مخالفت نخست وزیر بریتانیا با دومین رفراندوم استقلال اسکاتلند

مخالفت نخست وزیر بریتانیا با دومین رفراندوم استقلال اسکاتلند
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دعوت استرجن برای برگزاری دومین رفراندوم استقلال اسکاتلند بر این اساس استوار است که اسکاتلند در رفراندوم سال ۲۰۱۶ رای به ماندن در بریتانیا داد برای اینکه بریتانیا در اتحادیه اروپا بماند.

آگهی

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا که حزبش در انتخابات روز پنجشنبه اکثریت آراء را کسب کرد، با امکان برگزاری رفراندوم دیگری برای استقلال اسکاتلند مخالف کرد.

جانسون در تماسی تلفنی با نیکولا استرجن، وزیر اول اسکاتلند و رهبر حزب ملی اسکاتلند گفت که او با برگزاری رفراندوم دیگری برای استقلال استکاتلند مخالف است.

ناسیونالیست‌های اسکاتلندی در انتخابات روز پنجشنبه بریتانیا اکثریت مطلق آراء را در این منطقه از آن خود کردند و نتایج بهتری نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۷ کسب کردند. آنها توانستند ۴۸ کرسی از ۵۹ کرسی اسکاتلند در مجلس بریتانیا را از آن خود کنند.

نیکولا استرجن پس از این پیروزی در انتخابات پارلمانی گفته بود که نتایج نشان می دهد که باید به اسکاتلند حق انتخاب داد.

دفتر بوریس جانسون با انتشار بیانیه‌ای درباره اسکاتلند گفت: «نخست وزیر به روشنی گفته است که او مخالف برگزاری دومین رفراندوم استقلال است و در کنار اکثریت مردم اسکاتلند که مایل به بازگشت به تفرقه و بلاتکلیفی نیستند، ایستاده است.»

این بیانیه همچنین افزوده است که نتیجه رفراندوم سال ۲۰۱۴ قطعی است و باید محترم شمرده شود.

نیکولا استرجن در مقابل این اظهار نظر فورا واکنش نشان داد و گفت که رای مردم اسکاتلند به او حکم قدرتمندی برای رفراندومی دیگر داده است.

دعوت استرجن برای برگزاری دومین رفراندوم استقلال اسکاتلند بر این اساس استوار است که اسکاتلند در رفراندوم سال ۲۰۱۶ رای به ماندن در بریتانیا داد برای اینکه بریتانیا در اتحادیه اروپا بماند. او می گوید که برکسیت مخالف خواست اسکاتلندی‌هاست بنابراین آنها حق دارند رفراندوم دیگری برای استقلال برگزار کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از تاچر تا جانسون؛ محافظه کاران بریتانیا در آستانه «پیروزی کم سابقه»

وزیر اول اسکاتلند: از موج استقلال‌طلبی حمایت می‌کنیم

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند