در ششمین مناظره درون حزبی دموکرات‌های آمریکا چه گذشت؟

در ششمین مناظره درون حزبی دموکرات‌های آمریکا چه گذشت؟
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس نظرسنجی‌ها در پایان مناظره دیشب مردمی که شاهد این مناظره بودند جو بایدن را با ۲۷.۸ درصد آرا پیروز این مناظره دانسته‌اند.

آگهی

یک روز پس از رأی مثبت مجلس نمایندگان آمریکا به استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور ششمین مناظره انتخابات درون‌حزبی نامزدهای دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایالات متحده برگزار شد.

در این مناظره تلویزیونی که مردم آمریکا در شامگاه پنج‌شنبه ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) شاهد آن بودند، ۷ نماینده حزب دموکرات شامل پنج مرد و دو زن، یعنی پت بودجج، شهردار ساوت‌بند در ایندیانا، ایمی کلوبشار، سناتور مینه‌سوتا، جو بایدن، معاون پیشین رئیس جمهوری، الیزابت وارن، سناتور ماساچوست، برنی سندرز، سناتور ورمونت، اندرو ینگ، کارآفرین و تام استایر تاجر شرکت داشتند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

برجسته‌ترین نکته در این مناظره اشتراک نظر و تأکید همگی نامزدها بر تشکیل جبهه‌ای واحد در برابر دونالد ترامپ بود. اما به رغم این اشتراک نظر، مساله چرخش پول در سیاست در جریان مناظره به موضوع چالشی و داغی بدل شد که مخالفان و موافقان را در برابر هم قرار داد.

سخنان نامزدها

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در زمان باراک اوباما که از او به عنوان رقیب اصلی دونالد ترامپ در انتخابات آتی یاد می‌شود، در مناظره دیشب گفت: «ما باید بعد از پایان دوره حاضر، جایگاه ریاست جمهوری را به تمامی بازسازی کنیم. من وظیفه دارم روشن کنم که چرا او (ترامپ) برای یک دوره ۴ ساله دیگر در مسند ریاست جمهوری آمریکا شایستگی ندارد.»

مجلس نمایندگان آمریکا که اکثر کرسی‌های آن در اختیار دموکرات‌هاست، روز چهارشنبه دونالد ترامپ را به اعمال فشار بر اوکراین برای انجام تحقیقات در مورد فساد جو بایدن و فرزندش متهم کرد. پسر جو بایدن در قالب شرکتی در بخش صنعت گاز اوکراین فعالیت دارد.

نمایندگان کنگره می‌گویند که ترامپ به این ترتیب از یک کشور خارجی خواسته است تا در یک کارزار انتخاباتی داخلی آمریکا به نفع او مداخله کند.

برنی سندرز نیز که یکی برجسته‌ترین چهره‌های سیاسی آمریکا و از نامزدهای مطرح حزب دموکرات برای انتخابات پیش روست، دونالد ترامپ را یک «دروغگوی بیمار» خواند که در حال رهبری «فاسدترین دولت تاریخ نوین» آمریکاست.

سناتور الیزابت وارن رئیس جمهوری آمریکا را متهم کرد که با اهرم «کاهش مالیات» و بازی با «پست‌های سفارتی» برای خود مشروعیت ایجاد می‌کند.

نامزد دیگر، ایمی کلوبشار هم گفت: «ما با پیروزی در انتخابات بعدی در واقع بر فساد پیروز خواهیم شد.»

این سناتورهای دموکرات در حالی در مناظره دیشب سخن می‌گفتند که قرار است در ماه ژانویه سال آتی میلادی به همراه دیگر همکاران‌شان در مجلس سنا در مورد اتهام وارد شده به دونالد ترامپ، یعنی «سوء‌استفاده از قدرت» و استیضاح او تصمیم بگیرند. با این حال با توجه به این که اکثریت مجلس سنا را طرفداران دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواه در اختیار دارند، تایید سند استیضاح مجلس نمایندگان علیه ترامپ در مجلس سنا بعید خواهد بود.

