تجمع‌های اعتراضی در ایران؛ ماموران با شلیک گاز اشک‌آور با مردم درگیر شدند

تجمع‌های اعتراضی در ایران؛ ماموران با شلیک گاز اشک‌آور با مردم درگیر شدند
Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دومین روز تجمع‌های خیابانی در تهران و برخی از شهرهای ایران در حالی برگزار شد که طبق برخی گزارش‌ها، ماموران امنیتی در تجمع‌های تهران اقدام به شلیک گاز اشک‌آور، «گلوله‌های پلاستیکی» و تیر هوایی کردند. پرتاب گاز اشک آور بین مردم در شهر کرمانشاه نیز گزارش شده است.

آگهی

دومین روز تجمع‌های خیابانی در تهران و برخی از شهرهای ایران در حالی برگزار شد که طبق برخی گزارش‌ها، ماموران امنیتی در تجمع‌های تهران اقدام به شلیک گاز اشک‌آور، «گلوله‌های پلاستیکی» و تیر هوایی کردند. پرتاب گاز اشک آور بین مردم در شهر کرمانشاه نیز گزارش شده است.

جمعی از مردم تهران از عصر روز یکشنبه با سر دادن شعارهایی علیه حکومت و رهبر ایران راهی میدان بزرگ پایتخت شدند. این اعتراض‌ها از روز گذشته پس از آن آغاز شد که ستاد کل نیروهای مسلح ایران اعلام کرد که حادثه سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین در محمود آباد شهریار، با اصابت موشک به‌صورت غیرعمد انجام شده است. اعلام این موضوع خشم بسیاری از مردم را در پی داشت و از همان ابتدای صبح دیروز برخی خواهان برگزاری تجمع و مراسم یادبود کشته شدگان در سراسر کشور شدند.

به این منظور فراخوان‌هایی در دعوت مردم برای برگزاری مراسم سوگواری عمومی در ساعت ۱۸ روز یک‌شنبه ۲۲ دی نیز منتشر شده بود.

رئیس قوه قضائیه ایران: نیروهای امنیتی و انتظامی اجازه موج سواری به روی احساسات مردم را نمی‌دهند

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران روز دوشنبه در سخنانی با اشاره به ناآرامی‌هایی اخیر در تهران و بسیاری از شهرهای این کشور نسبت به آنچه وی «موج سواری» به روی احساسات مردم خواند به معترضان هشداد داد.

تهران و چند شهر دیگر ایران پس از اعلام رسمی ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر ساقط شدن هواپیمای اوکراینی با شلیک غیر عمدی موشک توسط پدافند هوایی ایران از روز شنبه صحنه اعتراض‌ها و ناآرامی‌های پراکنده است.

رئیس قوه قضاییه با هشدار نسبت به هرگونه ناامنی در کشور «امنیت» مسببان اصلی به راه افتادن ناآرامی در شهرهای ایران را آمریکا و انگلیس و کشورهایی معرفی کرد که از دیدگاه وی با تحریک این اعتراض‌ها «به دنبال جبران آبروی از دست رفته خود هستند.»

آقای رئیسی سپس «امنیت» را خط قرمز کشور دانست و هشدار داد: «عوامل آمریکا و کشورهای بیگانه اگر بخواهند با بهانه قرار دادن موضوعی که بیش و پیش از هر کس مورد توجه نظام جمهوری اسلامی است، افکار عمومی را مشوش کنند و سوار بر موج شوند، مطمئن باشند ملت به آنها اجازه این کار را نخواهد داد و نیروهای امنیتی و انتظامی نیز این موضوع را دنبال می کنند.»

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به ماجرای ساقط شدن هواپیمای خطوط هوایی اوکراین و تاکید بر این که «تمامی حقوق مادی و معنوی جان باختگان و خانواده های این عزیزان، به صورت کامل استیفا خواهد شد» تصریح کرد: «مردم عزیز ما اطمینان داشته باشند که تاکید ما، اجرای عدالت در این خصوص بدون هیچگونه ملاحظه ای است.»

ابراهیم رئیسی با تاکید بر اینکه پرونده یاد شده ابعاد فنی پیچیده‌ای دارد یادآور شد که رسیدگی به آن به سازمان قضایی نیروهای مسلح محول شده است.

زخمی شدن چندین نفر در اطراف میدان آزادی

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد چندین نفر در این تجمعات زخمی شده‌اند. یکی از ویدئوها دو زن را در نزدیکی میدان آزادی تهران نشان می‌دهد که روی زمین افتاده‌اند و پای آن‌ها زخمی و خون‌آلود است. به‌نظر می‌رسد که این دو نفر در اثر تیراندازی زخمی شده باشند. در این ویدئوها همچنین افراد لباس شخصی نیز مشاهده می‌شوند که مجهز به سلاح هستند.

با این حال حسین رحیمی، فرمانده انتظامی پایتخت در گفت‌وگو با خبرگزای فارس با تکذیب تیراندازی به سمت معترضان گفت: «در تجمعات دیروز و امروز پلیس به هیچ وجه تیراندازی نکرد چرا که سعه صدر و خویشتن داری در دستور کار ماموران پلیس پایتخت بوده است.» وی اضافه کرد: «وضعیت امنیتی پایتخت مطلوب است و هیچ گونه مشکل خاصی نداریم.»

شلیک گلوله‌های پلاستیکی و ضرب و جرح معترضان با باتوم

طبق عکس‌های منتشر شده از سوی افراد حاضر در تجمع‌های تهران، ماموران امنیتی در برخی موارد اقدام به شلیک گلوله‌های پلاستیکی به سمت معترضان کرده‌اند. از سوی دیگر ضرب و جرح معترضان با ضربات باتوم نیز گزارش شده است.

خبرگزاری فارس: حدود هزار نفر در اطراف میدان آزادی تجمع کردند

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران، در گزارشی محل تجمع‌های امروز تهران را میدان آزادی، میدان صادقیه، تقاطع خیابان‌های آزادی و بهبودی و تقاطع خیابان‌های آزادی و توحید عنوان کرده است.

طبق گزارش این رسانه، بیشترین جمعیت معترضان در ضلع شمالی میدان آزادی، حد فاصل ورودی بزرگراه جناح و پایانه مسافربری شمال غربی میدان حضور داشتند. این خبرگزاری امنیتی، شمار معترضان را «حدود هزار نفر» تخمین زده است.

این گزارش گفته است که «با تاریک شدن هوا به مرور شعارها تندتر شد و پلیس در برخی نقاط از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن جمعیت استفاده کرد.»

پاره کردن برخی از بنرهای قاسم سلیمانی و رد خون روی سنگ‌فرش‌ خیابان

طبق گفته برخی از شاهدان عینی، پرتاب گاز اشک آور بین معترضان در محدوده میدان آزادی تهران زیاد بوده است حتی در داخل چند ایستگاه مترو آن محدوده ماموران امنیتی گاز اشک‌آور شلیک کردند.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی برخی از معترضان نیز بنرهای قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس را که ۱۰ روز پیش با حمله پهپادهای آمریکایی در عراق کشته شد، از جا کندند و پاره کردند.

از سوی دیگر طبق چند ویدئوی منتشر شده دیگر، رد خون روی سنگفرش خیابان نشان داده می‌شود. با این حال مکان دقیق این ویدئوها مشخص نیست.

آگهی

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که شلیک گاز اشک‌آور افزون بر شمال میدان آزادی، در خیابان آزادی تهران، حوالی تقاطع شادمان نیز رخ داده است.

ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی حاکیست که معترضان در تهران با حضور در خیابان‌های منتهی به میدان آزادی، قصد برگزاری تجمع در این میدان دارند، اقدامی که موجب ایجاد ترافیک شدید در خیابان های اطراف میدان آزادی شده است.

