قاسم سلیمانی در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در عراق کشته شد

قاسم سلیمانی در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در عراق کشته شد
Copyright خبرگزاری مهر،عباس پوستین‌دوز
Copyright خبرگزاری مهر،عباس پوستین‌دوز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، عراق کشته شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع آمریکا این خبر را تایید کرده‌اند.

آگهی

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، عراق کشته شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع آمریکا این خبر را تایید کرده‌اند.

بامداد جمعه ۳ ژانویه (۱۳ دی) چندین راکت به نزدیکی فرودگاه بغداد شلیک شد که هدف آن کاروان‌هایی از خودروهای حامل قاسم سلیمانی و برخی از اعضای ارشد حشد شعبی بود.

در حمله هوایی آمریکا علاوه بر قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس معاون حشد الشعبی نیز کشته شد.

اشرف غنی: از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نمی‌شود

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در واکنشی به کشته شدن قاسم سلیمانی اعلام کرد کشورش نگران احتمال افزایش خشونت در منطقه است.

آقای غنی در رشته توییتی نوشت که طبق «توافق امنیتی با آمریکا»، خاک کشورش «در هیچ حالت علیه هیچ کشور خارجی» مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به ایران به عنوان«همسایهٔ بزرگی که مشترکات زبانی، دینی، تاریخی و فرهنگی» با افغانستان دارد و نیز ایالات متحده که «شریک استراتژیک و بنیادین» این کشور به شمار می‌رود خواست از افزایش تنشها جلوگیری کنند.

وزارت خارجه ایران؛ پاسخ ایران به پیام آمریکا به سفیر سوییس ابلاغ شد

سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران اعلام کرد:«کاردار سوییس امروز برای دومین بار به وزارت خارجه احضار شد و پاسخ مقتضی به پیام آمریکا به وی ابلاغ شد.»

وزارت خارجهٔ سوییس پیشتر اعلام کرده بود پس از کشته شدن قاسم سلیمانی پیام‌هایی را از آمریکا به ایران منتقل کرده است، اما وزارت خارجهٔ ایران دربارهٔ محتوای پیام‌های ایالات متحده هیچ اطلاعاتی منتشر نکرده است.

کاردار سوییس در ایران پیش از ظهر امروز نیز به وزارت خارجه ایران احضار شده بود و به گفتهٔ مقام‌های ایرانی «مراتب اعتراض شدیدالحن ایران» به وی ابلاغ شد.

ترامپ: سلیمانی باید سالها پیش از میان برداشته می‌شد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در آخرین واکنش خود به کشته شدن قاسم سلیمانی در توییتر خود نوشت: «سردار قاسم سلیمانی، در یک بازهٔ زمانی گسترده، هزاران تن آمریکایی را کشته یا به شدت زخمی کرده بود و در تدارک کشتن بسیاری دیگر بود اما به دام افتاد!»

وی با اشاره به فعالیت‌های داخلی و خارجی سلیمانی افزود: «او (سلیمانی) مستقیم و غیرمستقیم مسئول مرگ میلیون‌ها نفر بود، از جمله شمار بسیاری از معترضان اخیر که در ایران کشته شدند. در داخل خود ایران هم از او متنفر بودند و هم از او می‌ترسیدند، درحالیکه ایران هرگز به‌درستی به این امر اذعان نخواهد کرد. آنها (مردم ایران) اصلا آنقدرها که رهبرانشان می‌خواهند دنیای خارج باور کند، سوگوار نیستند. او باید سالها پیش از میان برداشته می‌شد.»

پمپئو: آمریکایی‌ها امروز در منطقه امنیت بیشتری دارند

پمپئو در پاسخ به معاون وزیر خارجهٔ فرانسه که تلویحا گفته بود کشته شدن قاسم سلیمانی جهان را به جای «خطرناکتری» تبدیل کرده اعلام کرد: «فرانسوی‌ها به سادگی اشتباه می‌کنند. به شما اطمینان می‌دهم که آمریکایی‌ها در منطقه، امروز امنیت بیشتری دارند.»

املی دو مون‌شلن، معاون وزیر خارجهٔ فرانسه، پیشتر با توجه به خبر کشته شدن قاسم سلیمانی اعلام کرد: «در جهان خطرناک‌تری بیدار می‌شویم. تشدید تنش نظامی همیشه خطرناک است.»

تماس تلفنی وزیر خارجه فرانسه با پمپئو

ژان ایو لودریان، وزیر خارجهٔ فرانسه در تماسی تلفنی با همتای آمریکایی خود مایک پمپئو مراتب نگرانی فرانسه از افزایش تنشها در خاورمیانه رابه ویژه پس از وقایع شب گذشته اعلام کرد.

وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای از طرف‌های درگیر در عراق خواست خویشتنداری کنند تا از افزایش بیشتر تنشها در منطقه جلوگیری شود.

از سوی دیگر امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه ضمن دعوت از تمامی طرفها به «حفظ خویشتنداری» گفت در «تماس مستقیم» با ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهوری روسیه باقی می‌ماند تا از «افزایش خطرناک تنش‌ها پیشگیری کند.

بشار اسد:‌ سوریه حضور سلیمانی را فراموش نخواهد کرد

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ضمن محکوم کردن کشته شدن قاسم سلیمانی به‌دست آمریکا تأکید کرد که پشتیبانی سلیمانی از ارتش سوریه فراموش نمی‌شود.

رئیس جمهوری سوریه در نامه‌ای خطاب به رهبر ایران نوشت:‌ «مردم سوریه حضور وی (قاسم سلیمانی) را در کنار ارتش سوریه در دفاع از این کشور در برابر تروریسم فراموش نخواهد کرد.»

آگهی

شورای اروپا؛ خواستار توقف چرخهٔ انتقام‌گیری در عراق

رئیس شورای اروپا خواستار توقف چرخهٔ خشونت‌ها در عراق شد. شارل میشل، رئیس شورای اروپا در واکنش به خبر کشته شدن قاسم سلیمانی در بغداد اعلام کرد‌: «چرخهٔ خشونت و تحریک انتقام‌جویی باید متوقف شود»

وی افزود: «وفور تسحلیات و نظامیان فرآیند بازگشت به سوی زندگی عادی را برای شهروندان عراقی کُند می‌کند.»

سندرز: هرچه در توان دارم می‌کنم تا از جنگ با ایران را پیشگیری کنم

برنی سندرز نمایندهٔ دموکرات سنای آمریکا در توییتر خود ضمن اشاره به مخالفت خود با جنگ‌های پیشین ایالات متحده در ویتنام و عراق نوشت: «من دربارهٔ ویتنام حق داشتم. در بارهٔ عراق نیز حق داشتم.» وی در ادامه نوشت: «من هرچه در توان دارم می‌کنم تا از جنگ با ایران پیشگیری کنم. من از کسی عذرخواهی هم نمی‌کنم.»

این در حالی است که مایک پمپئو، وزیر خارجهٔ آمریکا پیش از این اعلام کرد که قاسم سلیمانی در تدارک «عملیات گسترده‌ای» بود که جان «صدها آمریکایی را به خطر» می‌انداخت.

ترامپ: ایران هرگز جنگی را نبرده

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده در تازه‌ترین واکنش خود به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرماندهٔ سپاه قدس ایران در توییتر خود نوشت: «ایران هرگز جنگی را نبرده، ولی مذاکره‌ای را هم نباخته است.»

آگهی

رئیس جمهوری عراق؛ تمامی طرفها خویشتنداری کنند

برهم صالح رئیس جمهوری عراق اعلام کرد: «وضعیت در عراق بسیار شکننده و بسیار متزلزل است. از تمامی طرفها می‌خواهم خویشتنداری کنند.»

وی افزود: «عراق را نمی‌توان به (تحمل) یک چرخهٔ دیگر خشونت محکوم کرد. در چهار دههٔ گذشته جنگهای بسیار زیادی داشته‌ایم. وضعیت کنونی بی‌شک بسیار خطرناک است و برای همین خواهان آرامش هستم.»

واکنش شماری از مردم عراق:‌ آمریکا و ایران مشکلات خود را جای دیگری حل کنند

شماری از عراقی‌ها که پس رسیدن خبر کشته شدن قاسم سلیمانی در میدان تحریر بغداد تجمع کرده‌اند نظرات خود را با خبرنگاران درمیان می‌گذارند.

