سیل مهاجرت طبقه متوسط ایران به ترکیه

سیل مهاجرت طبقه متوسط ایران به ترکیه
Copyright Evro-photography
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۰ هزار ایرانی به این کشور همسایه گریخته‌اند. بخش عمده‌ای از این گروه مهاجران تحصیل کرده و کارآفرینان سکولار بوده‌اند که ترکیه را مکانی مناسب برای سرمایه‌گذاری همچنین فرار از قوانین سخت اسلامی می‌دیدند.

آگهی

در پی وخیم شدن شرایط زندگی در ایران به دلیل مشکلات متعدد اقتصادی و گرانی کم‌سابقه‌ای که حاصل تحریم‌های آمریکا و فساد دستگاه قدرت در ایران است همچنین تندروی‌های حکومت اسلامی، طبقۀ مرفه ایران بیش از هر زمانی به ترکیه پناه برده است؛ همسایه‌ای که ایرانی‌ها برای ورود به آن نیاز به ویزا ندارند.

بنا بر گزارش نشریه انگلیسی زبان ساندی تایمز، در سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۰ هزار ایرانی به این کشور همسایه گریخته‌اند. بخش عمده‌ای از این گروه مهاجران تحصیل کرده و کارآفرینان سکولار بوده‌اند که ترکیه را مکانی مناسب برای سرمایه‌گذاری همچنین فرار از قوانین سخت اسلامی می‌دیدند.

مریم یکی این مهاجران که سه سال پیش به ترکیه رفته است، زندگی در این کشور را بسیار راحت توصیف می‌کند. او می‌گوید: «زندگی در ایران در حال حاضر غیرممکن شده است. وضعیت اقتصادی بد است و سرکوب اعتراضات نیز ترس عمیقی را بوجود آورده است. روزهاست که از مادرم خبری ندارم.»

بسیاری از ایرانی‌های ثروتمند، از یکی از مقررات دولت ترکیه که می‌گوید با ۲۰۰ هزار پوند سرمایه‌گذاری می‌توان شهروندی این کشور را به دست آورد، استفاده کرده‌اند و توانسته‌اند بسیار راحت‌تر از دیگر کشورها، تابعیت ترکیه را به دست آورند.

آنها تنها در هشت ماهه نخست سال جاری میلادی ۳ هزار خانه در ترکیه خریده‌اند که تقریبا دو برابر میزان خرید خانه توسط آنها در سال ۲۰۱۸ میلادی بوده است.

یک حقوقدان ترک می‌گوید: «ایرانی‌ها کشور باثباتی ندارند و به همین دلیل به ترکیه می‌آیند. آنها در اینجا احساس راحتی می‌کنند، می‌توانند الکل بنوشند و هرچه دوست دارند بپوشند.»

از نظر علی واعظ، تحلیلگر ارشد گروه بین‌المللی بحران نیز عوامل متعددی منجر به خروج جوانان از ایران می‌شود. او به ساندی تایمز می‌گوید: «عدم تحمل هرنوع صدای مخالفی، نداشتن هیچ فرصتی برای خلق آینده‌ای روشن و ناتوانی دولت برای اصلاح خود، منجر به گسترش ناامیدی در ایران شده است.»

او می‌افزاید: «حکومت ایران ترجیح می‌دهد به جای پاسخ به مطالبات مردم، دشمنان خارجی این کشور را مقصر بداند.»

بیشتر بخوانید:

برنامه ترکیه برای جذب بیش از دو میلیون گردشگر ایرانی

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چند درصد دانش‌آموزان نخبه ایرانی به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند؟

نامزدی یک ایرانی‌تبار دهه شصتی برای ریاست پارلمان نروژ: با یک دلار پول در جیب مهاجرت کردیم

گزارش روزنامه ملیت: زومرها آینده سیاسی ترکیه را رقم می‌زنند