«پنتاگون ده‌ها نفر از پرسنل نظامی سعودی را از آمریکا اخراج می‌کند»

Saudi air force
Saudi air force Copyright AP Photo/Hassan Ammar
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تصمیم به اخراج این افراد پس از انجام تحقیقات دربارۀ تیراندازیِ ماه دسامبر در پایگاه نیروی هوایی پنساکولا در ایالت فلوریدای آمریکا گرفته شد. عامل تیراندازی ستوان دوم محمد سعید الشمرانی، یکی از نظامیان سعودی تحت آموزش در این پایگاه بود.

آگهی

ده‌ها تن از نظامیان عربستان سعودی که هم اکنون در پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در حال آموزش هستند، از این کشور اخراج می‌شوند.

این خبر روز یکشنبه از سوی شبکه خبری «سی ان ان» به نقل از منابع ناشناس اعلام شد. به گفته این منابع، تصمیم به اخراج این افراد پس از انجام تحقیقات دربارۀ تیراندازیِ ماه دسامبر در پایگاه نیروی هوایی پنساکولا در ایالت فلوریدای آمریکا گرفته شده است.

FBI via AP
محمد سعید الشمرانیFBI via AP

در جریان این تیراندازی که بامداد جمعه ۶ دسامبر روی داد، دست‌کم ۳ نفر کشته و ۷ نفر زخمی شدند. عامل تیراندازی فردی به نام ستوان دوم محمد سعید الشمرانی، یکی از نظامیان سعودی تحت آموزش در این پایگاه بود.

در آن زمان تحقیقات پلیس فدرال آمریکا «اف بی‌ آی» نشان داد که محمد سعید الشمرانی پیش از حمله، پیام‌هایی خصمانه را بر ضد ایالات متحده آمریکا در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است.

پس از این حادثه، وزارت دفاع آمریکا در ۱۰ دسامبر اعلام کرد که آموزش پرسنل نظامی سعودی در این کشور را متوقف کرده است. پنتاگون همچنین در ۱۹ دسامبر اعلام کرد که تحقیقاتی را دربارۀ حدود ۸۵۰ دانشجوی نظامی سعودی که در ایالات متحده مشغول به تحصیلند، آغاز کرده است.

شبکه خبری «سی ان ان» به نقل از منابع ناشناس می‌نویسد اگرچه ده‌ها سعودی که اخراج می‌شوند متهم به کمک به محمد سعید الشمرانی ۲۱ ساله نیستند، اما تحقیقات پنتاگون تحقیقات نشان داده است که برخی از آنها با گروه‌های افراطی در ارتباط بودند.

یکی دیگر از منابع آگاه از این پرونده نیز گفته است که برخی از نظامیان اخراجی، متهم به فعالیت در موضوع پورنوگرافی کودکان هستند.

هنوز نه پلیس فدرال آمریکا و نه سفارت عربستان سعودی در واشنگتن، به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

تنها اظهارنظر رسمی در این باره از سوی سرهنگ رابرت کارور، از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا اعلام شده که گفته است: «در پی فاجعه پنساکولا، وزارت دفاع برنامه‌های آموزشی خود را برای دانشجویان نظامی سعودی محدود کرده است.»

پنتاگون نتیجۀ تحقیقاتش را در اختیار وزارت دادگستری آمریکا گذاشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان: حملات ایران حاکمیت ملی عراق را نقض کرده است

مظنون به تیراندازی در پایگاه نیروی هوایی آمریکا، شهروند عربستان بوده است

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها