ناآرامی در زندان‌های هندوراس؛ ۳۶ نفر در دو روز کشته شدند

ناآرامی در زندان‌های هندوراس؛ ۳۶ نفر در دو روز کشته شدند
Copyright  Associated PressDelmer Martinez
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

۱۸ نفر، بعد از ظهر یکشنبه ۲۲ دسامبر، در درگیری بین زندانیان در زندان مرکزی این کشور کشته شده‌اند. این اتفاق در حالی رخ داده است که دو روز پیش نیز ۱۸ نفر دیگر در یک درگیری جداگانه در یک زندان دیگر کشته شده بودند.

آگهی

یکی از سخنگوهای ارتش هندوراس به رسانه‌های محلی گفت که ۱۸ نفر، بعد از ظهر یکشنبه ۲۲ دسامبر، در درگیری بین زندانیان در زندان مرکزی این کشور کشته شده‌اند. این اتفاق در حالی رخ داده است که دو روز پیش نیز ۱۸ نفر دیگر در یک درگیری جداگانه در یک زندان دیگر کشته شده بودند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه خوزه کوئلو، سخنگوی نیروهای امنیت ملی هندوراس معروف به فوزینا، اسامی ۱۸ کشته و دو مصدوم این درگیری را منتشر کرد و گفت: «در درگیری زندان الپورونیر در شمال تگوسیگالپا، پایتخت هندوراس، از سلاح گرم، چاقو و قمه استفاده شده است.»

این اتفاق در پی یک درگیری دیگر در زندانی در شمال شهر بندری تلا در روز جمعه گذشته، رخ داد که در آن ۱۸ نفر کشته و ۱۶ نفر دیگر زخمی شدند.

آسوشیتدپرس
خانواده زندانیان کشته شده در درگیری جمعه شبآسوشیتدپرس

خوان اورلاندو هرناندز، رئیس جمهوری هندوراس با توجه به موج اخیر قتل‌‌ها در داخل زندان‌های این کشور روز سه‌شنبه گذشته به ارتش و پلیس دستور داده بود که بر روی ۲۷ زندان کشور که بیش از ۲۱ هزار نفر در آن‌ها زندانی هستند نظارت کامل داشته باشند.

ژنرال تیتو لیویو مورنو، افسر ارشد نظامی روز شنبه اعلام کرد که ارتش در ۱۸ زندان که به‌عنوان مراکز «پرخطر» شناخته می‌شوند، مستقر خواهد شد.

دستور رئیس جمهوری هندوراس برای اعمال سخت‌گیری بیشتر در زندان‌های این کشور پیش از دو درگیری اخیر اعلام شده بود. یعنی زمانی که در چهاردهم دسامبر (۲۳ آذر) در یک درگیری دیگر پنج نفر از گروه تبهکار ام اس-۱۳ در زندانی با امنیت بالا در شهر لاتولوا در شرق پایتخت کشته شدند. یک روز پیش از این درگیری، پدرو آیدلفونسو آرماس، سرپرست یکی از زندان‌های اصلی هندوراس با امنیت بالا در شهر سانتا باربارا در جنوب کشور نیز به ضرب گلوله کشته شد.

هندوراس از جمله کشورهایی است که آمار قاچاق مواد مخدر در آن بالا است. از سوی دیگر طبق آمارها، هندوراس همچنین یکی از کشورهای خارج از مناطق درگیری با آمار بالای قتل در جهان محسوب می‌شود به‌طوریکه در سال ۲۰۱۸ تعداد ۴۱.۲ قتل به‌ ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در این کشور ثبت شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حکم استراداد رئیس جمهوری سابق هندوراس به آمریکا صادر شد

یک شهردار در هندوراس به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت شد

محکومیت فرانسه در دادگاه حقوق بشر اروپا به دلیل رفتار نامناسب با یک زندانی