شهلا ریاحی،‌ بازیگر کهنه کار سینما و تلویزیون ایران درگذشت

شهلا ریاحی درگذشت
شهلا ریاحی درگذشت Copyright عکس از ایرنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شهلا ریاحی در سال ۱۳۳۵ پا به عرصه فیلمسازی گذاشت و با ساخت اثری سینمایی تحت عنوان «مرجان» به عنوان نخستین کارگردان زن ایرانی شاخته شد.

آگهی

شهلا ریاحی از پیشکسوتان هنر نمایش در ایران که سابقه بازی در بسیاری از فیلم‌های سینمایی قبل از انقلاب را نیز در کارنامه داشت روز چهارشنبه در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

خانم ریاحی که نام اصلی وی قدرت زمان وفادوست بود هفدهم بهمن ماه ۱۳۰۵ در تهران متولد شد و پس از تحصیل تا مقطع سیکل در حالی که هفده سال داشت با تشویق همسرش اسماعیل ریاحی که خود از کارگردانان هنر نمایش بود با بازی در تاتر فعالیت هنری خود را آغاز کرد.

وی پس از آن با نام هنری «شهلا ریاحی» در بسیاری از فیلم‌های سینمایی و نمایش‌های تلویزیونی ظاهر شد. فیلم خواب های طلایی به کارگردانی معز دیوان فکری نخستین اثر سینمایی بود که وی در آن به ایفای نقش پرداخت.

فیلم سینمایی نهنگ عنبر ۲ که سال ۱۳۹۵ به کارگردانی سامان مقدم ساخته شد و در سینماهای ایران به نمایش درآمد آخرین اثر سینمایی است که وی به عنوان «هنرمند میهمان» در آن بازی کرد.

خانم ریاحی در مجموع در حدود هفتاد فیم سینمایی ایفای نقش کرد که از جمله شاخص‌ترین آنها می توان از آثاری چون دلشدگان،‌ بچه‌های طلاق، می‌خواهم زنده بمانم، در مسیر تندباد، دو فیلم با یک بلیط،‌ می‌خواهم زنده بمانم،‌ پرنده کوچک خوشبختی، پرستار شب و عروسی خون نام برد.

شهلا ریاحی همچنین در سال ۱۳۳۵ پا به عرصه فیلمسازی گذاشت و با ساخت اثری سینمایی تحت عنوان «مرجان» به عنوان نخستین کارگردان زن ایرانی شاخته شد.

وی ضمن فعالیت در زمینه دوبلاژ و نیز گویندگی رادیو،‌ سابقه بازیگری در ۲۷ مجموعه نمایشی تلویزیونی را در کارنامه دارد که از معروف‌ترین آنها می‌توان به «ایتالیا ایتالیا» به کارگردانی نوذر آزادی، «مهمان پذیر طوبی» اثر منوچهر پوراحمد،‌ «یک میهمان»،‌ ساخته حسن هدایت، «همسران» به کارگردانی بیژن بیرنگ و مسعود رسام و نیز «همسایه‌ها»، ساخته حسن فتحی اشاره کرد.

این هنرمند پیشکسوت و پرکار به دلیل کهولت و بیماری در سالهای اخیر از فعالیت‌های هنری بازمانده و خانه نشین شده بود. آخرین حضور شهلا ریاحی در یک جمع هنری به اسفند ماه سال ۱۳۹۷ باز می‌گردد که وی در جشن نوروزگان خانه تئاتر شرکت کرده بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فتحعلی اویسی، هنرپیشه پرکار سینما و تلویزیون ایران درگذشت

محمد علی کشاورز چشم از جهان فرو بست

سعید کنگرانی، بازیگر سرشناس سینمای ایران درگذشت