«بلژیک ۳۰ میلیون یورو برای نوسازی خودروهای زرهی هدر داده است»

«بلژیک ۳۰ میلیون یورو برای نوسازی خودروهای زرهی هدر داده است»
Copyright AP
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«در زمانی که هزینه‌های عمومی کاهش پیدا کرده و برای هر خرجی باید خوب فکر کرد، بهتر است که پول را دور نریزیم.»

آگهی

رادیو تلویزیون بلژیک اعلام کرد که وزارت دفاع این کشور با وجود صرف حدود ۳۰ میلیون یورو برای تعمیر و نوسازی ۴۴ دستگاه نفربر زره‌پوش، امکان استفاده از این خودروهای نظامی را ندارد و در واقع این مبلغ را «دور ریخته است.»

بنابراین گزارش، یکی از خبرنگاران شبکه رادیو تلویزیون فلماند بلژیک توانسته است با دیدن یکی از اسناد داخلی وزارت دفاع، این خبر را منتشر کند.

وزارت دفاع بلژیک در سال ۱۹۹۶ ده‌ها زره‌پوش تیپ «پاندور» را برای عملیات فرماندهی، امداد و شناسایی خریداری کرد. این خودروهای نظامی پس از ۲۰ سال خدمت برای نوسازی به شرکت سوییسی مواگ (Mowag) فرستاده شدند. با وجود انجام تعمیرات جدی و به‌ویژه بازنگری در سامانه زرهی و سیستم تهویه مطبوع، تست‌های انجام شده بر روی این خودروها پس از اورهال، نشانگر آن است که استفاده از این زره‌پوش‌ها برای سرنشینان، خطرناک و ناراحت کننده است. مشکل در سیستم ترمز و ناوبری و همچنین سختی ورود و خروج سربازان از جمله موانع کاربرد دوباره این نفربرها عنوان شده است.

رادیو تلویزیون بلژیک می‌گوید یکی از راه‌های پیشنهادی برای ممکن کردن استفاده از این خودروها، محدود کردن قد خدمه به ۱متر و ۷۰ سانتی‌متر است. یعنی نظامیان قدبلندتر وارد این خودروها نشوند؛ گزینه‌ای که از قرار معلوم مورد تائید وزارت دفاع قرار نگرفته است.

براساس قرارداد میان دولت بلژیک با شرکت نوسازی، این خودروها می‌بایست تا سال ۲۰۲۱ عملیاتی می‌شدند. قرار بود زره‌پوش‌های پاندور بلژیک برای مشارکت در عملیات سازمان ملل در سال ۲۰۲۱ به مالی اعزام شوند؛ امری که عملا غیرممکن است.

ژولی شانسون، عضو کمیسیون دفاعی پارلمان بلژیک با انتقاد تند از عملکرد وزارت دفاع این کشور گفت: «تصمیم استیون واندپوت، وزیر دفاع وقت (از حزب اتحاد نوین فلماند) برای نوسازی خودروهای پاندور ابلهانه بوده است... این تصمیم۳۰ میلیون یورو هزینه اضافی تحمیل کرده است. در زمانی که هزینه‌های عمومی کاهش پیدا کرده و برای هر خرجی باید خوب فکر کرد، بهتر است که پول را دور نریزیم.»

وزارت دفاع بلژیک گفته است پیش از پاسخ به رسانه‌ها، ابتدا در باره این رسوایی به پارلمان توضیح خواهد داد.

بلژیک یکی از اعضای بنیانگذار پیمان ناتو است. نظامیان این کشور در بسیاری از عملیات صلح‌بانی سازمان ملل متحد حضور دارند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سقوط یک فروند اف ۱۶ بلژیکی در غرب فرانسه

ویدئو؛ رژه خودروهای زرهی قدیمی در بروکسل

آرامش همراه با حضور خودروهای زرهی در روز شکرگزاری در فرگوسن