حمله الشباب به پایگاه نظامی در کنیا؛ سه آمریکایی کشته شدند

حمله الشباب به پایگاه نظامی در کنیا؛ سه آمریکایی کشته شدند
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

الشباب با آن که بخش‌های زیادی از مناطق شهری زیر کنترل خود در سومالی را از دست داده، با حملات اخیر خود نشان داده که همچنان بسیار فعال بوده و قادر است در این کشور و نیز در مناطق دیگر شاخ آفریقا حملات کاری انجام داده و ضربه‌های زیادی بزند.

آگهی

فرماندهی نیروهای آمریکا در آفریقا روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد سه آمریکایی شامل یک نیروی نظامی و دو کارمند وزارت دفاع این کشور در حمله الشباب به پایگاهی در کنیا کشته شدند.

شبه‌نظامیان الشباب، گروه اسلام‌گرای سومالیایی وابسته به القاعده بامداد یکشنبه ۵ ژانویه (۱۵ دی) به این پایگاه نظامی در کنیا حمله کردند.

این پایگاه هوایی که نیروهای آمریکایی و کنیایی در آن مستقر هستند، «کمپ سیمبا» نام دارد و در منطقه لامو در جنوب شرقی کنیا و در فاصله‌ای نه چندان دور از مرز سومالی واقع شده است.

دولت کنیا نیروهای نظامی خود را از سال ۲۰۱۱ برای مبارزه با گروه الشباب به سومالی فرستاده است.

سرهنگ پل انجوگونا، سخنگوی ارتش کنیا روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در ساعت ۵ و نیم بامداد به وقت محلی گروهی درصدد «شکستن سد امنیتی باند پرواز» در پایگاه هوایی ماندا بوده‌اند.

ماندا نام یک جزیره و نیز خلیجی است که جزیره توریستی لامو در آن واقع شده است.

سخنگوی ارتش کنیا اعلام کرد: «تلاش مهاجمان برای نفوذ با موفقیت دفع شد. تا این لحظه اجساد ۴ تن از تروریست‌ها کشف شده است. باند پرواز آسیبی ندیده است. بعد از تلاش نافرجام (الشباب) برخی از انبارهای سوخت واقع در نزدیکی باند پرواز آتش گرفت.»

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

وی با این حال افزود که در حال حاضر آتش‌سوزی مهار شده و اقدامات امنیتی و حفاظتی از مکان مورد حمله در حال انجام است.

فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا در آفریقا، آفریکوم روز یکشنبه در اظهار نظر کوتاهی در این زمینه ضمن تأیید وقوع حمله به پایگاه محل استقرار نیروهای این کشور در پروازگاه خلیج ماندا گفته بود که اوضاع را زیر نظر دارد.

چند فروند هواپیمای حاضر در پایگاه هوایی کمپ سیمبا سوخته یا آسیب جدی دیدند.

منطقه لامو پیش از این نیز بارها شاهد عملیات نظامی الشباب با کارگذاری بمب‌های کنار جاده‌ای به ویژه به هدف کشتن نیروهای امنیتی کنیا بوده است.

گروه الشباب مسئولیت حمله روز یکشنبه را بر عهده گرفته است. این گروه در بیانیه‌ای که در همین زمینه منتشر کرد، آورده است: «ما به درون این پایگاه هوایی مستحکم نفوذ کردیم و در حال حاضر کنترل فعال بخشی از پایگاه را در اختیار داریم.»

الشباب ادعا کرده که حمله آنها تلفاتی در میان نیروهای کنیایی و آمریکایی بر جا گذاشته است، ادعایی که رسما تأیید نشده است.

این گروه اسلام‌گرای افراطی در بیانیه خود همچنین گفته است که عملیات روز یکشنبه را در چهارچوب کارزار خود تحت عنوان «قدس هرگز یهودی نخواهد شد» انجام داده است. الشباب نخستین بار نام این کارزار خود را در زمان حمله به هتل مجلل داسیت در نایروبی، پایتخت کنیا در یک سال پیش اعلام کرده بود. در جریان آن حمله ۲۱ نفر کشته شدند.

