نخستین پهپاد ترکیه در قبرس فرود آمد

عکس تزیینی است
عکس تزیینی است
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

تحرک تازه دولت آنکارا احتمالا به تنش میان ترکیه و یونان دامن خواهد زد، زیرا مکان فرود پهپادها در قبرس مورد مناقشه دو کشور است.

آگهی

یک مقام رسمی ترکیه از فرود یک فروند پهپاد اکتشافی این کشور در بخش ترک‌نشین قبرس خبر داد.

اسماعیل دمیر، مدیر صنایع دفاعی ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد نخستین پهپاد این کشور در ساعت ۷ بامداد به وقت گرینویچ از مبدأ فرودگاهی در استان موغله واقع در غرب این کشور به مقصد فرودگاه گچیت‌قلعه پرواز کرده است.

خبرگزاری رویترز با اعلام این موضوع از زبان این مقام رسمی نوشت که قرار است چند پهپاد ترکیه شامل پهپادهای مسلح و غیر مسلح برای اکتشاف نفت و گاز در شرق مدیترانه در این منطقه فرود آمده و احتمالا روز دوشنبه عملیات خود را آغاز کنند.

خبرگزاری دمیرورن ترکیه روز جمعه اعلام کرد بر اساس مصوبه مجلس بخش ترک‌نشین قبرس، فرودگاه گچیت‌قلعه واقع در این منطقه برای فرود پهپادهای اکتشافی ترکیه در نظر گرفته شده است.

اپلیکیشن یورونیوز را از گوگل‌پلی دانلود کنید

تحرک تازه دولت آنکارا احتمالا به تنش میان ترکیه و یونان دامن خواهد زد، زیرا مکان فرود پهپادها در قبرس مورد مناقشه دو کشور است.

ترکیه در سال ۱۹۷۴ پس از وقوع کودتایی با حمایت یونان در قبرس، وارد خاک این کشور شد. جزیره قبرس که هم‌اکنون عضو اتحادیه اروپاست، از همان زمان تاکنون به دو بخش ترک‌نشین و یونانی‌نشین تقسیم شده است.

قبرس سال‌هاست که بر سر مالکیت ذخایر سوخت فسیلی و به ویژه منابع گاز طبیعی در شرق مدیترانه با ترکیه اختلاف دارد.

ترکیه از اوایل سال جاری میلادی با فرستادن دو کشتی حفاری و یک کشتی اکتشافی به همراهی چند فروند پهپاد که آنها را اسکورت می‌کردند، کار اکتشاف نفت و گاز در سواحل قبرس را آغاز کرد. اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام، فعالیت ترکیه در این منطقه را «غیرقانونی» خواند و تحریم‌هایی را برای اجرا علیه ترکیه در نظر گرفت.

ترکیه می‌گوید برخی مناطقی که کشتی‌های متعلق به بخش یونانی‌نشین قبرس در آن فعالیت دارند یا در قلمرو قاره‌ای این کشور واقع شده یا در مناطقی قرار دارند که تنها دولت بخش ترک‌نشین قبرس حق اکتشاف در آن را دارد.

در ماه گذشته مسئولان دولت ترکیه و نمایندگان دولت به رسمیت شناخته شده لیبی با یکدیگر توافق‌نامه‌ای در مورد مرزهای دریایی یکدیگر امضا کردند. در پی این اقدام، دولت یونان ترکیه را به «نقض قوانین بین‌المللی» با امضای این قرارداد متهم کرد، اما ترکیه این اتهام را نپذیرفته و می‌گوید که توافق مورد بحث را به منظور دفاع از حقوق خود در منطقه امضا کرده است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صنایع دفاعی ترکیه در حال افزایش نفوذ خود در جهان است؛ سودای آنکارا برای افزایش صادرات تسلیحات نظامی

پهپاد جنگی دریایی «اولاک»؛ ترکیه خط تولید نسل جدید شناور بدون سرنشین خود را راه انداخت

رونمایی استرالیا از پهپاد نظامی با قابلیت هدایت خودکار توسط هوش مصنوعی