یک کارشناس به یورونیوز: جنگ بین آمریکا و ایران جنگی متعارف نخواهد بود

یک کارشناس به یورونیوز: جنگ بین آمریکا و ایران جنگی متعارف نخواهد بود
Copyright Euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این کارشناس با اشاره به این که «ایران نمی‌تواند در یک جنگ متعارف با آمریکا بجنگد»، می‌افزاید: «آنچه برای ایران خوب پیش خواهد رفت جنگ نامتقارن است.»

آگهی

یک کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگویی اختصاصی با یورونیوز گفت جنگ بین آمریکا و ایران پس از کشته شدن سردار قاسم سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی بسیار محتمل‌تر شده است.

ثریا لنی، تحلیلگر خاورمیانه از دانشگاه سواس لندن معتقد است که پس از حمله آمریکا به کاروان خودروهای حامل سردار سلیمانی، راه‌های سازنده زیادی برای کاهش تنش‌ها میان دو طرف باقی نمانده است.

وی می‌افزاید: «ایران یک بازیگر منطقی است با این حال با وجود فشار بی حد و حصر بازیگران تندروی داخلی شاید مجبور شود در خارج از کشور در همکاری با گروه‌هایی مانند حزب‌الله، اقدامات جدیی برای تلافی صورت دهد.»

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه به یورونیوز می‌گوید: «می‌توان تصور کرد که هیچ کس جنگ نمی‌خواهد، اما ما در چند سال گذشته شاهد بوده‌ایم که برخی از دولت‌های منطقه تلاش می‌کنند آمریکا را به سمت یک جنگ سوق دهند و ما با نزدیک‌تر شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و به ویژه با قتل قاسم سلیمانی به این گزینه نزدیک‌تر شده‌ایم.»

ثریا لنی با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای می‌گوید که ترامپ سرمایه‌ای که اصلاح‌طلبان برای آزمایش قدرت دیپلماسی بسیج کرده‌ بودند را از بین برد و در این وضعیت راه‌های مثبت زیادی برای کاهش تنش‌ها باقی نمانده است.

این کارشناس با اشاره به این که «ایران نمی‌تواند در یک جنگ متعارف با آمریکا بجنگد»، می‌افزاید: «آنچه برای ایران خوب پیش خواهد رفت جنگ نامتقارن است. ایران از سال ۱۹۷۹ سرمایه‌‌گذاری زیادی روی نیروهایی در لبنان، سوریه و عراق انجام داده است. در حالی که نیروهای آمریکایی بدون توجه به اینکه چقدر پول خرج کرده و چقدر سلاح فرستاده باشند نتوانسته‌اند چنین سرمایه‌ای در این کشورها بسازند.»

به گفته این تحلیلگر دانشگاه سواس اگر جنگی میان دو طرف در بگیرد احتمالا این جنگ از نوع جنگ‌های متعارف نخواهد بود و ایران بیشتر بر نیروهای خود در کشورهایی که آمریکا حضور دارد فشار خواهد آورد تا بر علیه آمریکایی‌ها و منافع آمریکا کاری انجام دهند. در مقابل ایالات متحده نیز با آگاهی از این موضوع به شهروندانش در عراق گفته است که این کشور را ترک کنند.

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کنعانی: ایران نیروی نیابتی ندارد اما اسرائيل نیابتی آمریکا است

گفتگوی رویترز با ۹ مقام ایرانی: جمهوری اسلامی در نحوه مداخله در جنگ حماس و اسرائیل دچار سردرگمی است

شمس الواعظین به یورونیوز: تقابل ایران و اسرائیل جدی‌تر شده و در جنگ‌ «اخلاق» وجود خارجی ندارد