زلمی خلیلزاد در کابل با اشرف غنی دیدار کرد

زلمی خلیلزاد در کابل با اشرف غنی دیدار کرد
Copyright ارگ ریاست جمهوری افغانستان
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با وجود دستیابی زلمی خلیلزاد و طالبان به پیش‌نویس یک توافق آتش‌بس در ماه سپتامبر، دونالد ترامپ پس از کشته شدن یک سرباز آمریکایی در یک حمله طالبان در کابل، روند گفت‌وگوها با این گروه را قطع کرد.

آگهی

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه در کابل با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش وبسایت ارگ ریاست جمهوری اسلامی افغانستان، در این دیدار، آقای خلیلزاد، از دیدارها و بحث‌های اخیرش در قطر و پاکستان، به رئیس جمهور غنی گزارش داد.

محور اصلی صحبت‌های رئیس جمهوری افغانستان با نماینده ویژه ایالات متحده، «چگونگی تامین آتش‌بس و پرداختن به پناه گاه‌های امن طالبان در بیرون از افغانستان» گزارش شده است.

سفر آقای خلیلزاد به کابل در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات میان طالبان و ایالات متحده هفته گذشته و در پی حمله به پایگاه بگرام، «موقتا» متوقف شده بود.

وبسایت ارگ گزارش کرده است که رئیس جمهوری افغانستان در جریان دیدار با زلمی خلیلزاد «تاکید کرد که مردم و دولت افغانستان، به صورت کامل صلح پایدار می‌خواهند و در این زمینه‌‌، هیچ نوع تردیدی ندارند.»

آقای خلیلزاد گفته است که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه دیدارهای سازنده‌ای با اشرف غنی، حامد کرزی (رئیس جمهوری پیشین افغانستان)، عبدالله عبدالله (رئیس اجرایی دولت وحدت ملی) و گروه‌هایی از زنان و دیگر بازیگران سیاست افغانستان داشته است.

سه روز پیش از این دیدار، رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقام‌های رسمی این کشور گزارش کردند دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده به زودی خروج ۴ هزار نظامی از افغانستان را اعلام می‌کند. پایان دادن به حضور نظامی در افغانستان یکی از وعده‌ها و برنامه‌های آقای ترامپ از زمان کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در این کشور بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه با ابراز خرسندی از پیشرفت مذاکرات با طالبان گفت: «ما امید داریم که شاهد توافق لازم میان بازیگران سیاسی افغانستان، اعم از دولت و مسئولان غیردولتی باشیم. [توافقی که] به کاهش آشکار خشونت‌ها منجر شود و [ما را] به سوی برقراری آتش‌بس هدایت کند.»

با وجود دستیابی زلمی خلیلزاد و طالبان به پیش‌نویس یک توافق آتش‌بس در ماه سپتامبر، دونالد ترامپ پس از کشته شدن یک سرباز آمریکایی در یک حمله طالبان در کابل، روند گفت‌وگوها با این گروه را قطع کرد. با این حال مذاکرات میان ایالات متحده و نمایندگان «امارت اسلامی افغانستان» در ماه نوامبر (قوس/آذر) از سر گرفته شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مذاکرات آمریکا و طالبان پس از سه ماه وقفه در دوحه از سر گرفته شد

قطر: در آزادی دو استاد دانشگاه خارجی از دست طالبان نقش کلیدی داشتیم

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد