فرمانده سپاه در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی: انتقام‌، راهبردی خواهد بود

فرمانده سپاه در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی: انتقام‌، راهبردی خواهد بود
Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

درحالیکه یک روز از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران و همراهانش در حمله پهپادهای آمریکایی به خودروی وی در خاک عراق می‌گذرد، همچنان واکنش‌ها به این اقدام آمریکا ادامه دارد. در این مطلب آخرین تحولات مربوط به این موضوع را پیگیری کنید.

آگهی

درحالیکه یک روز از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران و همراهانش در حمله پهپادهای آمریکایی به خودروی وی در خاک عراق می‌گذرد، همچنان واکنش‌ها به این اقدام آمریکا ادامه دارد.

کاروان حامل قاسم سلیمانی، فرماندهٔ سپاه قدس ایران بامداد جمعه سه ژانویه، در عملیاتی موسوم به «آذرخش کبود» در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف حملهٔ هوایی نیروهای ایالات متحده قرار گرفت و او به‌همراه شماری از فرماندهان سپاه و حشد الشعبی جان باخت.

مراسم تشییع پیکر این فرمانده نظامی ایرانی و ابومهدی المهندس معاون حشد الشعبی که روز گذشته همراه قاسم سلیمانی کشته شد، در عراق برگزار شد.

اردوی تیم ملی فوتبال آمریکا در قطر لغو شد

فدراسیون فوتبال آمریکا در اطلاعیه اعلام کرد که اردوی این تیم در قطر لغو شده است.

این نهاد وضعیت منطقه را دلیل این تصمیم اعلام کرده است. قرار بود تیم ملی فوتبال مردان آمریکا از پنج تا ۲۵ ژانویه در قطر که میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ است، اردو بزند.

با این حال فدراسیون فوتبال آمریکا تاکید کرده است همچنان همکاری خود را با اتحادیه فوتبال قطر ادامه می‌دهند تا در آینده‌ای نزدیک فرصتی برای حضور در قطر فراهم شود. 

AP

فرمانده سپاه در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی: انتقام‌، راهبردی خواهد بود

حسین سلامی، فرماند کل سپاه پاسداران انقلاب در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی گفت: «ترور سردار شهید قاسم سلیمانی یک انتقام راهبردی را در پی دارد که قطعا به حضور آمریکا در منطقه پایان می‌دهد»

وی تاکید کرد که این اتفاق باعث «شکل گیری یک انرژی جدید در جغرافیای وسیع به صورت خود جوش، آتش به اختیار و مصمم برای یک انتقام گیری سخت می‌شود.»

وی افزود: «این انتقام گیری در جغرافیای وسیع در طول زمان و با تاثیر‌های تعیین کننده خواهد بود.» حسین سلامی عقیده دارد که این ماجرا «نقطه آغازی برای پایان حضور آمریکا در منطقه است.»

گفت‌وگوی مایک پمپئو با رئیس جمهوری عراق

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در جدیدترین توئیت خود به گفت‌وگوی تلفنی با برهم صالح، رئیس جمهوری عراق اشاره کرد.

.وی در این توئیت گفت که در گفت‌وگو با رئیس جمهوری عراق درباره تصمیم دونالد ترامپ برای اعمال اقدام‌های قاطعانه در جهت حفاظت از آمریکایی‌ها و منافع‌ این کشور در خارج از کشور صحبت کرده است.

وی همچنین افزود که در این گفت‌وگو تاکید کرده است که آمریکا همچنان متعهد به کاهش تنش است.

روحانی در دیدار با وزیر خارجه قطر: آمریکا هزینه سنگینی پرداخت خواهد کرد

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در دیدار با محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر با اشاره به کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق گفت: «مسوولیت تمام پیامدهای این اقدام تروریستی در منطقه به عهده آمریکا خواهد بود و در این زمینه هزینه سنگینی را پرداخت خواهد کرد.»

وی افزود: «همه باید با صدای واحد تروریسم دولتی را محکوم کنیم.»

وزیر خارجه قطر صبح امروز با همتای ایرانی خود گفت‌وگو و شرایط منطقه را حساس و نگران کننده توصیف کرده بود.

رسانه های ایران
روحانی در دیدار با وزیر امور خارجه قطررسانه های ایران

تماس تلفنی ظریف با وزرای امور خارجه روسیه، ترکیه و چین

جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران امروز با مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و وانگ یی، وزیر امور خارجه چین تلفنی گفت‌وگو کرد.

طبق گزارش وزارت امور خارجه ایران، همتایان ترک، روس و چینی ظریف به وی کشته شدن قاسم سلیمانی را تسلیت گفتند.

حضور ده‌ها هزار نفر در بغداد در مراسم تشییع سلیمانی و المهندس

طبق گزارش رویترز ده‌ها هزار نفر، روز شنبه ۴ ژانویه (۱۴ دی)، در مراسم عزاداری و تشییع قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در خیابان‌های بغداد شرکت کردند. خبرگزاری آسوشیتدپرس تعداد افراد حاضر در این مراسم را هزاران نفر تخمین زده است.