یکی از شهروندان عراقی حاضر در میدان می‌گوید: «آمریکا و ایران باید مشکلات خود را در خارج از عراق حل کنند. ما نمی‌خواهیم مسائلشان را در داخل عراق حل کنند چرا که این کار به نفع ما نخواهد بود. ما، در میدان تحریر، کشته شدن قاسم سلیمانی یا هیچکس دیگری را جشن نمی‌گیریم چرا که چنین کاری در نهایت به نفع ما نخواهد بود.»

یکی دیگر از شهروندان عراقی نیز گفت: «کشته شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به کار احزاب فاسد پایان می‌دهد، احزابی که عراق را به ویرانی سوق می‌دادند.»

آگهی

نتانیاهو: آمریکا حق دارد از خودش دفاع کند

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی گفت که آمریکا حق دارد که از خودش دفاع کند.

وی تاکید کرد همانطور که اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند، ایالات متحده آمریکا نیز دقیقا همین حق را دارد.

وی افزود: قاسم سلیمانی مسئول کشته شدن شهروندان آمریکا و سایر افراد بی‌گناه است و قصد داشت حملات جدیدی را انجام دهد.

وی تاکید کرد که ترامپ در این عملیات سریع، قاطعانه و با قدرت عمل کرد.

تماس مایک پمپئو با وزرای خارجه آلمان، چین و بریتانیا

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در توییت‌هایی جداگانه خبر از تماس خود با وزرای خارجه آلمان، چین و بریتانیا درباره حمله هوایی منجر به مرگ قاسم سلیمانی داده است.

آگهی

وزیر خارجه آمریکا گفته است هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، در ضمن تماس تلفنی نگرانی خود را از تحریکات نظامی ادامه‌دار حکومت ایران ابراز داشته است. وی همچنین خطاب به وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، گفته است تصمیم رئیس‌جمهور ترامپ برای حذف سلیمانی به دلیل وجود «تهدیداتی قریب‌الوقوع نسبت به جان شهروندان آمریکایی» اتخاذ شده است.

مایک پمپئو در این توییت‌ها با اعلام قدردانی از متحدان به دلیل «در نظر داشتن تهدیدات تهاجمی ادامه‌دار نیروی قدس ایران» گفته است آمریکا خود را به تنش‌زدایی ملتزم می‌داند.

تبریک جان بولتون

در پی حمله هوایی آمریکا و مرگ قاسم سلیمانی، جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا با انتشار توییتی به «همه کسانی که در حذف سلیمانی نقش داشتند» تبریک گفته است.

آقای بولتون در این توییت نوشته است: «این اقدام که مدت‌ها در دست انجام بود، ضربه‌ای حساس به فعالیت‌های نیروی شرور قدس ایران در سطح جهان به شمار می‌رود. امید که اولین قدم در راه تغییر رژیم در ایران باشد.»

جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا مرگ قاسم سلیمانی را تبریک گفته است

بریتانیا و آلمان خواستار خویشتنداری و کاهش تنش شدند

در پی مرگ قاسم سلیمانی در جریان حمله هوایی آمریکا، دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا از تمامی‌ طرف‌ها خواست تنش را کاهش دهند.

آگهی

وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه خود آورده است: «ما همواره تهدید تهاجمی سپاه قدس تحت فرماندهی قاسم سلیمانی را در نظر داشته ایم. در پی مرگ او، از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم تنش را کاهش دهند. منازعه بیشتر به نفع هیچ‌کدام از ما نیست.»

در همین حال آلمان نیز خواهان احتیاط و کاهش تنش در منطقه شده است.

سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در این زمینه گفت: «ما در نقطه‌ای خطرناک از افزایش تنش هستیم. اکنون مهم است که احتیاط و خویشتنداری حفظ شود تا زمینه کاهش تنش فراهم آید.»

سفارت فرانسه در تهران: اتباع فرانسوی از تجمعات دوری کنند

سفارت فرانسه در تهران روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای از شهروندان این کشور در خاک ایران خواست از حضور در تجمعات مرتبط با مرگ قاسم سلیمانی خودداری کنند.

در این بیانیه با اشاره به اعلام سه روز عزای عمومی برای مرگ فرمانده سپاه قدس آمده است: «به شهروندان فرانسوی توصیه می‌کنیم از هرگونه تجمعی دوری کنند، در رفتار محتاط باشند و از گرفتن عکس در مراکز عمومی خودداری کنند.»

