ایران مدار ثانویه راکتور آب سنگین اراک را افتتاح کرد

نصب تجهیزات جدید در راکتور آب سنگین اراک
نصب تجهیزات جدید در راکتور آب سنگین اراک Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علی اکبر صالحی در بخش دیگری از سخنان خود به عدم استقلال اروپا برای تصمیم گیری در چارچوب برجام اشاره کرده و در خصوص احتمال خروج کامل کشورش از توافق هسته‌ای وین می‌گوید: «اگر قرار باشد اتفاقی رخ ندهد و بخواهیم به قهقرا برویم و اروپا اقدامی نکند، تصمیم مقتضی را خواهیم گرفت.»

آگهی

ایران روز دوشنبه با رونمایی از مراحل نوسازی راکتور آب سنگین خنداب در شهر اراک از راه اندازی نخستین مرحله از نصب تجهیزات در نظرگرفته شده برای تعویض سوخت در این تاسیسات خبر داد.

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در این خصوص ضمن تاکید بر اینکه تصمیم مقامات ایرانی برای نوسازی راکتور آب سنگین اراک ناقض محدودیت‌های بین المللی نیست، انجام عملیات نصب تجهیزات جدید در این تاسیسات را در راستای ادامه تلاش‌های ایران برای توسعه صنعت هسته‌ای خود برغم فشارهای آمریکا ارزیابی کرده است.

آب سنگین که از آن به عنوان اکسید هیدروژن سنگین نیز نام برده می‌شود کاربردی حیاتی در راکتورهای هسته‌ای با سوخت اروانیوم دارد. این ماده به جای گرافیت به عنوان مهارگر عمل کرده و عامل انتقال گرما در راکتور است.

علی‌اکبر صالحی، رییس‌ سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه در مراسم راه اندازی مرحله نخست نصب تجهیرات راکتور آب سنگین خنداب با اعلام اینکه بخش نخست این تجهیرات یعنی «مدار ثانویه» راه اندازی شد، خاطرنشان کرد: «راکتور از دو قسمت تشکیل می‌شود؛ قسمت اولیه که قلب رآکتور آنجاست و فعل و انفعالات در آن انجام می‌شود. حرارتی که تولید می‌شود باید برداشت شود که این حرارت با قسمت ثانویه برداشته می شود و ما امروز شاهد راه‌اندازی آن خواهیم بود.»

مدار ثانویه راکتور آب سنگین اراک که با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران راه اندازی شد وظیفه انتقال حرارت تولید شده در مدار نخست به برج‌های خنک کننده را برعهده دارد.

ایران در واکنش به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و نیز عمل نکردن کشورهای اروپایی به وعهده‌های تجاری و اقتصادی خود در چارچوب این توافقنامه تاکنون چهار مرحله از کاهش تعهدات برجامی خود را برداشته و اعلام کرده است که ماه ‌ژانویه گام پنجم را نیز در این راستا برخواهد داشت.

تهران برنامه هسته‌ای خود را صلح آمیز می‌داند و تاکید کرده است که پیش از برداشته شدن همه تحریم‌ها حاضر به مذاکره با مقام‌های آمریکایی نیست.

رویترز به نقل از خبرگزاری مهر اعلام کرده است مدار ثانویه راکتور آب سنگین اراک در حالی راه اندازی می‌شود که ایران در پی نوسازی کامل این تاسیسات هسته‌‌ای است.

حضور علی‌اکبر صالحی، رییس‌ سازمان انرژی اتمی در این خصوص گفته است: «رآکتور خنداب از دو قسمت تشکیل شده که یک قسمت، جزیره هسته ای است و بخش دیگری که از گنبد خارج است، قسمت ثانویه است.»

رییس‌ سازمان انرژی اتمی در ادامه تصریح کرد: «قسمت اولیه سیستم هایی را نیاز دارد که با بازطراحی جدید ساخته شود و این کار در حال انجام است. ما احتیاج به ۵۲ سیستم برای این بخش داریم که قبلاً کامل نبود. بعد از برجام کار نه تنها متوقف نشده، بلکه حدود ۲۰ سیستم درست شده، ۱۴ سیستم در حال تکمیل و مابقی در مرحله انعقاد قرارداد است. بخش عمده این سیستم ها تکمیل شده و به بخش ثانویه رآکتور مربوط است.»

AP
حضور علی‌اکبر صالحی، رییس‌ سازمان انرژی اتمی در مراسم رونمایی از نصب تجهیزات جدید در راکتور آب سنگین اراکAP

ایران پیشتر پذیرفته بود که در چارچوب توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ راکتور آب سنگین اراک را که در ۲۵۰ کیلومتری جنوب غرب تهران واقع شده،‌ تعطیل کند. قدرت‌های خارجی امضا کننده برجام با این توجیه که پلوتونیوم تولید شده دراراک می‌تواند برای ساخت بمب اتمی مورد استفاده قرار گیرد در خصوص فعالیت هسته‌ای ایران در این تاسیسات به شدت ابراز نگرانی کرده بودند.

با این حال ایران اجازه یافت تا میزان محدودی آب سنگین تولید کند و تهران برای این کار اقدام به طراحی مجدد راکتور اراک کرد. آقای صالحی در این خصوص می گوید: «بحث گفتگو با ۱+۵ پیش آمد و طی آن فرایند مقرر شد از دو منظر رآکتور را بازطراحی کنیم. آنها می‌گفتند این رآکتور در سال ۸ کیلو پلوتونیوم تولید می کند که دقیقا به اندازه ساخت یک بمب اتمی است. آنها می خواستند مطمئن شوند تا ما به سمت بمب نمی رویم. برای اینکه این رخ ندهد، ما احتیاج به غنای بالای اورانیوم داشتیم تا رآکتور بازطراحی شود. با بازطراحی جدید نزدیک به یک کیلوگرم پلوتونیوم در سال تولید می شود.»

رییس‌ سازمان انرژی اتمی در ادامه ابراز امیدواری کرده است که ساختمان کنترل بخش اصلی راکتور طی ۵ تا ۶ ماه آینده به بهره‌برداری برسد. وی همچنین تاکید کرد که مراحل مدرن سازی این راکتور سال ۱۴۰۰ با نخستین تست سرد تکمیل خواهد شد.

علی اکبر صالحی در بخش دیگری از سخنان خود به عدم استقلال اروپا برای تصمیم گیری در چارچوب برجام اشاره کرده و در خصوص احتمال خروج کامل کشورش از توافق هسته‌ای وین می‌گوید: «اگر قرار باشد اتفاقی رخ ندهد و بخواهیم به قهقرا برویم و اروپا اقدامی نکند، تصمیم مقتضی را خواهیم گرفت.»

رییس‌ سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به برگشت پذیر بودن گام‌های ایران در کاهش تعهدات برجامی ابراز امیدواری کرده‌ است که توافقنامه هسته‌ای وین به مسیر اصلی خود بازگردد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روحانی در ژاپن؛ آبه در مورد اقدامات تضعیف‌کننده برجام به ایران هشدار داد

ایران: مدار ثانویه راکتور اراک تا دو هفته دیگر راه اندازی می‌شود

روحانی: به وعده‌ها عمل نکنید راکتور هسته‌ای اراک را به شرایط سابقش برمی‌گردانیم