الشباب همچنان یکه‌تازی می‌کند

الشباب تاکنون در واکنش به اعزام نیروهای کنیایی به سومالی در سال ۲۰۱۱ چندین عملیات را در خاک کنیا انجام داده است. هدف حملات این گروه عمدتا نیروهای امنیتی و نظامی کنیا و در برخی موارد منافع خارجی در این کشور بوده است.

به رغم تلاش‌های جامعه جهانی برای شکست الشباب، این گروه همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در روز ۲۸ دسامبر گذشته (هفتم دی) اعضا این گروه با انفجار یک خودرو بمبگذاری شده در موگادیشو، پایتخت سومالی، یکی از خونین‌ترین روزهای این کشور آشوب‌زده در دهه گذشته را به وجود آوردند. در آن انفجار دست کم ۸۱ نفر جان خود را از دست دادند.

آسوشیتدپرس
اتوبوسی که مردان مسلح مظنون به عضویت در الشباب روز دوم ژانویه در لامو کنیا به آن حمله کرده و سه نفر از سرنشینانش را کشتند.آسوشیتدپرس

الشباب با آن که بخش‌های زیادی از مناطق شهری زیر کنترل خود در سومالی را از دست داده، با حملات اخیر خود نشان داده که همچنان بسیار فعال بوده و قادر است در این کشور و نیز در مناطق دیگر شاخ آفریقا حملات کاری انجام داده و ضربه‌های زیادی بزند.

آگهی

این گروه که از سال ۲۰۱۱ نفوذ خود در موگادیشو را از دست داد، همچنان در خاستگاه اولیه خود یعنی روستاها و شهرهای کوچک نفوذ گسترده‌ای دارد و شمار مبارزان آن بین ۵ تا ۹ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

سازمان ملل در گزارشی که در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد به «افزایش بی‌پیشینه» شمار بمب‌های دست‌ساز الشباب در مناطق مرزی با کنیا اشاره شده است.

به فلیپبورد یورونیوز فارسی بپیوندید

روز پنج‌شنبه گذشته نیز مردان مسلحی که گمان می‌رود از اعضای الشباب باشند، در جریان یک کمین به اتوبوسی که در منطقه در حال عبور بود حمله کرده و سه نفر را کشتند.

آمریکا ۳۴ پایگاه نظامی شناخته شده در آفریقا دارد که به گفته موسسه مطالعات امنیتی (آی‌اس‌اس) آمریکا، عملیات پهپادی خود را از آنجا انجام می‌دهد. به گفته این نهاد پژوهشی، آمریکا در این پایگاه‌ها همچنین برنامه‌های دیگری از جمله «آموزش و رزمایش» و نیز «فعالیت‌های بشردوستانه» انجام می‌دهد.

آگهی

دونالد ترامپ از زمان آغاز کار خود در سمت رئیس جمهوری آمریکا توان و اختیار ارتش این کشور برای انجام عملیات ضدتروریستی با استفاده از نیروی هوایی و زمینی را افزایش داد. از همین رو ارتش آمریکا از آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی بر شدت حملات هوایی خود در سومالی افزود.

فرماندهی نیروهای آمریکایی در آفریقا در در ماه آوریل سال گذشته اعلام کرد که در جریان ۱۱۰ عملیات از آوریل ۲۰۱۷ تا آن زمان ۸۰۰ نفر در سومالی کشته شده‌‌اند.

نام گروه الشباب در سیاهه سازمان‌های تروریستی آمریکا و چند کشور دیگر قرار دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله به هتل حیات در پایتخت سومالی؛ شمار قربانیان به ۲۱ و شمار زخمی‌ها به ‍‍۱۱۷ نفر رسید

سومالی؛ انفجار خودور بمب گذاری شده بیش از ده کشته برجای گذاشت

حمله اسلام‌گرایان الشباب به یک هتل در پایتخت کنیا