استارلاینر، محفظه فضایی بوئینگ پس از شکست در عملیات سالم به زمین بازگشت

استارلاینر، محفظه فضایی بوئینگ پس از شکست در عملیات سالم به زمین بازگشت
Copyright NASANASA/Bill Ingalls
Copyright NASA
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قرار بود استارلاینر به ایستگاه بین‌المللی فضایی ملحق شود.

آگهی

محفظه بی‌سرنشین استارلاینر، متعلق به شرکت بوئینگ روز یکشنبه و پس از شکست در عملیات پیوستن به ایستگاه بین‌المللی فضایی در صحرای نوادا به زمین نشست.

ماموریت این محفظه (کپسول) آزمایش انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال آینده بود. معلوم نیست آیا ناسا با وجود شکست این عملیات آزمایشی، استفاده از این سفینه برای اعزام فضانورد به ایستگاه بین‌المللی را متوقف خواهد کرد یا نه.

سازمان هوا و فضای ایالات متحده آمریکا (ناسا) عملیات فرود این فضاپیما را به‌شکل مستقیم پخش کرد. سه موتور استارلاینر در فاصله ۲۵۰ کیلومتری کره زمین و برای کنترل فرود روشن شدند.

این محفظه فضایی ساعت ۱۳ و ۵۸ دقیقه روز یکشنبه در مرکز فضایی وایت سندز در صحرای نوادا (ایالت نیومکزیکو) و یک دقیقه دیرتر از زمان پیش‌بینی شده فرود آمد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سامانه حفاظت دمایی استارلانیر توانست در زمان ورود این محفظه به جو زمین در برابر دمای بالاتر از ۱۶۰۰ درجه سانتی‌گراد از این سفینه که با سرعت ۲۸ هزار کیلومتر به مقصد نزدیک می‌شد، محافظت کند.

قرار بود استارلاینر روز شنبه به ایستگاه فضایی بین‌المللی بپیوندد. با این حال یک مشکل زمانبندی مانع اجرای موفق این عملیات شد. در پی بروز این وضعیت پیش‌بینی نشده، ناسا و شرکت بوئینگ تصمیم گرفتند این ماموریت ۸ روزه را زودتر به پایان برسانند.

ناکامی بوئینگ در انجام موفقیت آمیز این عملیات دومین شکست بزرگ این غول صنعت هوا و فضای جهان پس از دو سانحه هواپیماهای مدل ۷۳۷ ماکس به شمار می‌رود.

ناسا تصمیم دارد با اعزام مستقیم فضانوردان از پایگاه‌های ایالات متحده آمریکا، وابستگی این کشور به سفینه‌های سایوز روسیه را پایان دهد. روسیه تنها کشوری است که از سال ۲۰۱۱ موفق به اعزام موفق فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

منابع بیشتر • AFP

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فضاپیمای مرموز ایکس-۳۷بی برای انجام یک ماموریت محرمانه دیگر به مدار زمین می‌رود

فضاپیمای استارلاینر بوئینگ با موفقیت به زمین بازگشت

سایوز سرانجام ربات انسان‌نما را به ایستگاه فضایی بین‌المللی رساند