دیده‌بان حقوق بشر: ترامپ تهدید علیه مراکز فرهنگی ایران را پس بگیرد

دیده‌بان حقوق بشر: ترامپ تهدید علیه مراکز فرهنگی ایران را پس بگیرد
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یونسکو نیز روز دوشنبه از آمریکا خواست تا در صورت درگرفتن منازعه میان این کشور و ایران به دو کنوانسیون مربوط به حفاظت از اموال فرهنگی احترام بگذارد.

آگهی

دبیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، روز دوشنبه ۶ ژانویه/۱۶ دی در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه تهدید نظامی اماکن فرهنگی ایران، از این کشور خواست در صورت درگرفتن منازعه به دو کنوانسیون مصوب مربوط به حفاظت از اموال فرهنگی احترام بگذارد.

بر طبق بیانیه‌ای که یونسکو منتشر کرده است، خانم آدری آذولی در دیدار با احمد جلالی سفیر ایران در این سازمان یادآور شده است که آمریکا و ایران دو کنوانسیون مربوط به حفاظت از اموال فرهنگی و میراث جهانی را در سال‌های ۱۹۵۴ و ۱۹۷۲ به تصویب رسانده‌اند و به آن ملزم هستند.

رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر با انتشار چند توئیت مقامات تهران را تهدید کرده بود که اگر بخواهند به انتقام کشتن قاسم سلیمانی به نیروها یا منافع آمریکا حمله کنند، ایالات متحده ۵۲ هدف در ایران از جمله اماکن فرهنگی را مورد حمله قرار خواهد داد.

در همین حال سازمان جهانی دیده‌بان حقوق بشر نیز از دونالد ترامپ خواسته است تهدید خود را پس بگیرد.

آندرا پراسو، جانشین رئیس این‌ سازمان، گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ باید به صورت علنی تهدیداتش را علیه اموال فرهنگی ایران پس بگیرد و واضح بگوید که نه اجازه و نه فرمان جنایات جنگی را نخواهد داد.»

این مقام سازمان دیده‌بان جهانی حقوق بشر همچنین گفت پنتاگون نیز باید به صورت آشکارا تعهد خود را نسبت به پیروی از قوانین جنگی اعلام کند و بگوید که تنها از فرامین نظامی قانونی تبعیت خواهد کرد.

اظهارات مقامات سازمان‌های بین‌المللی فرهنگی و حقوق بشری در حالی بیان می‌شود که رسانه‌های آمریکا گزارش کرده‌اند آقای ترامپ بار دیگر بر اظهارات گذشته خود مبنی بر حمله به اماکن فرهنگی ایران تاکید کرده است.

بنابر این گزارش‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به خبرنگاران گفته است: «آن‌ها مجاز به کشتن مردم ما هستند، آن‌ها مجاز‌ند که مردم ما را شکنجه کرده و به شدت زخمی یا مصدوم کنند. آنها مجاز به استفاده از بمب‌های کنار جاده‌ای و منفجر کردن مردم ما هستند اما ما اجازه نداریم دست به اماکن فرهنگی‌شان بزنیم؟ اینطوری نمی‌شود.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه و پس از نخستین توئیت دونالد ترامپ گفته بود که آمریکا در حمله احتمالی به ایران تنها اهدافی را که در درگیری‌های نظامی از نظر قانونی مجاز هستند مورد حمله قرار خواهد داد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مشاجره مشاور کاخ سفید و خبرنگاران بر سر حمله به مراکز فرهنگی ایران

این سه‌شنبه شب یا آن سه‌شنبه شب؟ چهارشنبه‌سوری امسال دقیقاً چه روزی است؟

گرایش جوانان ایرانی به خالکوبی؛ تاتوکاران با همه محدودیت‌ها به کار خود ادامه می‌دهند