شعارهای معترضان به شلیک روز چهارشنبه پدافند سپاه به هواپیمای مسافری، بر انتقاد علی خامنه، رهبر و فرمانده کل قوای ایران و سپاه پاسداران متمرکز است. برخی از این شعارها بدین شرح است:«مرگ بر دیکتاتور»؛ «سپاه جنایت می‌کند، رهبر حمایت می‌کند»

گزارش‌های غیر رسمی از اصفهان نیز حاکیست که جمعی از مردم این شهر در حال تشکیل تجمع‌های اولیه در خیابان چهارباغ هستند. همچنین خبرهای غیررسمی دیگری هم از آغاز تجمع‌های مردمی در سایر شهرهای ایران از جمله مشهد، کرمانشاه، یزد، بابل، سنندج، گرگان، زنجان، کرج و شیراز منتشر شده است.

صدها تن از دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های ایران نیز روز یکشنبه با برگزاری تجمع‌های اعتراضی ضمن گرامیداشت یاد جانباختگان سرنگون شدن هواپیمای مسافربری با سر دادن شعارهایی به انتقاد از عملکرد سپاه و بسیج پرداختند.

آگهی

علیرضا دشتابی، نماینده دانشجویان معترض دانشگاه شهید بهشتی به خبرگزاری ایسنا گفت که حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر از دانشجویان در این تجمع شرکت کردند و این استقبال از سوی دانشجویان بی نظیر بود.

به گفته آقای دشتابی در تجمع روز یکشنبه دانشجویان، دو طیف مختلف علیه همدیگر شعار دادند ولی به بروز تنش خاصی منجر نشد.

همزمان تشکل‌های بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با انتشار بیانیه‌ای ضمن تقدیر و تشکر از «زحمات ۴۱ ساله سپاه پاسداران» خواستار شناسایی مقصر یا مقصران این حادثه هوایی و محاکمه آنان در دادگاه قضایی و «خنثی‌نمودن توطئه‌های دشمن، لیبرال‌ها و منافقین» شدند.

در دانشگاه علامه طباطبایی تهران نیز از یک سو تشکل بسیج دانشجویی مراسمی را با هدف یادبود قربانیان شلیک به هواپیمای بویینگ ۷۳۷ برگزار کرد و در سوی دیگر سایر دانشجویان علیه اختفاء علت سقوط هواپیمای اوکراینی توسط دولت و سپاه پاسداران تجمع کردند.

شبکه حقوق بشر کردستان نیز اعلام کرد که دانشگاه رازی کرمانشاه نیز روز یکشنبه تحت تدابیر شدید امنیتی شاهد برگزاری تجمع اعتراض دانشجویان بوده که در جریان آن چند نفر از دانشجویان این دانشگاه، توسط نیروهای انتظامی بازداشت شدند.

آگهی

تشکل‌های دانشجویی چهار دانشگاه صنعتی اصفهان، خواجه نصیرالدین طوسی، دامغان و تبریز نیز روز یکشنبه با انتشار اطلاعیه‌هایی از برگزاری مراسم آیین گرامیداشت حادثه دیدگان پرواز بوئینگ ۷۳۷ هواپیمایی اوکراین خبر داده‌اند. این پرواز که صبح روز چهارشنبه از تهران عازم کی‌یف بود، پس از برخورد موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران سقوط کرد و ۱۶۷ مسافر آن که تعداد زیادی از آنها از فارغ التحصیلان دانشگاهی بودند به همراه ۹ خدمه آن جان خود را از دست دادند. علت این حادثه تا دو روز پس از رخداد آن از سوی مقام‌های ایرانی پنهان شد.

عصر روز شنبه نیز دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران و امیرکبیر با حضور جمعی از مردم تهران، تجمع‌های مشابهی را برگزار کردند که با مداخله نیروهای پلیس و پرتاب گاز اشک‌آور به آنها پایان داده شد.

همچنین بر اساس گزارش‌هایی که در اختیار یورونیوز فارسی رسیده است، نیروهای امنیتی برای مقابله با تجمع‌های احتمالی حضور پرشماری در مقابل دانشگاه تهران دارند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تجمع اعتراضی در دانشگاه امیرکبیر؛ «مردم درگیر فقرند، اینا در فکر رای‌اند»

هشدار تهران به بریتانیا: مداخله کنید سفیرتان اخراج می‌شود

توییت فارسی ترامپ خطاب به رهبران ایران: معترضان خود را نكشيد