بازداشت خانواده پویا بختیاری در آستانه چهلمین روز اعتراضات آبان‌ماه

بازداشت خانواده پویا بختیاری در آستانه چهلمین روز اعتراضات آبان‌ماه
Copyright عکس از ایرنا
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این بازداشت پس از آن انجام شد که خانواده پویا بختیاری اعلام کردند که قصد دارند روز پنج‌شنبه ۵ دی (۲۶ دسامبر) مراسم چهلمین روز کشته شدن فرزندشان را در بهشت سکینۀ شهرستان کرج برگزار کنند.

آگهی

خانواده پویا بختیاری، جوان ۲۷ ساله‌ای که در دومین روز اعتراض‌ها به افزایش بهای بنزین یعنی شنبه ۲۵ آبان در شهر کرج کشته شد، بازداشت شدند.

این خبر روز سه‌شنبه ۳ دی ماه از سوی خبرگزاری مهر اعلام شد.

این خبرگزاری به نقل از «یک منبع مطلع» نوشت از آنجا که خانواده پویا بختیاری «در روند پروژۀ ضدانقلابیِ ورشکستگان فراری» قرار گرفته بودند و «فعالانه بر اقدامات ساختار شکنانۀ خود اصرار ورزیدند» بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری مهر همچنین می‌نویسد که بازداشت این خانواده «با حکم قضائی و در راستای صیانت از نظم و امنیت» و «جلوگیری از تداوم پروژۀ کشته سازی و تکرار اقدامات مسلحانه علیه مردم» انجام شده است.

این بازداشت پس از آن انجام شد که خانواده پویا بختیاری اعلام کردند قصد دارند روز پنج‌شنبه ۵ دی (۲۶ دسامبر) مراسم چهلمین روز کشته شدن فرزندشان را در بهشت سکینۀ شهرستان کرج برگزار کنند.

پدر و مادر پویا بختیاری پس از اعلام تصمیم خود برای برگزاری این مراسم، به وزارت اطلاعات احضار می‌شوند و در آنجا از آنها خواسته می‌شود که این مراسم را در مکانی سرپوشیده برگزار کنند. اما پس از سه ساعت بازجویی، والدین او همچنان بر اجرای تصمیم خود پافشاری داشته‌اند و به این ترتیب حکومت تصمیم به بازداشت آنها می‌گیرد.

خبرگزاری مهر در کنار انتشار خبر بازداشت خانواده پویا بختیاری می‌نویسد که «دشمنان» ایران که درصدد «موج سواری بر اعتراضات آبان ماه» هستند، برای استمرار اغتشاشات به «استفاده ابزاری از معدود خانواده‌های قربانیان» روی آورده‌اند.

پویا بختیاری فارغ‌التحصیل رشتهٔ مهندسی برق بود و کارگاه کوچک خانوادگیشان را اداره می‌کرد. انتشار خبر کشته شدن او واکنش‌های بسیاری را در جامعه ایران بویژه در شبکه‌های اجتماعی در پی داشت.

همبستگی‌ها با خانواده بختیاری

در چهل روز گذشته بسیاری از افراد شناخته شده در جامعه ایران به دیدار این خانواده رفته بودند. از جمله مادر ندا آقا سلطان و سهراب اعرابی، از کشته شدگان اعتراضات به نتیجه دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، مادران مصطفی کریم بیگی و امیر ارشد تاجمیر، از کشته شدگان عاشورای ۱۳۸۸، اعضای کانون صنفی معلمان و کانون بازنشستگان، مادر ستار بهشتی که در سال ۱۳۹۱ در زمان بازداشت در زندان پلیس فتا شکنجه و کشته شد و جعفر پناهی، کارگردان مشهور ایرانی که او نیز به دلیل اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۸۸ بازداشت و به زندان محکوم شد.

اعتراضات آبان‌ماه پس از آن آغاز شد که دولت در وضعیتی که مردم ایران با گرانی بی‌سابقه دست و پنجه نرم می‌کردند، کمبود کالاهای اساسی و دارو در کشور به وضوح به چشم می‌خورد و انتشار اخبار فساد گسترده دستگاه حکومت همگان را در حیرت فرو برده بود، تصمیم به افزایش ۲۰۰ درصدی بهای بنزین گرفت.

به این ترتیب در ۲۴ آبان معترضان در صدها شهر ایران به خیابان‌ها آمدند و علیه ناکارآمدی‌های دولت شعار دادند. حکومت این اعتراضات را که حدود یک هفته به طول انجامید، بشدت سرکوب کرد.

عفو بین‌الملل ۱۰ روز پیش از این، شمار کشته شدگان این اعتراضات را دست‌کم ۳۰۴ نفر اعلام کرد و هشدار داد که احتمالا این رقم افزایش خواهد یافت.

خبرگزاری رویترز نیز روز دوشنبه ۲۳ دسامبر (۲ دی) به نقل از سه مقام وزارت کشور ایران، شمار کشته شدگان اعتراضات آبان را حدود ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد که دست‌کم ۱۷ نوجوان و ۴۰۰ زن نیز در میان آنها دیده می‌شدند. سخنگوی شورای امنیت ملی ایران این گزارش را تکذیب کرده است.

به گفته مقام‌های ایران در جریان این اعتراضات نزدیک به ۷ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عفو بین‌الملل آخرین آمار کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر ایران را اعلام کرد

درخواست شیرین عبادی از اروپا: سفرای خود را از ایران خارج کنید

اعتراضات ایران؛ نماینده مجلس می‌گوید حدود ۷ هزار نفر بازداشت شده‌اند