بحران اجتماعی و سیاسی در فرانسه؛ «آقای بازنشستگی» جدید منصوب شد

بحران اجتماعی و سیاسی در فرانسه؛ «آقای بازنشستگی» جدید منصوب شد
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قرار است او برای برون‌رفت از بحران اعتصاب جاری، با نمایندگان اتحادیه‌های صنفی درگیر اعتصاب به طور جدی گفتگو کند.

آگهی

یک روز پس از راهپیمایی گسترده و به اوج رسیدن اعتصاب‌ها در فرانسه، امانوئل ماکرون رئیس جدید طرح اصلاح قانون بازنشستگی را منصوب کرد.

لوران پیترازوسکی، نماینده پیشین پارلمان و عضو حزب حاکم فرانسه با حکم جدید رئیس دولت روز چهارشنبه ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) در سمت دبیر دولت و مسئول طرح بازنشستگی جانشین ژان‌پل دلووآ شد که دو روز پیش استعفا کرده بود.

کاخ الیزه روز دوشنبه در بیانیه‌ای با اعلام پذیرش استعفای دلووآ از سوی رئیس جمهوری فرانسه از جایگزینی قریب‌الوقوع او خبر داده بود. این جابجایی مدیریتی در میانه اعتراض‌های عمومی به طرح دولت برای اصلاح قانون بازنشستگی، سبب شده است تا این پست در شرایط کنونی اهمیت کلیدی و حیاتی پیدا کند.

استعفای رئیس پیشین طرح بازنشستگی به خود این طرح ارتباط مستقیمی نداشت، زیرا مخالفان دولت او را به چند مورد «کوتاهی» از جمله در پیوند با تصدی چند شغل همزمان متهم کردند و دلووآ بالاخره زیر فشار مجبور به استعفا شد.

از لوران پیترازوسکی به عنوان فردی که با امور اجتماعی و به ویژه جزئیات قانون بازنشستگی آشنایی کامل دارد، نام برده می‌شود. به نوشته رسانه‌های فرانسه، قرار است او برای برون‌رفت از بحران اعتصاب جاری، با نمایندگان اتحادیه‌های صنفی درگیر اعتصاب به طور جدی گفتگو کند.

اعتراض‌ و اعتصاب گسترده که از دو هفته پیش سرتاسر فرانسه را در برگرفته در روز سه‌شنبه ۱۷ دسامبر به اوج خود رسید. در این روز پلیس در درگیری با هزاران تن از معترضان که در پاریس راهپیمایی می‌کردند مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور شد.

اعتصاب بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی در فرانسه به ویژه در بخش حمل و نقل در آستانه تعطیلات سال نو فعالیت‌های روزمره و زندگی عادی در این کشور را به حالت نیمه‌فلج درآورده است.

هدف دولت فرانسه از پیشنهاد طرح جنجالی اصلاح قانون بازنشستگی، یکسان‌سازی نظام بازنشستگی در تمامی بخش‌ها و برای تمام شغل‌هاست. در حال حاضر در فرانسه قوانین مربوط به کار از جمله سن بازنشستگی در مشاغل مختلف، متفاوت است. معترضان به این لایحه می‌گویند با یکسان‌سازی قانون بازنشستگی مزایای فعلی برای بسیاری از شغل‌ها حذف می‌شود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتصاب وکلا محاکمهٔ کشیش پدوفیل را عقب انداخت

کشته شدن یک شهروند فرانسوی در جریان بازرسی های پلیس

تعداد زندانیان در فرانسه رکورد زد؛ بیش از ۲ هزار زندانی باید روی زمین بخوابند