پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای سرکوب خشونت‌بار معترضان در ایران را محکوم کرد

پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای سرکوب خشونت‌بار معترضان در ایران را محکوم کرد
Copyright خبرگزاری مهر - علیرضا وهاب‌زاده
Copyright خبرگزاری مهر - علیرضا وهاب‌زاده
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«ما از مقامات ایران خواسته‌ایم تا با انجام تحقیقات مستقل و شفاف شمار دقیق بازداشتی‌ها و کشته‌شدگان را به ما اعلام کنند و انتظار داریم که تمام مسببین این خشونت‌ها بازداشت و محاکمه شوند.»

آگهی

پارلمان اروپا در نشست روز پنج‌شنبه ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) با تصویب قطعنامه‌ای سرکوب خشونت‌بار معترضان در ایران را محکوم کرد.

در بند اول این قطعنامه می خوانیم «در حالی که ده ها هزار نفر در ایران از حق اساسی خود در آزادی اجتماعات استفاده کرده و نارضایتی فزاینده اقتصادی و سیاسی را ابراز کرده اند اما به شدت از سوی نیروهای حکومتی سرکوب شده اند.»

پارلمان اروپا می گوید شاهد یکی از خشن ترین سرکوب معترضان در چهل سال اخیر بوده ایم. «در طول کمتر از یک هفته بیش از ۲۰۰ نفر کشته و بیشتر از ۷۰۰۰ نفر دستگیر شده اند.»

پارلمان اروپا می گوید« در حالی که بر اساس اصول اساسی سازمان ملل متحد در مورد استفاده از زور و استفاده از سلاح گرم توسط مجریان قانون، آنها فقط می توانند در صورت لزوم و فقط به میزان مورد نیاز برای دستیابی به حفظ نظم، از زور استفاده کنند اما نیروهای نظامی امنیتی در ایران معترضان را با گلوله های واقعی مورد هدف قرارداده اند.»

قطع اینترنت

در این قطعنامه قطع عامدانه وسیله ارتباطی و اطلاع رسانی از طریق اینترنت محکوم شده است. «سرکوب ها در ایران در حالی انجام شد که تنها ساعتی پس از آغاز اعتراضات مقامات ایرانی ۵ روز ارتباطات اینترنتی را برای کل کشور قطع کردند و بدین ترتیب محدودیت نامتناسبی در آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات بوجود آوردنند.»

پارلمان اروپا در متن محکومیت خود علیه ایران آورده است: «این تصمیم مقامات ایرانی برای قطع دسترسی به شبکه های جهانی از طریق اینترنت محکوم است چرا که شهروندان ایرانی را از داشتن وسیله ارتباط و جریان آزاد اطلاعات محروم کرده است.» به گفته پارلمان اروپا این اقدام «نقض آشکار آزادی بیان» است.

بازداشت های گسترده

همزمان با سرکوب ها مقامات ایران دستور بازداشت هزاران نفر را صادر کردند. قطعنامه نوشته است که همچنان در ایران «مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران، وکلا و فعالان مدنی همچنان با آزار و اذیت، دستگیری های خودسرانه و پیگردهای قانونی دست و پنجه نرم می کنند.» قطعنامه اروپا وزارت اطلاعات را مهم ترین عامل سرکوب مخالفان خوانده است.

به نوشته این قطعنامه در حالی که ۷۷ عضو اپوزیسیون اصلاح طلب، که عمدتا اعضای جبهه مشارکت ایران اسلامی هستند، در بیانیه ای علنی استفاده بیش از حد از خشونت در سرکوب تظاهرات کنندگان را محکوک کردند نیروهای امنیتی دست به بازداشت برخی از آنها زده اند. از جمله محمد کیانوش راد و مهدی محمودیان.

این قطعنامه با محکومیت بازداشت ها نوشته است که « دادگاههای ایران غالباً ناعادلانه است و قاضیان از اعترافات به دست آمده تحت شكنجه به عنوان شواهد در جلسه دادرسی استفاده می كنند.»

