علی واعظ: کشته شدن قاسم سلیمانی به تثبیت نظام کمک خواهد کرد

علی واعظ: کشته شدن قاسم سلیمانی به تثبیت نظام کمک خواهد کرد
Copyright خبرگزاری ایرنا
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یکی از پرسش‌هایی که از زمان انتشار خبر کشته شدن قاسم سلیمانی، فرماندۀ سپاه قدس ایران بسیار مطرح می‌شود، این است که در آینده چه پیش خواهد آمد؟ واکنش متقابل ایران چه خواهد بود و خطر رویارویی مستقیم تهران و واشنگتن تا چه اندازه جدی است؟

آگهی

از جمله پرسش‌هایی که از زمان انتشار خبر کشته شدن قاسم سلیمانی، فرماندۀ سپاه قدس ایران بسیار مطرح می‌شود این است که در آینده چه پیش خواهد آمد، واکنش متقابل ایران چه خواهد بود و خطر رویارویی مستقیم تهران و واشنگتن تا چه اندازه جدی است؟

علی واعظ، رئيس بخش ایران در گروه بین‌المللی بحران، در یک گفتگوی کوتاه تلفنی با یورونیوز احتمال داد که اقدام آمریکا در کشتن قاسم سلیمانی به «جنگ تمام عیار» میان تهران و واشنگتن منجر شود.

آقای واعظ در خصوص تبعات این اقدام آمریکا می‌گوید: «تبعات این اقدام آمریکا پیش‌بینی‌ناپذیر است؛ ولی آنچه بطور قطع می‌توان گفت این است که ایران دست به اقدامی تلافی‌جویانه خواهد زد. اما اینکه این اقدام متقابل، متناسب با اقدام آمریکا در کشتن قاسم سلیمانی هست یا خیر را در این مرحله نمی‌توان پیش‌بینی کرد.»

او در ادامه تاکید کرد: «خطر هر نوع افزایش تنش و اقدام تلافی‌جویانه توسط ایران بسیار بالا است؛ بنابراین هر دو طرف در شرایطی هستند که امکان وارد شدن‌شان به یک جنگ تمام عیار وجود دارد.»

این تحلیلگر همچنین در خصوص تاثیر عملیات بامداد جمعه آمریکا بر اعتراضات داخلی ایران گفت: «این اقدام آمریکا بدون شک مسائل داخلی ایران را شدیدا تحت تاثیر قرار خواهد داد و اعتراضات را از تمرکز بر مشکلات داخلی، چه اقتصادی و چه سیاسی، به مسائل امنیتی معطوف خواهد کرد. به این ترتیب جو امنیتی و نظامی در ایران به وجود می‌آید که به تثبیت نظام کمک خواهد کرد؛ همانطور که جنگ هشت سالۀ ایران و عراق چنین کارکردی برای انقلاب ایران داشت.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دعوت پوتین از مرکل برای سفر به مسکو با هدف بررسی تنش ایران و آمریکا

رای مجلس نمایندگان آمریکا برای ایجاد محدودیت در اقدامات نظامی ترامپ علیه ایران

سیر شبانه هنرپیشه‌های زن عراقی در تهران با حجاب اختیاری؛ استاندارد دوگانه جمهوری اسلامی در قبال زنان