روحانی به ماکرون: امنیت و منافع آمریکا در خاورمیانه در معرض خطر است

روحانی به ماکرون: امنیت و منافع آمریکا در خاورمیانه در معرض خطر است
Copyright خبرگزاری ایرنا
Copyright خبرگزاری ایرنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در پاسخ به حسن روحانی از وی خواست تا تهران از خود خویشتنداری نشان دهد و از هر گونه اقدامی که به افزایش تنش‌ها در منطقه بیانجامد، خودداری کند.

آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز سه‌شنبه به امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود هشدار داد که پس از کشتن قاسم سلیمانی توسط واشنگتن، امنیت و منافع آمریکا در خاورمیانه از این به بعد در معرض خطر است.

رئیس جمهوری ایران در پاسخ به تماس تلفنی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد: «آمریکایی‌ها باید بدانند که امروز امنیت و منافع آنها در سرتاسر منطقه با شرایط خطرناکی مواجه است و نمی‌توانند از عواقب این جنایت بزرگ مصون بمانند.»

 رئیس جمهوری فرانسه نیز در پاسخ به حسن روحانی از وی خواست تا تهران از خود خویشتنداری نشان دهد و از هر گونه اقدامی که به افزایش تنش‌ها در منطقه بیانجامد، خودداری کند. ماکرون همچنین گفت که پاریس مصمم به تنش‌زدایی در منطقه خاورمیانه است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری فرانسه از حوادث اخیر ابراز تاسف کرده است و از آمادگی فرانسه برای کمک به کاهش تنش‌ها بین تهران و واشنگن سخن گفته است.

حسن روحانی در این گفتگو با تاکید بر اینکه «آمریکایی ها با ترور سپهبد سلیمانی یک اشتباه راهبری بزرگ مرتکب شدند» افزود: «اگر اقدامات سپهبد سلیمانی علیه داعش نبود، امروز خطرات بزرگی اروپا را تهدید می‌کرد و او حق بزرگی بر گردن ملت‌های منطقه و حتی مردم اروپا در مبارزه با داعش دارد.»

رئیس جمهوری ایران در این تماس تلفنی همچنین اقدام آمریکا در کشتن قاسم سلیمانی را «نقض حاکمیت عراق، اهانت به دولت و ملت این کشور و جنایتی بزرگ و نابخشودنی علیه ملت ایران» توصیف کرد.

روحانی در این مکالمه قاسم سلیمانی را «قهرمان مبارزه با تروریسم» نامید و گفت که هیچکس از تنش در این منطقه سودی نمی برد و بی ثباتی منطقه خاورمیانه می تواند برای کل جهان خطرناک باشد.

بخشی دیگر از گفتگوی دو طرف در این تماس تلفنی به کاهش تعهدات ایران در برجام اختصاص داشت. حسن روحانی درباره گام پنجم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت که این گام در چارچوب برجام است و عدم التزام طرف‌های برجام به تعهدات توافق هسته‌ای را باعث عم توازن در برجام دانست.

ماکرون در مقابل و در ارتباط با برجام از حسن روحانی خواست که ایران به سرعت به تعهداتش در برجام بازگردد.

از سوی دیگر رسانه‌های فرانسوی نوشته اند که ماکرون در این گفتگو خواستار آزادی فوری فریبا عادلخواه و رولاند مارشال دو پژوهشگی فرانسوی زندانی در ایران شده است با این حال رسانه های ایرانی و فرانسوی خبری درباره پاسخ حسن روحانی به این درخواست منتشر نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توییت فارسی مایکل مور درباره قتل قاسم سلیمانی: با خشونت به خشونت جواب ندهید

حمله به کنسولگری ایران در سوریه؛ گزینه‌ها و چالش‌های تهران برای «انتقام سخت» از اسرائیل

کنعانی: ایران نیروی نیابتی ندارد اما اسرائيل نیابتی آمریکا است