طرح کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها برای شکست ترامپ چیست؟

طرح کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها برای شکست ترامپ چیست؟
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

باد موافق اقتصادی چنان به نفع دونالد ترامپ می‌وزد که به نظر می‌رسد حتی طرح استیضاح دموکرات‌ها هم نتواند مانع از انتخاب دوباره او به سمت رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا شود. لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه آمریکا حتی روز یکشنبه مدعی شد نتیجه استیضاح احتمالی ترامپ چیزی جز تقویت قدرت او نخواهد بود.

آگهی

باد موافق اقتصادی چنان به نفع دونالد ترامپ می‌وزد که به نظر می‌رسد حتی طرح استیضاح دموکرات‌ها هم نتواند مانع از انتخاب دوباره او به سمت رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا شود. لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه آمریکا حتی روز یکشنبه مدعی شد نتیجه استیضاح احتمالی ترامپ چیزی جز تقویت قدرت او نخواهد بود.

نرخ بیکاری آمریکا به پایین ترین سطح در ۵۰ سال گذشته رسیده، رشد اقتصادی کشور به بالای ۳ درصد رسیده، بازارهای سهام با ثبت رکوردهای جدید برای شاخص‌های قیمت مواجه‌اند و جنگ تجاری با چین هم رو به اتمام است.

مارک زندی، اقتصاددان ارشد موسسه تحلیلی مودی با اشاره به نتایج حاصل از مدل پیش‌بینی نتایج انتخابات ریاست جمهوری که بر پایه شاخص‌های اقتصادی از جمله قیمت بنزین و نرخ بیکاری طراحی شده، می‌گوید:«اگر شرایط فعلی اقتصاد آمریکا ادامه یابد، او قطعا بار دیگر برنده رقابت با دموکرات‌ها خواهد شد.»

مدل آقای زندی تنها یکی از چندین مدلی است که پیروزی دوباره نامزد جمهوری‌خواهان را در انتخابات سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده‌اند. این امر نگرانی کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها را چنان افزایش داده که جیمز کارویل، استراتژیست ارشد این حزب در تازه‌ترین اظهارنظر خود، میزان شانس پیروزی این کارزار را نگران کننده توصیف کرده است.

با این وجود بسیاری از دموکرات‌ها معتقدند، اکثریت آمریکایی‌ها اساسا بهبود شرایط اقتصادی را چندان احساس نمی‌کنند ولی نابرابری و بی عدالتی مساله‌ایست که همه را آزار می‌دهد لذا با با برجسته کردن نابرابری‌ها و شکاف‌های طبقاتی رو به ازدیاد که حاصل حمایت مالیاتی از ثروتمندان است، می‌توان دونالد ترامپ را شکست داد.

دموکرات‌ها بر این باورند که با پررنگ کردن افزایش بیکاری در ایالت‌هایی همچون پنسیلوانیا ، میشیگان و ویسکانسن که در نتیجه ورود آمریکا به میدان جنگ تجاری رخ داده، می توانند حزب رقیب را به بزرگنمایی شکوفایی اقتصادی متهم کنند. ایالت‌هایی که در انتخابات سال ۲۰۱۶ رای خود را به آقای ترامپ داده بودند ولی برخی نظرسنجی‌های نشان می‌دهد که این روزها مردم این ایالت‌ها بیشتر حامی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها هستند.

عکس از رویترز

نامزدهای حزب دموکرات‌ تلاش دارند بر روی افزایش هزینه زندگی اکثریت مردم طی سه سال گذشته مانور بدهند. رشد هزینه‌های بهداشت و درمان، افزایش هزینه بزرگ‌کردن بچه، بالا رفتن بدهی دانشجویان به دولت و رشد نگرانی‌ها در مورد سرنوشت صندوق‌های بازنشستگی و کاهش مستمری بازنشستگی از نظر آنها نسبت به رشد قیمت‌ها در بازار سهام فراگیری بیشتری در جامعه آمریکا دارد، به طوری که ۴۹ درصد جمعیت آمریکا دغدغه جدی نسبت به این مسایل دارند.

در همین حال نتیجه بررسی کمیته اقدام سیاسی(پَک) نشان می‌دهد که رضایت عمومی از عملکرد اقتصادی دولت ترامپ ۸ درصد کاهش یافته است. بررسی موسسه پیو نیز نشان می دهد که تنها ۲۷ درصد آمریکایی‌ها معتقدند که رشد اقتصادی به بهبود زندگی فقرا کمک می‌کند.

کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها همچنین قصد دارد با صرف ۵۰ میلیون دلار در ایالت‌های حامی ترامپ، تاثیر عملکرد اقتصادی تیم او را بر افزایش هزینه‌های زندگی آنها ترویج کنند. این سیاست به تعبیر برنامه‌ریزان این کارزار بر پایه مرور تجربه شکست سال ۲۰۱۶ اتخاذ شده است. به گفته آنها در انتخابات قبلی، مخالفان آقای ترامپ به اشتباه تمرکز زیادی بر منش، آداب و رفتار او کردند که در عمل بی‌نتیجه بود ولی کمتر به تبعات ملموس اجرای برنام‌های او پرداخته شد.

اما همه نظرسنجی‌ها هم به نفع استراتژی انتخاباتی دموکرات ها نیست. مثلا نتیجه بررسی موسسه کوینیپیک نشان می‌دهد که از ۱۰ آمریکایی ۶ نفر بر این باورند که وضعیت اقتصادی‌شان نسبت به سال ۲۰۱۶ بهبود یافته است.

تحلیل‌گران مسايل انتخابات معتقدند که تفاوت نتایج بررسی‌ها به وضوح تایید کننده این فرضیه است که نگاه مردم آمریکا حتی به مسایل اقتصادی تحت تاثیر رویکرد سیاسی آنهاست. بر پایه این فرضیه جامعه آمریکا به حدی دو قطبی شده که ارزیابی مردم از وضعیت فعلی‌شان با هویت حزبی آنها پیوند خورده است.

به این معنا که بررسی موسسه پیو نشان می‌دهد که ۷۵ درصد مردم حامی جمهوری‌خواهان معتقد این روزها شرایط اقتصاد عالی یا خوب است ولی در مقابل تنها ۴۱ درصد از طرفداران حزب دموکرات‌ چنین دیدگاهی دارند.

با این حال، جیمز کارویل، استراتژیست ارشد حزب دموکرات می‌گوید، فارغ از مسايل اقتصادی، همین که محبوبیت آقای ترامپ تنها ۴۱.۷ درصد است، نشان می‌دهد که امید برای پیروزی وجود دارد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نانسی پلوسی: ترامپ «تهدید دائمی» برای امنیت آمریکا است

میلیاردر دموکرات در اندیشه نبرد با ترامپ، بلومبرگ سودای کاخ سفید دارد

ماجرای اتهام «گروکشی سیاسی» علیه ترامپ چیست؟