اعلام شمار کشته ها و بازداشتی ها

قعطنامه با محکوم کردن استفاده گسترده و نامتناسب از زور توسط حکومت ایران علیه تظاهرکنندگان غیرمسلح و صلح طلب که به سادگی مطالبات قانونی خود را ابراز کرده اند، تاکید می کند که چنین اقدامات غیرقابل قبول است و مقامات ایرانی را ترغیب می کند که تعداد کل کشته ها و دستگیرشدگان را علنی کند.

هم چنین این قطعنامه خواسته تا بصورت شفاف و مستقل مسببین این خشونت ها دادگاهی شوند.

اطلاع رسانی به خانواده های معترضان

پارلمان اروپا از مقامات می خواهد كه به همه خانواده های معترضان دستگیرشده اطلاع رسانی کند و اطمینان حاصل شود كه بازداشت شدگان دسترسی سریع به وکیل مستقل و بی طرف خواهند داشت.

در این قطعنامه پارلمان اروپا اصرار دارد كه حقوق اساسی، از جمله آزادی بیان و اجتماع، همواره باید رعایت شود و از مقامات ایرانی می خواهد كه به تعهدات بین المللی خود در این زمینه عمل کند.

در آخرین بند قطعنامه از کشورهای از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد عضو هستند دعوت شده است تا برای ارزیابی وضع حقوق بشر در ایران جلسه فوق العاده تشکیل دهند. همچنین پارلمان اروپا رسما در این قطعنامه از سازمان ملل دعوت کرده است تا با اعزام بازپرسان و مقامات این سازمان به ایران وضعیت دادگاه و محاکمه مخالفان و هم چنین مکان بازداشت افراد را مورد بررسی و تحقیق قراردهد.

 

بورل: ایران با تحقیقات مستقل شمار کشته‌های آبان را اعلام کند

اتحادیه اروپا با هشدار نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران، از دولت جمهوری اسلامی خواست تا تحقیقات مستقلی را درباره کشته‌های اعتراضات آبان ماه انجام دهد.

جوزپ بورل، نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سخنرانی خود در نشست پارلمان اروپا در روز پنج‌شنبه پیش از رأی‌گیری برای قطعنامه محکومیت سرکوب اعتراضات در ایران گفت: «ما از مقامات ایران خواسته‌ایم تا با انجام تحقیقات مستقل و شفاف شمار دقیق بازداشتی‌ها و کشته‌شدگان را به ما اعلام کنند و انتظار داریم که تمام مسببین این خشونت‌ها بازداشت و محاکمه شوند.»

وی با اعلام این که «نیروهای نظامی و امنیتی در ایران با وجود هشدارهای مکرر دست به کشتار معترضان زده‌اند»، تاکید کرد: «چه در ایران و چه در هر جای دیگر دنیا اروپا سرکوب مخالفان را برنمی‌تابد.»

آگهی

بورل در ادامه سخنان خود در پارلمان گفت: «من از همان روز اول سرکوب ها در ایران از همکارانم خواستند تا قضیه را بصورت جدی دنبال کنند و همواره در تلاش بوده‌ایم تا به اطلاعات معتبری درباره شمار کشته‌شده‌ها دست پیدا کنیم.»

وی تاکید کرد که با وجود سرکوب‌ها در ایران و به دلیل بحران اقتصادی در این کشور «اروپا سعی خواهد کرد تا از طریق راه حل‌های دیپلماتیک با ایران گفتگو کرده و مشکلات را حل کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارشناسان مستقل سازمان ملل : هزاران نفر از معترضان آبان ماه همچنان در زندان‌اند

قطعنامه محکومیت وضعیت حقوق بشر در ایران در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد

عفو بین‌الملل آخرین آمار کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر ایران را اعلام کرد