آگهی

طبق گزارش آسوشیتدپرس، تظاهرات کنندگان در این مراسم شعار «آمریکا، شیطان بزرگ»، «نه، نه، آمریکا» ، «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر دادند. یکی از حاضران در این مراسم گفت: «ضربه دردناکی است اما باعث تغییر روش ما نمی‌شود.»

AP
مراسم تشییع سلیمانی و المهندس در بغدادAPNasser Nasser

ناتو ماموریت‌های آموزشی خود در عراق را تعلیق کرد

دیلان وایت، سخنگوی ناتو به خبرگزاری فرانسه گفت که این سازمان ماموریت‌های آموزشی خود در عراق را پس از کشته شدن قاسم سلیمانی به‌حالت تعلیق درآورده است.

وی افزود: «امنیت کارکنان ما در عراق بسیار مهم است. ما اقدام‌های لازم را انجام می‌دهیم. ماموریت ناتو ادامه داد اما فعالیت‌های آموزشی به‌طور موقت به حالت تعلیق در آمده است.»

ماموریت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی که صدها سرباز در عراق دارد به درخواست دولت این کشور، آموزش سربازان عراقی برای مقابله با داعش است.

مقتدی صدر در خانه قاسم سلیمانی

رسانه‌های ایران عکسی را منتشر کرده‌اند که در آن مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شعیه عراقی و رهبر ائتلاف موسوم به سائرون در پارلمان این کشور را نشان می‌دهد که در خانه قاسم سلیمانی حاضر شده است.

آگهی

مقتدی صدر، روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن اعلام آماده باش به نیروهای ضد آمریکایی «جیش المهدی» خواستار فعال شدن مجدد این نیروها شد و از خداوند خواست که منطقه و به ویژه عراق از خطر دور بماند.

آقای صدر در ادامه این اطلاعیه افزود:«از همه می‌خواهیم که حکیمانه و هوشمندانه عمل کنند.» او سپس اعلام کرد که گروه‌های ملی و قانونمندی که تحت فرمان ما هستند، باید برای حمایت از عراق در آمادگی کامل باشند.

رسانه‌های ایران
مقتدی صدر در خانه قاسم سلیمانیرسانه‌های ایران

بریتانیا به شهروندان خود برای سفر به عراق و ایران هشدار داد

بریتانیا به شهروندان خود هشدار داد که غیر از اقلیم کردستان از سفر به سایر نقاط عراق خودداری کنند. این کشور همچنین به شهروندان خود اعلام کرد غیر از شرایط ضروری به ایران سفر نکنند.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: «با توجه به تشدید تنش‌ها در منطقه، وزارت خارجه هم اکنون به مردم توصیه می‌کنیم که به غیر از اقلیم کردستان به عراق سفر نکنند و همچنین تنها در شرایط ضروری به ایران سفر کنند.»

کاهش عملیات‌های ائتلاف ضد داعش در عراق

ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش به رهبری آمریکا یک روز پس از کشته شدن فرمانده سپاه قدس ایران، اعلام کرد که به دلایل «امنیتی» عملیات‌های خود در عراق را کاهش می‌دهند.

آگهی

یک مقام دفاعی آمریکا با بیان این خبر به خبرگزاری فرانسه گفت که آن‌ها اقدام به افزایش تدابیر امنیتی و دفاعی در پایگاه‌های خود درعراق کرده‌اند.

وی افزود که با شرکایشان عملیات‌های محدود علیه داعش را انجام خواهند داد.

حضور عادل عبدالمهدی در مراسم تشییع

خبرگزاری فرانسه نوشت که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق روز شنبه، ۴ ژانویه (۱۴ دی) در مراسم تشییع قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس شرکت کرد.

هادی عامری، رهبر فراکسیون الفتح در پارلمان عراق که نزدیک به ایران است و همچنین نوری مالکی، نخست وزیر پیشین نیز در این مراسم حضور داشتند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، یک جلسه از قبل برنامه‌ریزی شده در پارلمان عراق نیز به روز یکشنبه منتقل شد تا نمایندگان پارلمان عراق بتوانند در این مراسم شرکت کنند.

آگهی
AFP / HO /HASHED AL-SHAABI MEDIA OFFICE
عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق در مراسم تشییع قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندسAFP / HO /HASHED AL-SHAABI MEDIA OFFICE

محسن رضایی: گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای انجام شود

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و از فرماندهان سابق سپاه پاسداران در توئیتی خواستار صدور دستور گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران شد.

وی در این توئیت نوشت: «تا اجرای پاسخ قاطع و کوبنده به ترامپ، صدور هرچه سریعتر دستور گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای لازم است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاسخ مجلس نمایندگان آمریکا به دونالد ترامپ: شما یک دیکتاتور نیستی

قاسم سلیمانی؛ شمشیر دو دم ایران در درگیری‌های خاورمیانه

«ابوباقر السعدی» از فرماندهان ارشد «کتائب حزب الله» در حمله پهپادی آمریکا در بغداد کشته شد