آگهی

نتانیاهو سفرش را نیمه‌کاره گذاشت

در پی مرگ قاسم سلیمانی در حمله هوایی آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل با نیمه‌کاره گذاشتن سفر خود به یونان به تل‌آویو بازمی‌گردد.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل این خبر را در حالی اعلام کرده است که آقای نتانیاهو برای امضای قراردادی سه‌جانبه با یونان و قبرس به منظور احداث یک خط لوله گاز از میادین شرق مدیترانه به سمت اروپا در آتن به سر می‌برد.

همزمان گزارش می‌شود ارتش اسرائیل از بیم حملات انتقامی از جانب نیروهای نیابتی جمهوری‌ اسلامی در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفته است.

قاآنی جانشین سلیمانی شد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، طی حکمی اسماعیل قاآنی را به سمت جانشین قاسم سلیمانی در فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب کرد.

در حکم منتشره بر سوابق سرتیپ اسماعیل قاآنی در جنگ ایران و عراق و همچنین حضور پیشین وی در کنار قاسم سلیمانی تاکید شده است.

آگهی

رهبر جمهوری اسلامی در متن این انتصاب، برنامه آتی نیروی قدس را «عیناً همان برنامه‌ی دوران فرماندهی شهید سلیمانی» خوانده و خواستار همکاری اعضای این نیرو با فرمانده جدید شده است.

دعوت سیستانی به خویشتنداری

علی سیستانی، مرجع شیعیان در عراق، در بیانیه ای حمله هوایی آمریکا را محکوم کرده و همزمان طرف ها را به خویشتنداری فراخوانده است.

در بیانیه منتشره آمده است: «حمله شرورانه به فرودگاه بین المللی بغداد در شب گذشته نقض آشکار تمامیت ارضی عراق و قراردادهای بین‌المللی است. این حمله منجر به کشته شدن چند فرمانده‌ای شد که تروریست‌های دولت اسلامی را شکست داده بودند.»

مرجع شیعیان عراق همچنین اضافه کرده است: «از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم با خویشتنداری و هوشمندانه رفتار کنند.»

جزئیات حمله شبانه آمریکا

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق در گفتگو با شبکه خبر جمهوری اسلامی گفت: «حدودا ساعت یک بامداد روز جمعه دو خودرو که حامل سرلشگر سلیمانی و ابومهدی المهندس(معاون شبه نظامیان حشد شعبی) در حال حرکت از فرودگاه بغداد به سمت این شهر بودند، مورد اصابت حملات موشکی نیروهای آمریکایی قرار گرفتند و تمام سرنشینان این دو خودرو به شهادت رسیدند.»

آگهی

آقای مسجدی افزود:«در حال انجام هماهنگی‌های لازم برای انتقال پیکر پاک شهدای این حمله به کشور هستیم.»

او مدعی شد که شخصیت‌های عراقی اقدام به تعبیر او «جنایتکارانه» آمریکایی‌ها را به شدت محکوم می‌کنند.

سفارت آمریکا: عراق را فورا ترک کنید

ساعاتی پس از حمله هوایی به کاروان حامل قاسم سلیمانی، سفارت آمریکا در بغداد از شهروندان ایالات متحده که در عراق به سر می‌برند خواست تا در اسرع وقت این کشور را ترک کنند. در اطلاعیه تصریح شده که این افراد در صورت امکان حتما از سفر هوایی برای ترک خاک عراق استفاده کنند. بر خلاف گزارش‌های اولیه مبنی بر توقف فعالیت فرودگاه بغداد، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که این فرودگاه همچنان باز است و پروازهای بین‌المللی آن در جریان است.

روسیه: اقدام آمریکا تنش‌زاست

وزارت خارجه روسیه، حمله هوایی بامداد جمعه آمریکا در عراق را اقدامی «پرمخاطره» ارزیابی کرد که می‌تواند منجر به «تشدید تنش» در منطقه شود. وزارت خارجه روسیه همچنین در پیام خود ضمن تمجید از «خدمات» قاسم سلیمانی در جهت منافع ملی ایران، فقدان او را به مردم این کشور تسلیت گفت.

نخست وزیر عراق: این حمله می تواند سرآغاز جنگی ویرانگر باشد

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق با اشاره به کشته شدن قاسم سلیمانی و همراهان او در پی حمله هوایی آمریکا گفت:«این اقدام می‌تواند سرآغاز یک جنگ ویرانگر در عراق باشد.»

