رئیس جمهوری لبنان حسان دياب را به‌عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه کرد

رئیس جمهوری لبنان حسان دياب را به‌عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه کرد
Copyright AP
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسان دياب، وزیر پیشین آموزش لبنان یکی از سیاستمداران نزدیک به ایران به شمار می‌رود.

آگهی

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان حسان دیاب، سیاستمدار مورد حمایت حزب‌الله لبنان را به‌عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه کرد.

سعد حریری، نخست وزیر پیشین لبنان حدود دو ماه پیش و در پی اعتراض‌های گسترده از مقام خود استعفا داده بود. آقای حریری با همرسان یک توییت در حساب خود تمام هوادارانش را به عدم حضور در خیابان‌ها،‌ پاسخ ندادن به فراخوان تظاهرات و عدم مسدود کردن خیابان‌ها دعوت کرد.

نخست وزیر سابق لبنان در این پیام خطاب به هوادارنش گفت که آرامش و مسئولیت ملی اولویت‌های ما هستند و شرایط بحرانی خطیر موجود که کشور ما با آن روبرو است به هیچ وجه امکان بازی با امنیت را نمی‌دهد.

در پی کناره‌گیری نخست وزیر و ادامه اعتراض‌های مردمی به فساد و ناکارآمدی دستگاه حاکمه قرار بر این شده بود که رئیس کابینه جدید پس از نشستی ویژه در پارلمان و با مشورت نمایندگان انتخاب و معرفی شود که این نشست پیش‌تر دو بار به تعویق افتاده بود.

دفتر ریاست جمهوری لبنان در پایان نشست مشورتی یاد شده که در نهایت روز پنچشنبه برگزار شد طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «پس از رایزنی‌های پارلمانی رئیس جمهوری حسان دیاب را مامور تشکیل دولت کرد.»

حسان دیاب در نشست پارلمانی روز پنجشنبه در پایان رای‌گیری از فراکسیون‌ها و نمایندگان پارلمان انتخاب شد که طی آن این نامزد مورد حمایت حزب الله و جنبش عمل با کسب ۶۹ رای بیشترین آراء را به خود اختصاص داد.

در این رای‌گیری دو نامزد دیگر تصدی سمت نخست وزیری یعنی نواف سلام و حلیمه قعقور به ترتیب سیزده و یک رای کسب کردند.

حسان دیاب بلافاصله پس از انتخاب در پایان رای‌گیری، راهی کاخ ریاست جمهوری شد و با میشل عون و نبیه بری روسای جمهور و رئیس پارلمان لبنان دیدار و گفتگو کرد.

APHussein Malla

نخست وزیر جدید لبنان سپس در گفتگو با خبرنگاران خود را فردی «مستقل» معرفی کرد و به تظاهرکنندگان در کشورش اطمینان داد که «خیزش» آنها به ثمر رسیده و وی تلاش دارد که سیاست کشورش را در مسیر درستی قرار دهد.

این فرد دانشگاهی شصت ساله که پیشتر طی سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ عهده‌دار سمت وزیر آموزش لبنان بود در جریان رای‌گیری علاوه بر حزب الله و جنش عمل، حمایت برخی تشکل‌های متحد این گروه‌های پرنفوذ سیاسی از جمله جریان میهنی آزاد CPL را نیز کسب کرده بود.

وی در مقابل به کلی از حمایت تشکل های و مقامات بلند پایه سنی و در راس آنها جریان المستقبل به ریاست سعد حریری، نخست وزیر مستعفی محروم بود.

لبنان که از نظر اقتصادی وضعیت فاجعه‌باری را سپری می‌کند از هفدهم اکتبر گذشته دستخوش اعتراض‌های گسترده و تظاهرات دامنه‌داری است که با کنار رفتن نخست وزیر قبلی نیز همچنان در سراسر این کشور ادامه دارد.

خیزش بی سابقه مردمی اینک بی اعتنا به وعده‌های مکرر اصلاحات خواستار کنار رفتن کلیه اعضای دستگاه حاکمه است که از سوی معترضان به فساد و ناکارآمدی متهم شده‌اند.

معترضان پس از کنار کشیدن سعد حریری و دولتش از دستگاه حاکمه که با استعفای نخست وزیر از روز ۲۹ اکتبر کلید خورد به تظاهرات خود ادامه داده و خواستار تشکیل دولتی متشکل از تکنوکرات‌های مستقل از فضای بسته سیاسی پس از جنگ داخلی در این کشور شده‌اند.

سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان روز گذشته یکروز پیش از نشست پارلمان برای تعیین جانشین‌اش گفته بود قصد ندارد بار دیگر به این سمت باز گردد.

وی در بیانیه ای اعلام کرده بود که به درخواست تظاهرکنندگان برای روی کارآمدن یک دولت تکنوکرات گوش کرده و معتقد است تشکیل چنین دولتی می‌تواند بحران حاد اجتماعی و اقتصادی موجود در کشورش را مدیریت کند.

نخست وزیر سابق لبنان همچنین از مخالفت شدید رقبای سیاسی به پیشنهادهایش به عنوان دلیل اصلی کناره گیری یاد کرده بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران لبنان؛ درگیری‌های شدید در بیروت ده‌ها زخمی برجای گذاشت