حمله به سفارت آمریکا در بغداد؛ واشنگتن نیروهای نظامی بیشتری به خاورمیانه اعزام می‌کند

حمله به سفارت آمریکا در بغداد؛ واشنگتن نیروهای نظامی بیشتری به خاورمیانه اعزام می‌کند
Copyright عکس از آسوشیتدپرس
Copyright عکس از آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رابرت فورد، دیپلمات بازنشسته آمریکایی که پنج سال در عراق و سپس به عنوان سفیر در سوریه خدمت کرده در گفتگو با آسوشییتدپرس اعلام کرد که متحدان ایران در پارلمان عراق از قدرت کافی برای برانگیختن خشم مردم این کشور بر ضد آمریکا و اعمال فشار برای بیرون راندن نیروهای نظامی ایالات متحده از عراق برخوردارند.

آگهی

در پی حمله به سفارت آمریکا در بغداد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور فرمان اعزام ۷۵۰ نیروی نظامی دیگر را به خاورمیانه صادر کرد. 

این در حالیست که پیش از این گفته شده بود که حدود سه هزار نیروی نظامی آمریکا آماده‌اند تا ظرف ماه‌های آینده در خاورمیانه مستقر شوند.

اعزام سربازان جدید آمریکایی به منطقه در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ از زمان به دست گرفتن قدرت در آمریکا و حتی در دوران کارزار انتخاباتی بر بازگشت نظامیان کشورش از مناطق مناقشه آمیز و جنگی در دیگر کشورها تاکید و آنرا به عنوان یکی از سیاست‌های راهبردی دولت خود معرفی کرده بود.

حمله به سفارت آمریکا در بغداد دو روز پس از بمباران پایگاه‌های شبه نظامیان تحت حمایت ایران در عراق و سوریه صورت گرفت که واکنشی به حمله راکتی جمعه گذشته به یک پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در کرکوک بود.

هزاران معترض عراقی که در میان آنها شمار زیادی از اعضا و هواداران نیروی بسیج مردمی موسوم به حشد شعبی دیده می‌شدند روز سه شنبه پس از عبور از موانع امنیتی به راحتی خود را به منطقه سبز و نیز محوطه سفارت آمریکا در بغداد رساندند و برغم واکنش نیروهای امنیتی داخل سفارت خسارات قابل توجهی به ساختمان نمایندگی آمریکا در پایتخت عراق وارد کردند.

به گزارش برخی رسانه‌ها درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی دست کم شصت مجروح برجای گذاشت اما به هیچ از کارکنان و یا نیروهای امنیتی آمریکا در داخل سفارت صدمه‌ای وارد نشد.

واشنگتن در اولین اقدام برای محافظت بیشتر از نمایندگی دیپلماتیک خود در بغداد که با توجه به وضعیت بسیار متشنج حاکم بر این کشور پس از حمله به پایگاه‌های حشد شعبی ممکن است بازهم مورد تعرض و حمله قرار گیرد تعدادی از تفنگداران دریایی مستقر در کویت را به عراق گسیل کرده است.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا سه شنبه شب اعلام کرد که در واکنش به تحولات اخیر در عراق و به موجب فرمان صادر شده از سوی دونالد ترامپ قرار است یک گردان پیاده نظام از نیروی واکنش سریع لشگر ۸۲ هوایی فورا از کارولینای شمالی به منطقه خاورمیانه اعزام شوند.

وزیر دفاع آمریکا به مقصد نهایی این نیروها اشاره‌ای نکرد اما یک مسئول آمریکایی که نامش فاش نشده اعلام کرد که این نیروها قرار است در کویت مستقر شوند.

گفته می‌شود که ۷۵۰ سرباز آمریکایی قرار است به ۱۴ هزار نیروی نظامی این کشور اضافه شوند که پس از تشدید تنش میان تهران و واشنگتن در خلیج فارس در ماه مه گذشته در منطقه مستقر شده بودند.

آمریکا پیش از حمله روز یکشنبه به سفارت خود حدود پنج هزار و ۲۰۰ نیروهای نظامی در عراق داشت که عمدتا برای آموزش نظامیان عراقی و کمک به ارتش این کشور در مبارزه با گروه‌های تندور جهادی باقی مانده بودند.

رابرت فورد، دیپلمات بازنشسته آمریکایی که پنج سال در عراق و سپس به عنوان سفیر در کشور سوریه خدمت کرده در گفتگو با خبرگزاری اسوشیتدپرس اعلام کرد که متحدان ایران در پارلمان عراق از قدرت کافی برای برانگیختن خشم مردم این کشور بر ضد آمریکا و اعمال فشار برای بیرون راندن نیروهای نظامی آمریکا از عراق برخوردار هستند.

آقای فورد معتقد است که دونالد ترامپ با صدور مجوز انجام حمله به پایگاه‌های کتائب حزب الله در خاک عراق و سوریه دچار یک اشتباه محاسباتی شده است. به گفته این دیپلمات بازنشسته آمریکایی واشنگتن با انجام این حمله «در دام پهن شده از سوی ایران افتاد» و سبب شد تا خشم و ناراحتی موجود در میان مردن نسبت به ایران و نیروهای شبه نظامی تحت حمایت‌اش در عراق حالا به سوی واشنگتن سرازیر شود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله گروه شیعه کویتی به ساختمان سفارت جمهوری آذربایجان در لندن

واکنش واشنگتن و بغداد به حمله راکتی به سفارت آمریکا در عراق

حمایت «آهنین» بایدن از اسرائیل در برابر حمله ایران؛ آمریکا از طریق ۴ کشورعربی به تهران هشدار داد