آگهی

آقای عبدالمهدی سپس کشته شدن یک فرمانده نظامی عراقی را حمله به عراق، دولت و مردم آن تعبیر کرد و آن را ناقض چارچوب مشخص حضور نیروهای آمریکایی در عراق دانست.

اعلام آماده باش مقتدی صدر

مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن اعلام آماده باش به نیروهای ضد آمریکایی «جیش المهدی» خواستار فعال شدن مجدد این نیروها شد و از خداوند خواست که منطقه و به ویژه عراق از خطر دور بماند.

آقای صدر در ادامه این اطلاعیه افزود:«از همه می‌خواهیم که حکیمانه و هوشمندانه عمل کنند.» او سپس اعلام کرد که گروه‌های ملی و قانونمندی که تحت فرمان ما هستند، باید برای حمایت از عراق در آمادگی کامل باشند.

جیش المهدی گروه شبه‌نظامی شیعه عراقی و شاخه نظامی حزب «جریان صدر» بود که در سال ۲۰۰۸ به دستور او منحل شد.

روحانی: عزم ایران برای مقابله با آمریکا دو چندان شد

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران با انتشار پیامی، «شهادت» قاسم سلیمانی را موجب دو چندان شدن عزم ایران برای «ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی آمریکا و دفاع از ارزش‌های اسلامی» دانست.

آگهی

آقای روحانی در ادامه پیام خود تاکید کرد: «بی‌تردید انتقام این جنایت هولناک را ملت بزرگ ایران و دیگر ملت‌های آزاده منطقه از آمریکای جنایتکار خواهند گرفت.»

وزیر خارجه آمریکا: عراقی‌ها از فقدان سلیمانی خوشحالند

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا با انتشار توئیتی حاوی ویدئوی شادی خیابانی مردم عراق، نوشت:«عراقی‌ها برای آزادی در خیابان می‌رقصند و شاکر فقدان ژنرال سلیمانی هستند.»

وزیر دفاع ایران: انتقام خون سلیمانی گرفته می‌شود

امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران در پی کشته شدن فرمانده سپاه قدس ایران با انتشار پیامی اقدام آمریکا را «جنایت هولناک» توصیف کرد که به تعبیر او سند حمایت این کشور از «تروریست در منطقه و عراق» است. آقای حاتمی در پایان این پیام تاکید کرد که این اقدام آمریکا «به شکلی دندان شکن» پاسخ داده می‌شود و «انتقام این خون» از تمامی عاملان و مرتکبان آن گرفته خواهد شد.

پلوسی: حمله آمریکا بدون مجوز بود

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تاکید بر اهمیت حفاظت از جان و منافع آمریکا توسط رهبران این کشور، اعلام کرد که حمله شبانه نیروهای ایالات متحده می‌تواند این کشور را با مخاطرات آتی مواجه کند. خانم پلوسی همچنین تاکید کرد که دولت مجوز استفاده از نیروهای نظامی علیه ایران را نداشته و اقدام اخیر بدون مشورت با مجلس صورت گرفته است.

گراهام: عملکرد ترامپ جسورانه بود

لیندسی گراهام، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا با ابراز شگفتی از کشته شدن قاسم سلیمانی گفت که در پی این اقدام دولت ترامپ، هزینه کشتار و صدمه زدن به شهروندان آمریکایی به طرز چشمگیری بالا رفت. آقای گراهام افزود:«ضربه بزرگی به رژیم ایران که در ریخته شدن خون آمریکایی‌هادست دارد، وارد آمد.» او سلیمانی را یکی از «بی رحم‌ترین و شرورترین اعضای رژیم آیت‌الله»توصیف کرد که به تعبیراو «دستانش به خون آمریکایی‌ها آلوده بود.» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا سپس از عملکرد «جسورانه» دونالد ترامپ علیه «تجاوز ایران» قدردانی کرد.

آگهی

سندرز: در آستانه جنگی فاجعه‌آمیز قرار گرفتیم

برنی سندرز، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتشار توئیتی اقدام دونالد ترامپ در صدور دستور حمله به قاسم سلیمانی را موجب نزدیک‌تر شدن ایالات متحده به جنگی فاجعه آمیز در خاورمیانه دانسته که می‌تواند به قیمت جان انسان‌ها و هزینه‌کرد تریلیون دلار تمام شود.