پت بودجج در مناظره دموکرات‌ها با اشاره این موضوع گفت: «چه اهمیتی دارد که ترامپ در مجلس سنا تایید شود؟ بر ماست که در روز سوم نوامبر (تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) بر او پیروز شویم.»

تنها نفری از شرکت‌کنندگان در این مناظره که در این زمینه نظر متفاوتی داشت، اندرو ینگ، تاجر آسیایی‌تبار و دموکرات آمریکایی است که گفت: «لازم نیست در مورد استیضاح این قدر وسواس داشته باشیم.»

واکنش ترامپ

تشکیل جبهه واحد ضد ترامپ در مناظره دموکرات‌ها واکنش رئیس جمهوری آمریکا را برانگیخت.

دونالد ترامپ مناظره دموکرات‌ها را مسخره کرده و آن را مناظره‌ای «کسل‌کننده» و «بدبینانه» خواند که نشان می‌دهد ّهیچ کدام از شرکت‌کنندگان در آن نخواهند توانست بر او غلبه کنند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بحث‌های جنجالی

مناظره دیشب با بحث دارایی‌های پت بودجج صورتی چالشی به خود گرفت.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، بودجج در انتخابات ایالت آیوا در صدر سیاهه نامزدها قرار دارد و این جایگاه مهمی به او داده است. انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌های آمریکا روز ۳ فوریه آینده از ایالت آیوا آغاز می‌شود، ایالتی که نقشی تعیین کننده در ادامه روند رأی‌گیری در ایالت‌های دیگر آمریکا را خواهد داشت.

آگهی

الیزابت وارن گفت: «میلیاردرهایی که درون شرابخانه‌هایشان نشسته‌اند، نمی‌توانند رئیس جمهوری بعدی را انتخاب کنند.»

این جمله خانم وارن کنایه‌ای به بودجج بود که به تازگی حمایت مالی بزرگی از صنایع شراب‌سازی به دست آورده است.

آقای بودجج نیز در پاسخ به این سناتور با یادآوری پول عظیم ثروتمندانی که به خانم وارن کمک کرده‌اند گفت: «این آزمون شفافیت را کسی دارد پیشنهاد می‌کند که خودش قادر نیست شفافیت داشته باشد.»

برنی سندرز نیز با لحنی طنز‌آلود گفت که بودجج «فقط» از ۳۹ میلیاردر حمایت مالی کسب کرده در حالی ۴۴ میلیاردر از جو بایدن حمایت کرده‌اند.

برنی سندرز و الیزابت وارن در میان جوانان و زنان محبوبیت زیادی دارند، اما بیشتر جمعیت راستگرا، مذهبی و محافظه‌کار آمریکا مخالف آنها هستند.

آگهی

ایمی کلوبشار به جوانی و بی‌تجربگی پت بودجج ۳۷ ساله طعنه زد. بودجج نخستین شهروند همجنسگرای آمریکایی است که برای ورود به کاخ سفید اقبال جدی یافته است.

بر خلاف او، جو بایدن ۷۷ سال سن دارد و رقبای او از او به دلیل آن که قرار است با این سن برای ریاست جمهوری آمریکا خیز برداشته از او انتقاد می‌کنند. او در مناظره دیشب برای لحظاتی دچار لکنت زبان شد.

بر اساس نظرسنجی‌ها، در پایان مناظره دیشب مردمی که شاهد این مناظره بودند جو بایدن را با ۲۷.۸ درصد آرا پیروز این مناظره دانسته‌اند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتقاد از رویکرد ترامپ نسبت به ایران در مناظره درون حزبی دموکرات‌ها

مجلس نمایندگان آمریکا به طرح استیضاح ترامپ رای مثبت داد

یک سال تا انتخابات آمریکا؛ نظرسنجی‌ها ترامپ را برنده می‌دانند یا بازنده؟