احزاب سوسیالیست و پودموس اسپانیا طرح تشکیل دولت ائتلافی ارائه کردند

احزاب سوسیالیست و پودموس اسپانیا طرح تشکیل دولت ائتلافی ارائه کردند
Copyright عکس از آسوشیتدپرس
Copyright عکس از آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این دو حزب چپگرا برای اجرای برنامه مشترک خود که شامل افزایش مالیات ثروتمندان و افزایش حداقل دستمزد می شود به حمایت حزب چپ جمهوری خواه کاتالونیا، یکی از احزاب ملی گرای منطقه کاتالونیا نیاز خواهند داشت.

آگهی

احزاب سوسیالیست و پودموس در اسپانیا روز دوشنبه طرح مشترک خود برای تشکیل دولت ائتلافی در این کشور را اعلام کردند.

این دو حزب چپگرا برای اجرای برنامه مشترک خود که شامل افزایش مالیات ثروتمندان و افزایش حداقل دستمزد می شود به حمایت حزب چپ جمهوری‌خواه کاتالونیا، یکی از احزاب ملی گرای منطقه کاتالونیا نیاز خواهند داشت.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا ضمن اعلام توافق حزب سوسیالیست با حزب پودموس از دیگر احزاب حاضر در پارلمان اسپانیا خواست که به تشکیل دولت ائتلافی با حضور این دو حزب کمک کنند.

رای دهندگان اسپانیایی روز ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) سال جاری برای شرکت در چهارمین انتخابات پارلمانی طی چهار سال اخیر به پای صندوق های رفتند. حزب سوسیالیست هر چند در این رای گیری از دیگر احزاب پیشی گرفت اما تنها ۱۲۰ کرسی از ۳۵۰ کرسی پارلمان را به دست آورد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

حزب پودموس نیز هم اکنون ۳۵ کرسی پارلمان را در اختیار دارد. احزاب سوسیالیست و پودموس امیدوارند که بتوانند اولین دولت ائتلافی اسپانیا از زمان پایان دیکتاتوری فرانسیسکو فرانکو در سال ۱۹۷۵ را تشکیل دهند.

مارتا ویلالتا، سخنگوی حزب چپ جمهوری خواه کاتالونیا دوشنبه شب اعلام کرد که این حزب پس از جلسه شورای ملی خود در روز پنجشنبه به توافق احزاب سوسیالیست و پودموس واکنش نشان خواهد داد. حزب چپ جمهوری خواه کاتالونیا از چند هفته پیش تاکنون در حال مذاکره با حزب سوسیالیست برای حضور در دولت ائتلافی است.

یکی از خواسته های ملی گرایان منطقه کاتالونیا «آزادی فوری» اوریول جونکراس، معاون پیشین منطقه خودمختار کاتالونیا است. دیوان دادگستری اتحادیه اروپا حدود ۱۰ روز پیش مصونیت قضایی اوریول جونکراس را به دلیل انتخاب او به عنوان نماینده پارلمان اروپا به رسمیت شناخت.

دولت اسپانیا روز دوشنبه از دیوان عالی این کشور خواست که ضمن موافقت با آزادی موقت اوریول جونکراس به وی اجازه دهد تا فعالیت خود به عنوان نماینده پارلمان اروپا را آغاز کند.

با این حال هنوز مشخص نیست که حزب چپ جمهوری خواه کاتالونیا با وجود درخواست دولت اسپانیا از دیوان عالی این کشور حاضر به حمایت از تشکیل دولت ائتلافی به رهبری سوسیالیست ها خواهد شد یا خیر.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رای اشتباه نماینده محافظه‌کار به طرح اصلاح قانون کار سوسیالیست‌ها در اسپانیا جنجالی شد

ال‌پائیس: مجاهدین خلق به رهبر حزب وُکس و سخنگوی مجلس اسپانیا پول داده‌اند

انتخابات اسپانیا؛ موفقیت چشمگیر راست افراطی و پیچیده‌تر شدن اوضاع برای سوسیالیست‌ها