دو نفر در جریان اعتراض‌ها به قانون اعطای شهروندی در هند کشته شدند

تظاهرات در بمبئی در اعتراض به قانون اعطای شهروندی
تظاهرات در بمبئی در اعتراض به قانون اعطای شهروندی Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جدا از پایتخت و ایالت پر جمعیت اوتار پرادش مقامات دولتی هرگونه تجمع در کارناتاکا، یکی از ایالت‌های جنوبی این کشور و بمبئی مرکز ایالت ماهاراشترا را ممنوع اعلام کرده‌ بودند.

آگهی

در جریان خشونت ها و ناآرامی‌های ناشی از اعتراض های سراسری به قانون اعطای شهروندی که روز پنجشنبه نیز با حضور بیش از ده‌ها هزار نفر در ایالت‌های مختلف این کشور ادامه یافت دست کم دو نفر جان باختند.

به گزارش رویترز دو نفر ازمصدومان درگیری های اخیر میان تظاهرکنندگان و ماموران امنیتی در شهر بندری منگلور واقع در ایالت کارناتاکا واقع در جنوب هند در پی شدت جراحات در بیمارستان جان خود را از دست دادند.

منابع بیمارستانی با تایید این خبر اعلام کرده اند که دست کم یکی از این دو نفر بر اثر اصابت گلوله مصدوم شده بود.

از سوی دیگر رویترز در گزارشی اعلام کرد صدها هندی که پیشتر به دلیل اعتراض به قانون جنجالی اعطای شهروندی به غیرمسلمانان بازداشت شده بودند روز پنجشنبه در بازداشتگاه‌های پلیس به حرکت اعتراضی خود ادامه دادند. تظاهرات علیه این قانون بحث برانگیز پس از گذشت یک هفته برغم محدودیت های اعمال شده در چندین ایالت این کشور ادامه یافت.

خشم عمومی نسبت به قانون جدید شهروندی در هند که بسیاری آنرا تبعیض آمیز می‌دانند شمار زیادی از شهرهای این کشور را در برگرفته و معترضان برغم ممنوعیت اعلام شده از سوی مقامات دولتی روز پنجشنبه بار دیگر به خیابان‌ها آمدند.

AP Photo
درگیری میان معترضان به قانون اعطای شهروندی و ماموران پلیس در لکهنو، مرکز ایالت اوتار پرادشAP PhotoAjit Solanki

دولت برای مختل کردن کانال‌های ارتباطی و ایجاد مانع بر سر هماهنگ سازی اعتراض ها شبکه جهانی اینترنت را قطع کرده و به اپراتورهای ارائه دهنده خدمات تلفن همراه دستور داده تا سرویس دهی به مشتریان خود را روز پنجشنبه در بسیاری از مناطق دهلی به حال تعلیق درآورد. این تصمیم به صورت ویژه و استثنایی و تنها برای اجرا در پایتخت اتخاذ شده است.

بر اساس آخرین گزارش‌های دریافت شده شبکه ارتباط تلفنی در پایتحت هند تنها ساعات ابتدایی روز قطع شده و از بعد از ظهر این شبکه دوباره به روی مشتریان باز شده است. از سوی دیگر گفته می‌شود که حدود بیست ایستگاه مترو در کلان‌شهر دهلی نیز روز پنجشنبه به روی مسافران شهری بسته شده بود.

رسانه‌های محلی همچنین از وقوع درگیری میان تظاهرکنندگان و ماموران امنیتی در اوتار پرادش، پرجمعیت ترین منطقه هند با دویست میلیون سکنه خبر داده‌اند. ایالت شمالی اوتار پرادش همچنین بخش عظمیمی از جامعه مسلمانان این کشور را در خود جای داده است.

به گزارش رسانه‌‌های محلی، شهر لکهنو، مرکز ایالت اوتار پرادش و نیز شهر سامبال که در سیصد کیلومتری مرکز این ایالت واقع شده کانون اغلب درگیری‌ها بوده‌اند. بر اساس این گزارش صدها تن از معترضان در سامبال به آتش زدن خودروها اقدام کرده و در واکنش به شلیک گلوله‌های گاز اشک آور از سوی نیروهای امنیتی به سوی آنها سنگ پرتاب کردند.

تجمعات اعتراضی در اوتار پرادش در حالی با شدت بیشتر نسبت به دیگر نقاط این کشور ادامه دارد که بر اساس ماده‌ای از قانون به جای مانده از دوران استعمار هند توسط بریتانیا، هرگونه تجمع در سراسر این ایالت ممنوع می‌باشد.

جنبش اعتراضی جاری به قانون اعطای شهروندی یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که ناسیونالیست‌های هندو به رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۴ با آن روبرو هستند. جدا از پایتخت و ایالت پر جمعیت اوتار پرادش مقامات دولتی هرگونه تجمع در کارناتاکا، یکی از ایالت‌های جنوبی این کشور و بمبئی مرکز ایالت ماهاراشترا را ممنوع اعلام کرده‌ بودند.

عمده‌ اعضای این جنبش جامعه مسلمانان هند هستند که حدود ۱۴ درصد از جمعیت ۱.۳ میلیاردی این کشور را تشکیل می‌دهند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هند؛ پنجمین روز اعتراضات به قانون اعطای شهروندی به مهاجران غیرمسلمان

قانون جدید اعطای شهروندی به مهاجران غیرمسلمان در هند چه می‌گوید؟

حواشی قانون اعطای شهروندی به مهاجران غیرمسلمان در هند؛ از درخواست آمریکا تا تعویق سفر آبه