گرتا تونبرگ: بخاطر عبارت «سیاستمداران را سینه دیوار می‌گذاریم» عذرخواهی می‌کنم

گرتا تونبرگ: بخاطر عبارت «سیاستمداران را سینه دیوار می‌گذاریم» عذرخواهی می‌کنم
Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«وقتی شما فی‌البداهه به زبان دیگری صحبت می‌کنید از این گونه اتفاق‌ها می‌افتد. به هر حال من به خاطر این سوء‌ تفاهم معذرت می‌خواهم.»

آگهی

گرتا تونبرگ، کنشگر معروف محیط زیست به دلیل بیان اشتباه یک جمله به زبان انگلیسی عذرخواهی کرد.

این نوجوان سوئدی که به تازگی برای شرکت در کنفرانس آب و هوایی به مادرید، پایتخت اسپانیا سفر کرده بود، روز جمعه در شهر تورین ایتالیا در جریان سخنرانی در برابر جمعی از جوانان هوادارش با انتقاد از بی‌توجهی سیاستمداران جهان به مسئله گرمایش زمین و نابودی تدریجی محیط زیست گفته بود: «مطمئن باشید که ما آنها را سینه دیوار خواهیم گذاشت، مطمئن باشید که آنها باید به وظیفه خود عمل کرده و آینده ما را نجات دهند.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این جملات گرتا تونبرگ واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت زیرا سخنان او به عنوان دعوت به خشونت علیه رهبران جهان تعبیر شد. این نوجوان سوئدی در واکنش به انتقادها گفت جمله‌ای که او به زبان انگلیسی گفته در واقع برگردان واژه‌به‌واژه از زبان مادری‌اش یعنی سوئدی بوده و از این بابت از مخاطبانش عذرخواهی کرد.

به گفته او جمله‌ای که می‌خواسته بگوید در زبان خودش به معنی «پاسخگو کردن» بوده است. او همچنین یادآوری کرد که پیش از این برای اعتراض به تغییرات آب و هوایی، جوانان جهان را به راهپیمایی‌های «مسالمت‌آمیز» دعوت کرده است.

گرتا روز شنبه ۲۳ آذر در توضیح این مسئله در توییتر نوشت: «من دیروز گفتم که باید رهبران‌مان را پاسخگو کنیم. ولی متاسفانه از عبارت "سینه دیوار بگذاریم" [در زبان انگلیسی] استفاده کردم. در زبان سوئدی این عبارت به معنی پاسخگو کردن (توضیح خواستن) است.»

وی در ادامه همان توییت نوشت: «وقتی شما فی‌البداهه به زبان دیگری صحبت می‌کنید از این گونه اتفاق‌ها می‌افتد. به هر حال من به خاطر این سوء‌ تفاهم معذرت می‌خواهم و تأکید می‌کنم دعوت من به اعتصاب دانش‌آموزان [برای اعتراض به سیاست‌های زیست‌محیطی در جهان] به کلی نافی هر گونه دعوت احتمالی به خشونت است. البته این موضوع پر واضح است و گفتن ندارد، اما به هر صورت من می‌گویم.»

گرتا تونبرگ که معمولا برای اعتراض به آلایندگی سوخت هواپیما، از سفر با این وسیله نقلیه پرهیز می‌کند، پس از شرکت در کنفرانس آب و هوایی مادرید موسوم به «کوپ ۲۵»، با یک خودرو برقی به تورین رفته بود. او برای سفر اخیرش به آمریکای شمالی نیز هم در مسیر رفت و هم برگشت از قایق بادبانی استفاده کرده بود.

عکس گرتا پنج‌شنبه گذشته به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۹ بر جلد مجله تایم نقش بست. او جوان‌ترین شخصیتی است که تاکنون مجله تایم به عنوان شخصیت سال معرفی کرده است.

جر و بحث توییتری با شرکت قطار آلمان

گرتا تونبرگ روز یکشنبه نیز که در حالی که با قطار از مسیر آلمان عازم استکهلم، پایتخت سوئد بود، یک بار دیگر خبرساز شد. گرتا با انتشار تصویری از خودش در توییتر در حالی که کف قطار در میان چند چمدان نشسته، نوشت: «در حال سفر با قطارهای شلوغ در آلمان بالاخره به سوی خانه رهسپار شدم.»

در تصویری که این نوجوان کنشگر سوئدی منتشر کرده، یک تابلوی تبلیغاتی «دویچه بان»، شرکت قطار آلمان بالای سر او دیده می‌شود که روی آن نوشته: «سوار شوید و لذت ببرید.»

شرکت دویچه‌بان در واکنش به انتشار این تصویر اعلام کرد که خانم تونبرگ احتمالا تنها در بخشی از سفر خود در چنین شرایطی بوده است. خود گرتا تونبرگ نیز پس از آن در توییت دیگری نوشت با وجود آن که در دو قطار مختلف مجبور شده کف قطار بنشیند، اما بالاخره بعد از ایشتگاه شهر گوتینگن بالاخره موفق شده است یک صندلی در قطار پیدا کند. او همچنین در توییت دیگری توضیح داد که این موضوع برایش به عنوان مشکل مطرح نیست، زیرا نشان می‌دهد که تقاضا برای سفر با قطار به جای هواپیما بیشتر شده است.

این بگو مگوی گرتا تونبرگ با شرکت قطار آلمان دستمایه طنز در شبکه‌های اجتماعی در آلمان شد و بسیاری از کاربران با استفاده از این موضوع، مشکل قطارهای شلوغ در این کشور و تأخیر آنها را به باد انتقاد گرفتند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گرتا تونبرگ، نوجوان فعال محیط زیست شخصیت سال مجله تایم شد

اعتراضات اقلیمی: معترضان بدن نیمه عریان خود را در مقابل مجلس سنای ایتالیا گل‌آلود کردند

زنان سوئیسی برنده پرونده مهم تغییرات آب و هوایی در دادگاه حقوق بشر اروپا شدند