فرمانده سپاه در تشریح عملیات علیه آمریکایی‌ها: به‌دنبال کشتن افراد نبودیم

فرمانده سپاه در تشریح عملیات علیه آمریکایی‌ها: به‌دنبال کشتن افراد نبودیم
Copyright تسنیم و خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران ایران در تشریح عملیات روز گذشته این نهاد علیه پایگاه‌های آمریکایی در عراق گفت که به‌دنبال کشتن افراد نبودند بلکه درصدد ضربه زدن به ماشین جنگی و مرکز فرماندهی و کنترل آمریکایی‌ها بودند.

آگهی

امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران ایران در تشریح عملیات روز گذشته این نهاد علیه پایگاه‌های آمریکایی در عراق گفت که به‌دنبال کشتن افراد نبودند بلکه درصدد ضربه زدن به ماشین جنگی و مرکز فرماندهی و کنترل آمریکایی‌ها بودند.

وی تاکید کرد که سپاه می‌توانست آسایشگاه و محل استقرار نیروها را هدف قرار دهد اما این کار را انجام نداد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بامداد چهارشنبه ۸ ژانویه (۱۸ دی) با حمله موشکی به برخی مواضع آمریکا در عراق حمله کرد. ابتدا اعلام شد که هدف پایگاه‌های عین الاسد و اربیل بودند اما فرمانده نیروی هوا فضای سپاه امروز اشاره‌ایی به حمله به پایگاه اربیل نکرد.

امیرعلی حاجی‌زاده گفت: «نخستین گزینه ما برای مقابله و شروع این انتقام، انتخاب پایگاه تاجی بود که به‌عنوان گزینه اول انتخاب شد، منتهی در ادامه کار که ساعاتی قبل از عملیات بود، هدف را تغییر دادیم و عین الاسد را انتخاب کردیم.»

وی افزود: « به دلیل اینکه پایگاه تاجی نزدیک کاظمین و مشترک بین عراقی ها و آمریکایی ها بود و نگران این بودیم که ضربات موشکی و انفجار سرجنگی‌ها برای مردم غیرنظامی مزاحمت‌هایی ایجاد کند، به همین دلیل منصرف شدیم و پایگاه عین‌الاسد که بزرگترین پایگاه آمریکایی‌ها در عراق و شاید منطقه است را انتخاب کردیم.»

سپاه نیوز
امیرعلی حاجی زاده فرمانده سپاه عملیات این نهاد را علیه آمریکا تشریح کردسپاه نیوز

طبق ادعای این فرمانده سپاه پایگاه‌های تاجی، عین الاسد، شهید معفر اردن و علی السالم کویت در نقشه کشتن قاسم سلیمانی مشارکت داشتند.

خودروی حامل قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس ایران بامداد جمعه گذشته (۳ ژانویه) به وقت محلی مورد حمله پهپادهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد قرار گرفت. او به همراه شماری از نیروهای ایرانی و عراقی از جمله ابومهدی مهندس، معاون حشد شعبی کشته شد.

باوجود اینکه امیرعلی حاجی‌زاده در این نشست خبری اعلام کرد که به دنبال کشتن کسی نبودند اما در عین حال گفت که «حتما ده‌ها نفر کشته و زخمی و با هواپیمای C-130 حمل شده اند.»

از سوی دیگر صبح چهارشنبه ۸ ژانویه یک مقام آگاه در سازمان اطلاعات سپاه به خبرگزاری فارس گفته بود: «مطابق گزارشات دقیق منابع ما در منطقه، تا این لحظه دست‌کم ۸۰ نظامی آمریکایی کشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند که زخمی‌ها بلافاصله با بالگرد از این پایگاه بیرون برده شده‌اند.»

فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در نشست امروز خود، همچنین تاکید کرده است که می‌توانستند عملیات را طوری طراحی کنند که در گام نخست ۵۰۰ کشته داشته باشند و اگر جواب می‌دانند در گام دوم و سوم در مدت ۴۸ ساعت ۴ تا ۵ هزار کشته می‌دادند.

وی با وجود اینکه می‌گوید که آمریکایی‌ها پایگاه الاسد را تخلیه کرده‌ بودند اما گفت: « پس از عملیات سپاه، حداقل ۹ سورتی پرواز سی۱۳۰ برای انتقال مجروحانشان به اردن و فلسطین اشغالی انجام شد.»

وی تاکید کرد که همه موشک ها به هدف اصابت کرد و حتی یک تیر هم به سمت موشک های ما شلیک نشد با وجودیکه آمریکایی ها تعداد زیادی هواپیما در پرواز داشتند، نتوانستند مقابله کنند.

در این عملیات از موشک فاتح-۳۱۳ با برد ۵۰۰ کیلومتر و موشک قیام با برد ۷۰۰ کیلومتر استفاده کردیم
امیرعلی حاجی‌زاده
فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران

روز گذشته برخی خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران نوع موشک‌های مورد استفاده در این حمله را از نوع موشک فاتح-۳۱۳ با برد ۵۰۰ کیلومتر عنوان کرده بودند. امروز این فرمانده سپاه نیز این موضوع را تایید کرد و در عین حال به یک موشک دیگر نیز اشاره کرد: «در این عملیات از موشک فاتح-۳۱۳ با برد ۵۰۰ کیلومتر و موشک قیام با برد ۷۰۰ کیلومتر استفاده کردیم، همچنین ۱۵ دقیقه بعد از عملیات یک عملیات جنگ الکترونیک بزرگ انجام شد و هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا برای لحظاتی از کنترل آنها خارج شدند و این اقدام ضربه روحی بزرگی به آنها زد.»

وی در نهایت تاکید کرد که خون بهای واقعی کشته شده‌های حمله آمریکا اخراج کامل آمریکایی‌ها از منطقه است.

این فرمانده نظامی همچنین افزود: «بعد از جنگ جهانی دوم سابقه نداشته که تیری علیه امریکا شلیک شود و کشوری مسئولیت آن را بپذیرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از بزرگنمایی تا کتمان واقعیت؛ رسانه‌های ایران چرا مذمت شدند؟

پاپ فرانسیس ایران و آمریکا را به گفتگو و خویشتنداری دعوت کرد

ترامپ با انتقاد از رویکرد منطقه‌ای ایران، جمهوری اسلامی را به همکاری دعوت کرد