دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خواستار گشایش تحقیق در‌باره «جنایات جنگی» در اراضی فلسطینی شد

فاتو بنسودا، دادستان دیوان کیفری بین المللی
فاتو بنسودا، دادستان دیوان کیفری بین المللی Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نخستین فردی بود که بلافاصله به این خبر واکنش نشان داد. آقای نتانیاهو در این خصوص اعلام کرد: «تصمیم خانم بنسودا دیوان کیفری بین المللی را به ابزاری سیاسی جهت مشروعیت زدایی از کشور اسرائیل تبدیل کرده است.»

آگهی

یک دادستان دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد که قصد دارد تحقیق کاملی را در‌باره وقوع «جنایات جنگی» احتمالی در اراضی فلسطینی کلید بزند.

فاتو بنسودا، دادستان دیوان کیفری بین المللی روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «من در خصوص وجود یک مبنای منطقی که گشایش تحقیق در باره وضعیت موجود در فلسطین را توجیه می‌کند کاملا متقاعد شده‌‌ام.»

خانم بنسودا در ادامه تصریح کرد: «این مبنای منطقی همچنین به ما می‌گوید که جنایات جنگی هم اکنون در کرانه باختری رود اردن به خصوص در بیت المقدس شرقی و نوار غزه در حال روی دادن است.»

این دادستان دیوان کیفری بین المللی همچنین تاکید کرد که پیش از گشایش تحقیق از دیوان لاهه می خواهد که در‌باره چگونگی صلاحیت سرزمینی دیوان در باره این پرونده اعلام موضع کند.

اعلام این موضع از سوی دادستان دیوان کیفری بین المللی نشان می‌دهد که تحقیق کاملی قرار است در خصوص شرایط بحرانی این روزهای اراضی فلسطینی انجام شود و یا حتی مقدمات انجام آن تاکنون فراهم شده است. این تحقیق می تواند در نهایت اتهام‌هایی را متوجه اسرائیلی‌ها و فلسطینیان بکند.

خانم بنسودا در ادامه تصریح می‌کند که به ویژه از دیوان لاهه خواسته است درباره دامنه سرزمینی که دیوان می‌تواند صلاحیت خود را اعمال کند و قرار است موضوع تحقیق قرار گیرد اعلام موضع کند؛ این درحالی است که تحقیق قرار است شامل وقایع جاری در کرانه باختری و نوار غزه شود.»

به گفته این دادستان دیوان کیفری بین المللی «لازم است که قضات دیوان پیش از آنکه من تحقیق در باره این پرونده را آغاز کنم از جنبه های صلاحیتی اعلام نظر کنند.»

گفتنی است که اسرائیل عضو دیوان کیفری بین المللی نیست. این دادگاه بین المللی سال ۲۰۰۲ برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و جنایت ناشی از تجاوز در سراسر جهان تاسیس شد.

واکنش اسرائیل: دیوان کیفری بین المللی صلاحیت چنین تحقیقی را ندارد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نخستین فردی بود که بلافاصله به این خبر واکنش نشان داد. آقای نتانیاهو در این خصوص اعلام کرد: «تصمیم خانم بنسودا دیوان کیفری بین المللی را به ابزاری سیاسی جهت مشروعیت زدایی از کشور اسرائیل تبدیل کرده است.»

از سوی دیگر دادستان کل اسرائیل با انتشار یک متن حقوقی ۳۴ صفحه‌ای تاکید کرده است که دیوان کیفری بین‌المللی هیچگونه صلاحیتی برای گشایش تحقیق یاد شده ندارد.

فاتو بنسودا پیش از این در راستای مناقشات و درگیری‌های سال ۲۰۱۴ در غزه، ‌ژانویه ۲۰۱۵ تحقیقات اولیه‌ای را در‌باره جنایات جنگی و جنایت بر ضد بشریت در اسرائیل و اراضی فلسطینی آغاز کرده بود.

از سوی دیگر تصمیم دادستان دیوان کیفری بین المللی برای گشایش تحقیق در باره جنایات جنگی در اراضی فلسطینی روز جمعه با استقبال فلسطینیان همراه شد.

وزارت امور خارجه تشکیلات فلسطینی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فلسطینیان از این تصمیم که بایست مدت‌ها قبل اتخاذ می‌شد استقبال می‌کنند.» دستگاه دیپلماسی تشکیلات فلسطینی تاکید کرده است که در پی سپری شدن پنج سال بسیار دشوار پس از کلید خوردن بررسی و تحقیقات اولیه، گشایش این پرونده امر مثبتی تلقی می‌شود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیوان کیفری بین‌المللی: صلاحیت رسیدگی به پروندۀ جنایات جنگی در سرزمین‌های فلسطینی را داریم

برقراری آتش‌بس در نوار غزه با میانجی‌گری مصر و سازمان ملل

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم