رویترز: طرف‌‌های اروپایی برجام به زودی مکانیزم حل اختلاف را فعال می‌کنند

نشست هیئت ایرانی با طرف‌های اروپایی برجام در وین
نشست هیئت ایرانی با طرف‌های اروپایی برجام در وین Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیپلمات‌های اروپایی به رویترز یادآوری کرده‌اند تا زمانی که گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران از مرز غیرقابل قبولی عدول نکرده، اروپائی‌ها ترجیح می‌دهند به جای بازگرداندن تحریم‌ها بر تمدید مهلت حل اختلاف‌ها تمرکز کنند.

آگهی

طرف‌های اروپایی برجام بنا دارند مکانیزم در نظر گرفته شده در شرایط نقض این پیمان را از ماه ژانویه فعال کنند اما برای جلوگیری از فروپاشی کامل توافق هسته‌ای با ایران در حال حاضر عجله‌ای برای به جریان افتادن تحریم‌های سازمان ملل متحد ندارند.

این مطلب را خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از منابع دیپلماتیک اروپایی منتشر کرده است. در این گزارش به نقل از شش دیپلمات اروپایی و غربی تصریح شده است که سه طرف بزرگ اروپایی برجام یعنی بریتانیا، فرانسه و آلمان در خصوص فعال کردن این مکانیزم حل اختلاف در شرایط نقض توافقنامه هسته‌ای وین به توافق اصولی رسیده اما برای تصمیم نهایی همچنان منتظر آخرین اقدام‌های ایران هستند.

یک منبع دیپلماتیک اروپایی در این خصوص به رویترز گفته است که هدف از فعال کردن مکانیزم یاد شده بررسی موارد نقض شده، حل موضوعات مشکل‌آفرین و در کل نجات برجام است.»

به گفته این منبع دیپلماتیک با فعال شدن مکانیزم یاد شده تحریم‌های سازمان ملل متحد به صورت خودکار باز نمی‌گردند. این منبع که نامی از آن برده نشده در ادامه تاکید می‌کند: «اگر ما تصمیم بگیریم که تحریم‌های سازمان ملل متحد بر ضد ایران بازگردند این بدان معنی است که میخ آخر به تابوت برجام زده شده است.»

بر اساس مکانیزمی که در توافقنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ گنجانده شده در صورتی که یکی از طرف‌های توافق به تعهدات خود عمل نکند، طرف‌ دیگر می‌تواند مسئله را در کمیسیون مشترکی متشکل از نمایندگانی از ایران، روسیه، چین، سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا مطرح کند.

این کمیسیون برای حل اختلاف پانزده روز فرصت خواهد داشت اما اگر کلیه طرف‌ها بر سر تمدید این مهلت به توافق جمعی برسند مهلت یاد شده تمدید خواهد شد.

اگر مهلت پانزده روزه برای حل اختلاف‌ها تمدید نشود و مشکلات همچنان باقی باشد مکانیزم وارد مرحله دیگری می‌شود که می تواند زمینه بازگشت تحریم های گنجانده شده در قطعنامه‌های سازمان ملل متحد را فراهم کند؛ این شرایط در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل متحد تصمیم دیگری را بگیرد متفاوت خواهد بود.

دیپلمات‌های اروپایی به رویترز یادآوری کرده‌اند تا زمانی که گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران از مرز غیرقابل قبولی عدول نکرده، اروپائی‌ها ترجیح می‌دهند به جای بازگرداندن تحریم‌ها بر تمدید مهلت حل اختلاف‌ها تمرکز کنند.

رویترز در گزارش خود تصریح کرده است که حد و مرز تعیین شده از سوی اروپا که از آن به عنوان آستانه تحمل قبل از ارجاع اختلاف به سازمان ملل متحد یاد می‌شود، به صورت دقیق مشخص نشده است.

ایران همواره سه طرف اروپایی برجام یعنی بریتانیا، فرانسه و آلمان را به دلیل عدم پایبندی به تعهدات خود برای حفظ معاملات تجاری و حمایت از اقتصاد ایران پس از بازگشت تحریم‌های یکجانبه واشنگتن مورد سرزنش قرار داده است.

تهران در واکنش به انفعال اروپا برای نجات توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تاکنون چند مرحله از کاهش تعهدات خود در چارچوب این توافقنامه را به اجرا گذاشته و تهدید کرده است که درماه ژانویه گامی دیگر را در این جهت برخواهد داشت.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لاوروف: توافق هسته‌ای با ایران ممکن است فرو بپاشد

چرا نخست‌وزیر پیشین بریتانیا خواستار انحلال سازمان ملل متحد شد؟

ایالات متحده و ژاپن خواستار پای کارآمدن «همه کشورها» برای ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند