میانمار

عفو بین‌الملل جایزه «سفیر وجدان» را از آنگ سان سوچی پس گرفت

نبرد با جانتا؛ تلاش شورشیان میانمار برای کنترل بر مرز مشترک این کشور و هند