آغاز تحقیقات جنایی اوکراین درباره «عبور غیرقانونی» قطار روسیه به کریمه

آغاز تحقیقات جنایی اوکراین درباره «عبور غیرقانونی» قطار روسیه به کریمه
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنشی عبور این قطار از روسیه به کریمه را تازه‌ترین نمونه نقض حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین از سوی روسیه ارزیابی کرده است.

آگهی

مقامات اوکراین می‌گویند درباره عبور قطار مسافربری روسیه از طریق پلی که روس‌ها میان سرزمین روسیه و کریمه ساخته‌اند، تحقیقات جنایی صورت می‌گیرد زیرا طبق گفته مقام‌های اوکراین این قطار به‌طور غیرقانونی از مرز این کشور عبور کرده و وارد کریمه شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز سه‌شنبه پلی را که برای عبور قطار در مرز میان روسیه و کریمه ساخته شده است، افتتاح کرد.

رئیس جمهوری روسیه در مراسم افتتاح این خط راه‌اهن گفت که در سال آینده حدود ۱۴ میلیون مسافر و حدود ۱۳ میلیون تن بار از طریق این پل جابه‌جا خواهد شد.

قطاری که از طریق این پل وارد کریمه شده است از شهر سن‌پترزبورگ که دومین شهر بزرگ روسیه است حرکت و وارد سواستوپول در جنوب کریمه شد.

روسیه در سال ۲۰۱۴ و پس از آنکه ساکنان شبه جزیره کریمه رای به پیوستن به روسیه دادند، این شبه جزیره را ضمیمه خاک خود کرد. در پی الحاق کریمه به روسیه، در شرق اوکراین نیز درگیری‌های نظامی میان جدایی طلبان مورد حمایت مسکو و دولت کی‌یف بالا گرفت که تاکنون باعث کشته شدن دست کم ۱۳ هزار نفر شده است.

AP
Russian President Vladimir PutinAPAlexei Nikolsky

دولت اوکراین بارها گفته است که ساخت این پل جدید برخلاف قوانین بین‌المللی است و در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸، دادستان اوکراین پرونده‌ای جنائی علیه شرکت‌های درگیر در ساخت این پل باز کرده بود.

الحاق کریمه به خاک روسیه باعث شد که ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کنند و اوکراین نیز انتقال کالا از قلمرو خود به کریمه را متوقف کرده است.

سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنشی عبور این قطار از روسیه به کریمه را تازه‌ترین نمونه نقض حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین از سوی روسیه ارزیابی کرده و گفته است که ایجاد مسیر راه ‌آهن گامی دیگر در جهت ادغام اجباری شبه جزیره کریمه در روسیه است در حالی که کریمه بخشی از سرزمین اوکراین به حساب می آید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر پوتین به کریمه و تشدید تنش میان روسیه و اوکراین

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند

روز آخر رای‌گیری در روسیه زیر سایه حملات پهپادی اوکراین و حرکت اعتراضی مخالفان پوتین