آقای سندرز به کنایه نوشته که ترامپ قول داد که به جنگ‌های بی پایان خاتمه می‌دهد، ولی با این اقدام ما را در مسیر دیگری قرار می‌دهد.

بایدن: ایران قطعا واکنش نشان می‌دهد

جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتشار توئیتی در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی ضمن این که او را عامل جنایت نیروهای ایالات متحده و هزاران بیگانه در منطقه خواند، تاکید کرد که این اقدام آمریکا واکنش قطعی ایران را درپی خواهد داشت و می‌تواند ایالات متحده را در آستانه یک تنش بزرگ در خاورمیانه قرار دهد.

احضار کاردار سوئیس در تهران

در پی کشته شدن سردار سلیمانی در حمله هوایی نیروهای آمریکایی، کاردار سوئیس در تهران، حافظ منافع آمریکا، به وزارت خارجه ایران احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به آمریکا به وی ابلاغ شد.

ظریف: رژیم جنایتکار و تروریست آمریکا را پاسخگو می‌کنیم

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با انتشار بیانیه‌ای «ترور» قاسم سلیمانی را «عامل تنومندتر شدن درخت مقاومت در منطقه و جهان» دانست.

آگهی

آقای ظریف تاکید کرد: «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تمامی ظرفیت‌های سیاسی، حقوقی و بین المللی خود را برای اجرای تصمیمات شورای‌عالی امنیت ملی برای پاسخگو کردن رژیم جنایتکار و تروریست آمریکا در خصوص این جنایت آشکار به کار خواهد بست.»

جلسه فوق‌العاده شورای‌عالی امنیت ملی ایران برگزار می‌شود

کیوان خسروی سخنگوی دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که از ساعاتی دیگر جلسه فوق‌العاده شورای‌عالی امنیت ملی برای بررسی حمله به خودروی سردار سلیمانی در بغداد برگزار می‌شود

وزارت دفاع آمریکا: با دستور دونالد ترامپ اقدام به کشتن قاسم سلیمانی کردیم

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اقدام به کشتن قاسم سلیمانی کرده‌اند.

پنتاگون هدف از این حمله را در بیانیه خود «اقدام‌های دفاعی قاطع برای محافظت از کارمندان آمریکا در خارج از کشور» عنوان کرده است.

وزارت دفاع آمریکا، سپاه قدس را یک سازمان تروریستی خارجی علیه ایالات متحده عنوان کرده و گفته است: «ژنرال سلیمانی به‌طور جدی برنامه‌هایی را برای حمله به دیپلمات‌ها و اعضای خدماتی آمریکا در عراق و سراسر منطقه در حال تدوین داشت.»

آگهی

پنتاگون قاسم سلیمانی و سپاه قدس را مسئول کشته شدن صدها نفر از اعضای خدماتی آمریکا و ائتلاف و زخمی شدن هزاران نفر دیگر عنوان کرده است.

در این بیانیه تاکید شده است که حمله امروز نیروهای آمریکایی با هدف ممانعت از برنامه‌های ایران برای حملات بعدی انجام شد.

اطلاعیه سپاه پاسداران

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در اطلاعیه‌‌ای نوشت: « سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت بامداد امروز در حمله بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید.»

در این اطلاعیه‌ای تایید شده است که چند نفر از همراهان وی و نیز فرماندهان و رزمندگان حشد الشعبی نیز کشته شده‌اند.

محسن رضایی: انتقام سختی خواهیم گرفت

در نخستین واکنش‌ها به این حمله، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و از فرماندهان سابق سپاه پاسداران در توئیتی نوشت: «سپهبد شهید قاسم سلیمانی به جمع برادران شهیدش پیوست ولی انتقام سختی از آمریکا خواهیم گرفت. »

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز در توئیتی بدون هیچ نوشته‌ای، پس از اعلام این خبر، پرچم آمریکا را منتشر کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر دفاع آمریکا گزارش‌ها درباره خروج نیروهای این کشور از عراق را «غیر دقیق» خواند

بغداد در رقابت با اقلیم کردستان، خط لوله نفت کروک-جیهان را بازگشایی می‌کند

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود