انتشار ویدئوی جنجالی؛ نیروهای امنیتی لبنان با هواداران حزب‌الله و جنبش امل درگیر شدند

انتشار ویدئوی جنجالی؛ نیروهای امنیتی لبنان با هواداران حزب‌الله و جنبش امل درگیر شدند
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ویدئویی که در روزهای اخیر در این کشور جنجالی شده از سوی یک لبنانی سنی تبعیدی گرفته و در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است.

آگهی

طبق گفته شاهدان و گزارش رسانه‌های محلی، نیروهای امنیتی لبنان بامداد سه‌شنبه، ۱۷ دسامبر برای متفرق کردن هواداران گروه حزب‌الله و جنبش امل که می‌خواستند به چادرهای معترضان در میدان شهر یورش ببرند، گاز اشک آور شلیک کردند. این افراد از انتشار یک ویدئو که در آن ظاهرا به چهره‌های مذهب شیعه توهین شده بود، عصبانی بودند.

رویترز در گزارشی اعلام کرد که شب گذشته صدها جوان موتورسوار با پرچم‌های حزبی و مذهبی در دست، در مرکز شهر بیروت جمع شدند. آن‌ها واژه «شیعه، شیعه» را بلند تکرار می‌کردند و لاستیک‌هایی را در آن محل آتش زدند و چندین خودرو نیز به آتش کشیده شد. به گفته شاهدان، آن‌ها به سمت نیروهای امنیتی که در نزدیکی تجمع بودند سنگ و فشفشه پرتاب می‌کردند.

با وجود اینکه مسئولان حزب الله و جنبش امل خواستار خویشتن‌داری و خودداری از اقدامات خشونت آمیز در واکنش به انتشار این ویدئو شدند اما جوانان هوادار آن‌ها شب گذشته می‌خواستند با شکستن حصارهای امنیتی در میدان اصلی شهر به سمت چادرهای معترضان ضد دولتی که از ابتدای اعتراض‌ها در آنجا مستقر هستند بروند.

شبکه‌های تلویزیونی محلی درگیری‌ها در این محدوده را به‌طور زنده پوشش دادند.

درگیری‌های شب گذشته در بیروت

گروه‌های شیعه پیش از این نیز به معترضان در میدان اصلی شهر که علیه رهبران سیاسی آن‌ها شعار می‌دادند، حمله کرده بودند اما طبق گفته رسانه‌های خشونت‌های شامگاه دوشنبه ماهیت فرقه‌ای و مذهبی داشت.

ویدئویی که در روزهای اخیر در این کشور جنجالی شده توسط یک لبنانی سنی تبعیدی تهیه و در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است.

طبق گزارش یک شبکه تلویزیونی محلی، در شهر صیدا در جنوب لبنان که ساکنان آن اغلب سنی مذهب هستند، گروه‌هایی از جوانان در حالی که صورت‌های خود را با نقاب پوشانده بودند، به یکی از میدان‌های اصلی شهر حمله کردند و چادرهای تظاهرات کنندگانی که هفته‌ها آنجا مستقر هستند به آتش کشیدند.

تنش‌ در لبنان در حالی بار دیگر در حال اوج گیری است که پس از استعفای سعد حریری، نخست وزیر در ۲۹ اکتبر، سیاستمداران احزاب گوناگون این کشور هنوز بر سر تشکیل دولت با یکدیگر به توافق نرسیده‌اند.

تظاهرات ضددولتی لبنان از روز ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) آغاز شد. تظاهرکنندگان به سیاست‌های جدید مالیاتی، فساد و اقتصادی ضعیف و نابسامان کشور معترض‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افراد مسلح یکی از اعضای ارشد حزب‌الله لبنان را کشتند

حزب‌الله و فرانسه خواستار تشکیل فوری دولت جدید لبنان شدند

بحران در لبنان؛ حسن نصرالله نسبت به جنگ داخلی و هرج و مرج هشدار داد