بازی با کلمات یا قیمت‌ها؛ نطق ترامپ چگونه بازارهای مالی را مدیریت کرد؟

بازی با کلمات یا قیمت‌ها؛ نطق ترامپ چگونه بازارهای مالی را مدیریت کرد؟
Copyright عکس از آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تحلیل‌گران معتقدند که تهدید نظامی ایران واژه‌هایی هستند که آقای ترامپ از آنها به عنوان یک محرک کوتاه مدت اقتصاد آمریکا بهره جسته و حداقل فعلا نیازی به عملیاتی کردن آن با انگیزه اقتصادی یا سیاسی ندارد.

آگهی

تاکید روز چهارشنبه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بر ادامه استراتژی تحریم به جای جنگ با ایران، تب بازارهای مالی را که از جمعه گذشته آغاز شده بود، پایین آورد.

آقای ترامپ ضمن تاکید بر این که حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق، تلفات جانی نداشته به طور تلویحی هر گونه اقدام تلافی‌جویانه ایالات متحده را منتفی دانست. بدین ترتیب تنش میان ایران و آمریکا که پس از حمله هوایی بامداد جمعه ارتش ایالات متحده به کاروان حامل قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران شدت گرفت، از مسیر رویارویی نظامی تمام عیار منحرف شد. رخدادی که ضمن بازگرداندن رونق به بازارهای سهام، نفت و طلا را ارزان کرد.

رئیس جمهوری آمریکا با وجود تکرار مواضع همیشگی خود در مورد مخالفت با دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، لزوم توقف برنامه موشکی این کشور، شکست برجام و تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی این بار به جای تهدید نظامی خود را فردی صلح‌طلب توصیف کرد.

بدین ترتیب قیمت هر اونس طلا از هزار و ۵۷۵ دلار به هزار و ۵۴۶ دلار سقوط کرد و بهای هر بشکه نفت پایه برنت دریای شمال از ۶۸ دلار و ۲۷ سنت به ۶۵ دلار و ۴۴ سنت افت کرد. قیمت نفت به پایین‌ترین حد در ۱۷ روز گذشته و بهای طلا نیز به کم‌ترین رقم در یک هفته پیش رسید.

همزمان جو منفی حاکم بر بازارهای سهام آمریکا جای خود را با رونق معاملات داد و شاخص داوجونز که میانگین موزون قیمت سهام ۳۰ شرکت صنعتی برتر آمریکایی را نشان می‌دهد، بیش از ۱۶۰ واحد رشد کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به باور برخی تحلیل‌گران سیاست ایالات متحده، اشاره روز چهارشنبه آقای ترامپ بر رونق اقتصادی آمریکا و کاهش قابل توجه نرخ بیکاری در این کشور گذشته از آن که تلاش برای برتری‌جویی در مقابل ایران باشد، حکایت از تمرکز ویژه استراتژی انتخاباتی و سیاسی او در رقابت با حزب رقیب یعنی دموکرات دارد.

بر همین اساس رشد قیمت نفت به ویژه با عبور از نرخ ۸۰ دلار ضمن افزایش نارضایتی عمومی به دلیل گران شدن بنزین، به دلیل افزایش هزینه تولید، رشد اقتصادی آمریکا را کند خواهد کرد. مساله‌ای که می‌تواند در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگ برنده اصلی آقای ترامپ را بی اثر کند.

در عین حال او همچنان تلاش دارد با تحریک رشد بازارهای سهام آمریکا محبوبیت خود را در میان سرمایه‌گذاران و سرمایه داران این کشور حداقل تا برگزاری انتخابات سال جاری حفظ کند.

بنابراین تحلیل‌گران معتقدند که تهدید نظامی ایران واژه‌هایی هستند که آقای ترامپ از آنها به عنوان یک محرک کوتاه مدت اقتصاد آمریکا بهره جسته و حداقل فعلا نیازی به عملیاتی کردن آن با انگیزه اقتصادی یا سیاسی ندارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگرانی از وقوع جنگ؛ ۹۲ هزار میلیارد تومان از ارزش بورس تهران کاسته شد

دلار در آستانه ۱۴ هزارتومان؛ وضعیت قرمز بورس تهران به خاورمیانه سرایت کرد

واکنش بازار ایران به کشته شدن سلیمانی؛ افزایش نرخ ارز همزمان با سقوط بورس تهران